Ринкова ціна вугілля з ПАР, контракт на постачання якого уклала державна компанія "Укрінтеренерго", повинна становити $81,4 за тонну.
Про це пише інтернет-видання "Коментарі". При цьому воно наголошує, що ні умови контракту, ні назви компанії-постачальника південноафриканського вугілля в уряді не озвучили, вказавши тільки, що кінцева вартість палива в українському порту становитиме близько $91 за тонну. Отже, різниця між реальною ціною сировини і вартістю, зафіксованою в контракті, становить близько $10 доларів на одній тонні вугілля, наголошено у статті.
За інформацією видання, постачальником вугілля з ПАР є базована в Лондоні компанія Steel Mont Trading Ltd, що постачає все на світі - від сталі та феросплавів до будматеріалів і сільськогосподарської продукції. Однак причина, чому постачальником вугілля з ПАР обрано саме цю компанію, невідома, відкритий тендер не проводився.
Як стверджує автор, вартість такого палива на Чиказькій товарній біржі, яка є однією з найбільших у світі і найбільш диверсифікованою, за умови завантаження в жовтні становить $65,4 за тонну. Адже разом з вартістю доставки сировини з південноафриканського порту Ричардс Бей (яка, згідно з фрахтовими ставками на перевезення вугілля, становить $16 за тонну) остаточна ціна має становити $81,4 за тонну.
Разом з тим, за даними "Метал Експерт", на початку місяця південноафриканське паливо з енергетичною цінністю 5500 ккал/кг деякі експортери готові були постачати по $73 за тонну суднами класу Panamax, а вугілля з Австралії такої самої якості коштує $55-56 за тонну з ціною доставки $22-24.
Отже, як зазначають "Коментарі", враховуючи обсяг законтрактованого вугілля, можна стверджувати, що українська держава переплатить щонайменше $10 млн. "І це тільки за одним контрактом. Адже це вугілля не розв'яже проблеми дефіциту, і його доведеться закуповувати ще і ще", - наголошено у статті. А поспіх, з яким було укладено контракт на постачання південноафриканського вугілля, і непрозорість домовленостей видання розцінює як прояв чиєїсь особистої зацікавленості. "Якщо це так, то різниця $10 на кожній тонні імпортного вугілля автоматично перетворюється на $10 млн, які осядуть у чиїйсь кишені", - підсумовує автор статті.
Нагадаємо, що дефіцит вугілля для українських ТЕС в уряді оцінили в 5 млн тонн до кінця опалювального сезону. Недостатні обсяги сировини було вирішено покрити за рахунок імпорту з інших країн.