Голова Держенергоефективності Сергій Савчук зазначив, що перед Україною стоїть мета досягти 11% відновної енергетики в кінцевому споживанні енергоресурсів до 2020 року. Про це він заявив під час дискусії "Вирішення проблеми енергетичної залежності України" в рамках Європейського форуму енергетичної безпеки, що пройшла в Брюсселі 26 вересня.
Про це пише РБК-Україна.
"З одного боку - це доволі амбітне прагнення, а з іншого - життєва необхідність для майбутнього сталого розвитку країни", - зазначив голова агентства, наголосивши, що відомство активно працює над створенням умов для заміщення використання газу.
На думку Савчука, умовою динамічного розвитку відновної енергетики та використання альтернативних видів палива в Україні стануть законодавчі ініціативи та фінансові механізми, розроблені Агентством для залучення інвестицій в цю галузь.
Однак реалізація цих планів в Україні може опинитися під питанням. В Асоціації учасників ринку альтернативних видів палива та енергетики (АПЕУ), що об'єднує понад 50 компаній, які розвивають більш 80% проектів у сфері альтернативної енергетики, вважають, що пропоноване Кабміном зниження "зеленого" тарифу для вже побудованих сонячних електростанцій (ретроспективне зміна), що відображено в проекті Комісії з енергетики (НКРЕКУ), призведе до невиконання зазначеного зобов'язання України перед ЄС.
Нагадаємо, Україна взяла на себе зобов'язання перед ЄС і Європейським енергетичним товариством розвивати альтернативну енергетику, зокрема довести частку споживання відновної енергетики до 11% у загальному споживанні енергії до 2020 року. У Стратегії розвитку енергетики до 2030 року Україна передбачила план виконання і повинна довести обсяг установлених потужностей таких станцій мінімум до 8 ГВт, зокрема сонячної генерації - до 4 ГВт.
"У результаті ретроспективної зміни законодавства у сфері відновної енергетики Україна зробить крок назад у виконанні взятих на себе зобов'язань перед ЄС (а саме Директиви №2009/28/ЄС)", - наголосив президент АПЕУ Віталій Давій.
Крім того, пропоноване українським урядом зниження гарантованого "зеленого" тарифу суперечить загальноприйнятим європейським нормам ведення бізнесу, призведе до невиконання зобов'язань перед банками і міжнародними кредитними інституціями, а після набуття чинності Асоціації з ЄС такі дії можуть ускладнити майбутні відносини з європейськими партнерами, впевнені учасники ринку.
Говорячи про розмір "зеленого" тарифу в Україні, експерти нагадали про те, що величина тарифу гарантує інвесторам певний термін окупності. І Україна, щоб залишатися конкурентною на ринку "зелених" інвестицій і перекривати високі ризики країни, змушена пропонувати вищий "зелений" тариф порівняно з європейськими країнами. В іншому разі з однаковим розміром тарифу інвестор обере країну з нижчими кредитними ставками, що дозволить окупити проект набагато швидше.
Раніше АПЕУ неодноразово закликала Кабінет Міністрів відмовитися від практики кулуарного обговорення законодавчих ініціатив, які можуть негативно вплинути на ринок відновної енергетики.
Йдеться, зокрема, йде про розпорядження Кабінету Міністрів "Про удосконалення системи розрахунків за електроенергію з альтернативних джерел енергії", яким НКРЕ пропонує під час розрахунку "зеленого" тарифу для всіх суб'єктів господарювання, які виробляють електроенергію з альтернативних джерел енергії, крім міні-ГЕС, знизити коефіцієнт пікового часу з 1,8 до 1,01. Це зменшить величину гарантованого законом "зеленого" тарифу майже удвічі Розпорядження спричинило гостру критику міжнародних інституцій, зокрема ЄБРР. Кілька гравців ринку альтернативної енергетики вже оскаржують у суді законність цього розпорядження.