Відповідно до Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки», з квітня цього року заборонено використання та пропагування символіки комуністичного тоталітарного режиму. Такою визнана символіка, що включає будь-яке зображення державних прапорів, гербів та інших символів СРСР, УРСР (УСРР), інших союзних або автономних радянських республік у складі СРСР, держав так званої "народної демократії": Народної Республіки Албанії (Соціалістичної Народної Республіки Албанії), Народної Республіки Болгарії, Німецької Демократичної Республіки, Народної Республіки Румунії (Соціалістичної Республіки Румунії), Угорської Народної Республіки, Чехословацької Соціалістичної Республіки, Федеративної Народної Республіки Югославії (Соціалістичної Федеративної Республіки Югославії) та соціалістичних республік, що входили до її складу, крім тих, що є чинними (діючими) прапорами або гербами країн світу.
Крім того під заборону потрапили прапори, символи, зображення або інша атрибутика, в яких відтворюється поєднання серпа та молота, серпа, молота та п’ятикутної зірки, плуга (рала), молота та п’ятикутної зірки, символіка комуністичної партії або її елементи. Вичерпного переліку, що саме входить до символіки комуністичного та тоталітарного режимів та є її елементами поки немає. Емблемою Партії “Соціалістична Україна” є графічне зображення чотитирикутної асиметричної зірки та круглого кола над нею. До того ж емблема може бути будь-якого кольору та розміщуватись на будь-якому фоні.
На жаль, у своєму листі Міністерство юстиції не вказує, який елемент символіки або їх поєднання, або ж і в цілому емблема відтворює символи «радянщини», а тому не відповідає вимогам чинного законодавства України, як і не надає експертного висновку щодо невідповідності та шляхів усунення порушень, якщо такі мають місце. Самостійне ж тлумачення елементів символіки, які потрапили під заборону, на думку представників партії може спричинити абсурдність ситуації: на гербах радянських часів розміщували і колоски пшениці, і розгорнуту книгу, і лаврову гілочку, і зірку…
Серед українських партій зірки присутні на емблемах Європейської партії України, партії «Європейська турбота», ПСПУ, вінок із колосків або окремі колоски – на логотипі Партії селян, «Партії захисту прав людини», партія «Батьківщина», Аграрної партії України, гвоздики - у символіці партії «Діти війни». А політичні гасла радянських часів та їх окремі частини повторюються навіть у назві президентської політичної сили – партії «Блок Петра Порошенко «Солідарність», адже ми всі пам’ятаємо про солідарність трудящих… Тож, які символи, назви, елементи символіки, гасла та їх окремі частин підпадають нині під заборону – сказати важко.
Певні геральдичні елементи, які використовувала радянська влада, мають місце і сьогодні у символіці багатьох країн світу. Наприклад, на сьогоднішній день червону зірка прикрашає прапор народно-визвольної армії Китаю, прапор Збройних сил та герб Республіки Білорусь, прапор Збройних сил Республіки Казахстан, прапори Каліфорнії (США), Колумбії (Вашингтон, США), Бірмінгему (Алабама), Гонконгу, прапор і герб Нової Зеландії, республіки Джибуті (Африка), прапори Алжиру, Туреччини, Тунісу, Турецької Республіки Північного Кіпру, Корейської народно-демократичної республіки, Панами, Куби, збройні сили Російської Федерації і так далі… Зірки інших кольорів використовуються як елемент прапору Європейського союзу, США, Австралія, Пакистан, Чілі, Нова Зеландія, Туреччина, Корея, В’єтнам та інші.
До теперішнього часу публічних роз’яснень щодо тлумачення норм Закону Міністерства юстиції України немає. Натомість при відомстві була створена Комісія, яка б мала провести аналіз на відповідність символіки, назв юридичних осіб, політичних партії, об’єднань громадян на відповідність вищезазначеному закону про декомунізацію. Але жодних результатів правової експертизи, методології її здійснення та переліку осіб, які входять до складу «експертної групи» у публічному доступі немає. Як немає і переліку юридичних осіб, політичних партії та інших об’єднань громадян, чия назва або символіка цю експертизу проходили. Тому логічно виникає питання: чи не йдеться про вибіркове застосування Закону?
Подібні приклади правозастосування розглядав Європейський суд з прав людини, який застерігає самовільне тлумачення символів та заборону. Згідно практики Європейського суду з прав людини (далі – ЄСПЛ) та Висновку Венеціанської комісії щодо Закону № 192 від 12 липня 2012 року “Про заборону використання символів тоталітарного комуністичного режиму та пропагування тоталітарних ідеологій в Республіці Молдова” (Венеція, 8-9 березня 2013 року) необхідною є наявність чіткого вичерпного переліку заборонених символів з їх зображеннями.
Відповідно до практики ЄСПЛ за будь-якої заборони використання комуністичних символів слід брати до уваги множинність значень більшості символів. ЄСПЛ зазначив, що «знаки або образи, за якими можна розрізнити ідеї, особистості чи події з метою встановлення зв'язку між знаком та ідеями, особи або події, які стали символами на підставі їхніх спільних рис» (див. рішення ЄСПЛ у справі Важнай проти Угорщини, № 33629/06), символи за своєю природою викликають різні тлумачення та асоціації.