ГоловнаЕкономікаДержава

Розкішні авто як гуманітарна допомога

Високі митні збори на іноземні автомобілі змушують українців шукати нові шляхи їхньої купівлі. Зараз 24 автівки марки “Фольксваген”, 11 “Мерседесів”, шість “Ауді” та один “Лексус” очікують на дозвіл Мінсоцполітики. Якщо міністерство скаже “так”, ці машини потраплять в Україну у якості гуманітарної допомоги.

Це авто - гуманітарна допомога
Фото: ТВі
Це авто - гуманітарна допомога

Ця майже неймовірна історія розпочалась з банальної «години запитань до уряду» у Верховній Раді. 22 березня, слухаючи міністра соціальної політики України, депутат Андрій Павловський заявляє, що на кордоні стоїть 519 гуманітарних вантажів, нерозмитнених з початку року. Наталія Юріївна Королевська підвищила тон і знервовано відповіла, що кабріолети і кішчачий корм корм не пройдуть контрабандою через кордон:

«Шановні народні депутати, якщо вас хвилює питання, коли буде ауді кабріолєт червоного цвєта доставлений до ветерана 85-ти річного, то він не буде доставлений. Якщо вас турбує питання оті автівки, які ви виставили на кордоні для того, щоб вони потрапили сьогодні на тінєвой ринок країни, то вони не потраплять…Кантрабанда в Україну через гуманітарку нє прідєт, ясна!»

Поки пів-України сміялося над «кішчачими магазинами», мер Сум Геннадій Мінаєв зробив перший крок у всенародному розслідуванні розмитнення «кабріолєта червоного цвєта». У Фейсбуці мер навіть створив демотивар і вказав, що червоний не лише кабріолет, а і його ймовірний отримувач – інвалід, комуніст, голова районної ветеранської організації.

Демотиватор, который в своем дневнике разместил мэр Сум Геннадий Минаев
Демотиватор, который в своем дневнике разместил мэр Сум Геннадий Минаев

Тимчасом на публікації в пресі реагують місцеві сумські комуністи – вони заявляють, що голова районної організації ветеранів війни та праці – насправді є ліквідатором-чорнобильцем, а комуністом не був ніколи. Його звуть Гончаров Станіслав Анатолійович, 76 років, мешканець райцентру Середина-Буда, Сумської області, на самому кордоні з Росією. І як з’ясувалося, отримує авто, як гуманітарну допомогу.

Тут слід детальніше роз’яснити правила ввезення «гуманітарки» в Україну. У жовтні 2012 року були внесені зміни до законів, які це регулюють. А саме: Мінсоцполітики було визначене як спеціальний уповноважений орган з питань гуманітарної допомоги, однак приймає рішення не одноосібно, а з сімома центральними органами виконавчої влади (ст. 4 Закону України «Про гуманітарну допомогу») :

  1. Міністерство економічного розвитку і торгівлі України;
  2. Міністерство фінансів України;
  3. Міністерство охорони здоров’я України;
  4. Національний банк України;
  5. Міністерство доходів і зборів України;
  6. Міністерство оборони України;
  7. Міністерство внутрішніх справ України

На сьогодні запроваджено три режими проходження вантажів, які умовно поділяються на «зелений», «жовтий», «червоний» коридори.

  • По «зеленому» коридору йде вантаж, який не викликає зауважень у інших міністерств. Він проходить з мінімальними формальностями у максимально оперативному режимі. У першу чергу – це вантажі призначені для державних установ, які займаються соціальним обслуговуванням вразливих категорій громадян, для лікарень, дитячих будинків, тощо. Оформлення таких вантажів займає не більше десяти днів.
  • По «жовтому» коридору йдуть вантажі, які викликають певні сумніви. Наприклад, відсутній перелік кінцевих отримувачів допомоги, або документи не оформлені належним чином. По таких вантажах ситуацію детально вивчають МВС та Міндоходів і дають свої висновки.
  • «Червоний» коридо для вантажів . які не містять ознак гуманітарної допомоги або призначені для отримувачів, які раніше мали проблеми з законом.

Як «гуманітарку» в Україну часто стараються завезти і дорогі автомобілі. Зараз на остаточне рішення Мінсоцполітики очікують 24 автівки марки Фольксваген, 11 – Мерседес, 6 –Ауді, 1- Лексус. Через регіональні відділи праці та соцзахисту дійсно може йти адресна допомога бідним інвалідам, проте заявку подає конкретна людина. В головному управлінні праці та соціального захисту населення Сумської облдержадміністрації заступник начальника Валентина Пікіна роз’яснила особливості застосування закону:

«Закон України про гуманітарну допомогу визначає два параметри – автомобіль має бути не старшим восьми років і об’ємом двигуна не більше 1800 кубічних сантиметрів».

За її словами пенсіонер-інвалід Станіслав Гончаров і справді з 2010 року чекав у місцевому управлінні соцзахисту на автомобіль:

«Станіслав Гончаров з 21 листопада 2010 року перебуває на черзі. У нього в документах є посвідчення, що він є інвалід першої категорії внаслідок Чорнобильської катастрофи. Є у нього довідка про те, що він придатен до керування, тобто є пакет документів».

Автомобіль прийшов як гуманітарна допомога з Німеччини. Однак, ним є не червоний кабріолет, як озвучила Наталія Королевська, а Ауді А5, coupe, чорного кольору, 2009 року виробництва. Його оцінили у 180 тисяч гривень, але інвалід не повинен платити, бо машина є подарунком.

Салон того самого Ауди
Фото: ТВі
Салон того самого Ауди

З’ясувалося, що красуня від німецького автопрому зі шкіряним салоном заїхала до Сум взимку і є дарчою українському пенсіонеру від жителя Потсдаму – Володимира Панасюка. В соціальній мережі однокласники він вказує, що закінчував школу в Києві. Свій благородний вчинок дарування недешевої машини навіть за мірками Німеччини, виходець з України не зміг пояснити:

- Вы действительно дарили Станиславу Анатолиевичу Гончарову машину Ауди А5 2009 года?

- Я не в курсе.

- То есть вы не дарили этот автомобиль господину Гончарову?

- Сейчас я ничего не могу сказать.

- А вы знаете Станислава Анатолиевича Гончарова?

- Знаю.

- То есть вы его знаете, но вы ничего не дарили и вы считаете, что ваше имя здесь всплыло непонятным образом?

- Я вообще не хочу с вами разговаривать.

А от на Сумській митниці від машини відхрестилися. Прес-секретар відомства Олена Охотник взагалі заперечила перебування Ауді на території митниці, хоча вона вже другий місяць знаходиться там в опломбованому боксі:

«Ні, у нас цього авто немає. Вона не затримувалась Сумською митницею, в вас невірна інформація. Я вам ще раз повторюю, в нас немає цього автомобіля, у вас невірна інформація».

До речі, митниця підпорядкована міністерству доходів та зборів, і як ми вже зауважували є одним із семи органів виконавчої влади, що погоджує з мінсоцполітики рішення щодо визнання вантажів гуманітарними.

Отримувача дорогої Ауді А5 coupe в п’ятитисячному містечку Середина-Буда вдома не застали. Він проживає в квартирі в невеличкому двоповерховому будиночку на вулиці Гастелло, 5 разом з дружиною. Дружина чорнобильця так і не змогла чітко відповісти на запитання, що робитиме з таким недешевим автомобілем:

- А Станислав Анатолиевич будет на ней ездить?

- Ну откуда я знаю, а какая вам разница будет ли он на ней ездить или поставит и будет смотреть на нее. Ну какая разница.

- А зачем ему тогда машину дарили?

- Ну может смотреть будет на неё.

- И куда он будет ездить на ней?

- Ну, в туалет.

У самій схемі отримання гуманітарного авто немає нічого протизаконного. Однак, до кінця неможливо з’ясувати, чи справді дорогим автомобілем користуватиметься інвалід-чорнобилець чи якийсь місцевий багатій, який просто не хоче сплачувати митних зборів до бюджету України.

Схожу Ауді А5 coupe до тієї, на яку очікує Станіслав Гончаров, нам пообіцяли привезти з Німеччину з усіма документами «під ключ» за 47 тисяч доларів. Як бачимо, різниця між розмитненим і «гуманітарним» авто інваліда-чорнобильця суттєва – 350 тисяч гривень проти 180. Однак, такі сумнівні «гуманітарні» Ауді і далі пробуватимуть завезти, поки в Україні автомобіль коштуватиме в два, а то й три рази дорожче, ніж в країнах Європейського Союзу, незважаючи на те, що рівень доходів і життя там набагато вищий, ніж в пересічного українця.

Любомир ФеренсЛюбомир Ференс, журналіст програми розслідувань "Знак оклику" та "Тендер News" на ТВі
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram