Портрет типового сучасного українця. Таке завдання зустрічається практично в кожному брифі на проведення маркетингових досліджень. Це надихнуло UMG провести в 2015 році першу хвилю дослідження «Бути українцем сьогодні». У грудні 2017, вже спільно з Міністерством Інформаційної Політики, UMG завершили другу хвилю дослідження. Тому, хочемо поділитися результатами проведених нами фокус-груп та он-лайн опитування жителів найбільших міст України віком від 16 років. Отже, хто ж такий українець сьогодні. В першу чергу це людина з активною життєвою позицією. В чому це виражається? По-перше, це інтерес до культурної спадщини своєї країни, її історії та традицій (75%). По-друге, громадянська усвідомленість – прагнення дотримуватися законів, платити податки, боротися з корупцією (звичайно ж, боротися хочеться більше, ніж платити податки або дотримуватися законів). По-третє, бажання голосувати (75%). По-четверте, ставлення до рідної мови – бажання говорити, читати, вивчати українську мову (70%), а також бажання проявляти позитивні риси українця - толерантність, доброту і щирість (67%).
У 2015 році ми стали нацією. Але тільки в 2017 році з'явилася «усвідомлена українськість». У порівнянні з 2015 роком спав ажіотаж «душевного пориву» (73% versus 32%) – пішло «наносне» і «не своє», навіяне загальним настроєм. Залишилося тільки те, що дійсно близьке кожному і відображає його ставлення до життя і ситуації. Наприклад, знизився прояв українськості «напоказ» (носити вишиванки, символіку), але зріс глибинний прояв українськості (вивчати і використовувати рідну мову, прищеплювати її дітям, тим самим виховуючи потенціал своєї країни). «Просто любити країну» швидше залишається територією старшого віку (45+). Більш молоде покоління українців прагне не бути пасивним, не стояти на місці, рухатися вперед. З'являється «усвідомлена залученість» – наприклад, не обурюватися, що всі не платять податки, а самому піти і заплатити.
Історично склалося, що жителі найбільших міст України, як і раніше, частіше використовують російську мову – як у повсякденному спілкуванні між собою, в соціальних мережах, так і на роботі. АЛЕ, усвідомлений перехід до української мови впевнено набирає обертів. За останні два роки кожен третій російськомовний українець став частіше розмовляти українською мовою. Українці позитивно сприймають використання української мови в ЗМІ (69%) і вважають це важливим і потрібним саме для підтримки національного духу (58%).
Події 2014 року спровокували перекоси в системі потреб українського суспільства. У 2015 році, наприклад, зашкалювала потреба в безпеці (причому в фізичній безпеці – страх за себе і своїх близьких). Також, була завищеною потреба в свободі (в першу чергу в свободі висловлювати свою думку). І абсолютно незатребуваною виявилася потреба в гедонізмі. У 2017 році потреби українців скоріше повертаються до європейських норм – безпека важлива вже не більше, ніж благополуччя, гармонія і любов. Особливістю нації сьогодні є те, що українці швидше схильні рухатися вперед, ніж впадати в депресію, «опустивши руки». 49% вважають, що зараз саме час ризикувати і щось змінювати.
Українці сьогодні: 8 фактів
ФАКТ 1: ВІЙНА СТАЛА ЧАСТИНОЮ ПОВСЯКДЕННОСТІ
Необхідність захищати країну міцно увійшла в нашу свідомість, стала чимось само собою зрозумілим. Українці прийняли це як частину свого життя. Підтримка української армії і волонтерство перестали бути чимось незвичайним - цим більше не хизуються і не виставляють напоказ. Ці дії стали усвідомленими, не заради «медальок», а «за велінням серця». Українці вважають, що матеріальної підтримки і допомоги на сьогоднішній день особливо потребують саме ті, хто пов'язаний з АТО - більше 40% українців за останні два роки жертвували на АТО, і це вдвічі перевищує будь-які інші пожертвування.
ФАКТ 2: ОПТИМІЗМ versus ПЕСИМІЗМ
У 2015 році переважна більшість українців (61%) не могли визначитися остаточно - були оптимістичними реалістами - розуміли, що все погано, але вірили в краще. Через два роки люди бачать ситуацію в країні набагато чіткіше. Поки що, в цілому песимістів більше, ніж оптимістів (33% vs 23%), але приріст оптимістів і позитивного ставлення сильніший, ніж негативного. За два роки кількість «оптимістів-оптимістів» зросла в чотири рази, в той час як кількість «песимістів-песимістів» не змінилася. Песимізм активно підживлюється політичними і економічними аспектами, які турбують українців найбільше - АТО, зростання цін / тарифів, корупція. Джерелами оптимізму виступають гордість за націю в цілому, наш патріотизм, героїзм армії, наша культурна спадщина.
ФАКТ 3: #ЗРАДА versus #ПЕРЕМОГА
Відчуття #ЗРАДА ґрунтується на тому, що сьогодні середній українець, грубо кажучи, працює «за їжу» - витрати на харчування становлять левову частку в структурі витрат (74%). Вагомим приводом для #ЗРАДА є і зростання курсу долара.
#ЗРАДА посилюється і сприйняттям ключових політико-економічних дій з боку держави. Виступаючи в цілому «за» реформи, українці не розуміють або не усвідомлюють конкретної, прямої і егоїстичної вигоди для себе від їх впровадження. Тому, медична, пенсійна реформи і навіть реформа поліції на сьогоднішній день сприймаються як #ЗРАДА.
На цьому тлі всі позитивні події, які відбувалися в останні два роки і об'єктивно могли б сприйматися як # ПЕРЕМОГА (отримання Безвізу, участь в Іграх Нескорених, Євробачення в Україні, узгодження проведення фіналу Ліги чемпіонів) - сприймаються як самі собою зрозумілими, відповідними проєвропейському курсу країни. Хороші новини живуть недовго і забуваються досить швидко. Більш того, навіть такі позитивні події не були в змозі перекрити собою свою щоденну реальність.
До всього іншого, українці сьогодні відчувають комплекс «меншовартості». Ми вважаємо, що іноземці про нас думають погано - 72% вважають, що іноземці сприймають Україну як країну, в якій йде війна, є скандали і корупція, і в якій знаходитися небезпечно. Ми і самі про себе і свою країну думаємо так само - гірше і критичніше, ніж є насправді. 59% думає, що Україна - корумпована країна, в якій існує безкарність і високий рівень злочинності, криза і нестабільність. Причому, часто не зустрічаючи корупцію персонально – в 2017 році з проявами корупції особисто стикався тільки кожен п'ятий українець.
Однак є і # ПЕРЕМОГА. Ми стаємо по-західному самостійними і позбавляємося від пострадянського комплексу «маленької людини», яка, не бажаючи докладати будь-які зусилля, в усьому, що відбувається, звинувачує систему. Сьогодні 84% українців розраховують тільки на свої сили або на своє найближче оточення. Це підштовхує українців займатися саморозвитком (62% відвідують різні тренінги), причому, в основному, з чисто прагматичною метою - для розширення власних можливостей заробляти більше.
Ще один привід для відчуття # ПЕРЕМОГИ. У 2015 році українці в основному пишалися відомими, «недосяжними» особистостями - артистами і спортсменами. Сьогоднішній українець, крім «зірок», рівняється на «живих людей» - тих, хто поруч і робить щось потрібне і корисне на своєму рівні. Це волонтери, автори книг для дітей, блогери, лікарі, режисери та багато інших.
ФАКТ 4: НАШІ «СВОБОДИ»
З трьох важливих свобод, українці мають дві.
Перша - свобода думки і слова. Для більшості українців (64%) достатньо свободи для висловлення своєї точки зору, вони не бояться відкрито висловлювати свою думку про політику та економіку.
Друга - свобода вибору. Швидше, це свобода бажань - 61% українців хочуть робити які-небудь кроки і що-небудь міняти, не стояти на місці і рухатися вперед - відкривати свою справу, ризикувати, присвячувати час саморозвитку.
Однак бажання рухатися вперед не завжди збігається з можливостями. І це - третя свобода, фінансова. Українці швидше вважають, що їх фінансова свобода обмежена - 57% «розбивають скарбнички» і змушені витрачати старі заощадження. Більш того, практично кожен третій українець (38%) не має можливості поповнювати цю «скарбничку» (регулярно відкладати нові заощадження).
ФАКТ 5: MONEY, MONEY, MONEY
Сьогоднішні українці не хочуть економити, як це було в 2015 році, вони максимально орієнтовані на пошук можливостей заробити. Для «базового щастя» міському українцю в середньому потрібно 17 000 грн. на людину в сім'ї на місяць, що має забезпечувати необхідний рівень комфорту.
Фінансове питання стає абсолютно переважаючим: 68% ставлять гроші в пріоритет своїй перспективі росту і вдосконалення. 83% готові пожертвувати престижною роботою на користь високооплачуваної. Практично кожен другий українець (49%) вважає, що зараз саме той час, коли варто ризикувати в пошуках себе, своєї справи або нової роботи. 41% відкрили свою справу за останні 2 роки.
Відлітаємо-Залишаємося?
Погана новина - 37% хочуть виїхати з України назавжди. Основна причина - гроші і саморозвиток (що гарантуватиме більший дохід), а також «блага спокійного європейського цивілізованого життя».
Непогана новина - 28% готові виїхати з метою заробітку і саморозвитку, а потім повернутися. Тривалість, що розглядається - від 3-5 місяців до кількох років.
Хороша новина - 35% виїзд не планують, причому половину з них можна назвати «істинними патріотами», які не їдуть просто тому, що люблять свою країну. Решта залишається скоріше вимушено - «тримають» сім'ї і обов'язки, не вистачає кваліфікації або знання мов, просто бояться зміни місця.
У підсумку, на жаль, баланс швидше негативний.
ФАКТ 6: КУПУЙ УКРАЇНСЬКЕ
Українці дуже лояльно ставляться до товарів, вироблених в своїй країні - абсолютно відсутнє заперечення вітчизняних товарів і кожен українець готовий час від часу їх купувати. Більш того, за цим стоїть дуже істотна частка справжнього, непоказного патріотизму - кожен другий (44%) вибирає українські товари задля того, щоб зробити внесок у розвиток своєї країни. Власне, це і є підтвердженням усвідомленої українськості - не просто люблю, а щось роблю. Для 38% - це просто вигідно, а кожен четвертий вважає українські товари більш якісними. Важливо - третині українців (32%) просто не вистачає українських альтернатив (або вони про них не знають), ось тут міститься потенціал для розвитку вітчизняного виробника.
ФАКТ 7: ГЕДОНІЗМ ВИХІДНОГО ДНЯ
Українці втомилися жити в стані постійної економії, тому знову з'являється потреба побалувати себе і розважитися. Хоча це не гедонізм в чистому вигляді, а швидше сублімація стресу і бажання «жити сьогодні і зараз», а не «коли-небудь в далекому майбутньому». Українці психологічно «відтаюють», але відпочивати на повну немає грошей і «совість не дозволяє». Так з'явився «гедонізм вихідного дня». Українці свідомо виділяють собі день для можливості розслабитися і винагородити себе за обмеження протягом усього тижня - цьому принципу слідують 69% українців. Найчастіше – це вихідні дні (субота або неділя), рідше - конкретний день серед тижня.
ФАКТ 8: МРІЇ!
Коли я була маленькою дівчинкою, всі мої однокласники мріяли про мир у всьому світі. І ось сьогодні кожен четвертий українець також мріє про мир в своїй країні (26%). Майже кожен п'ятий мріє про матеріальний достаток (19%) і про можливість подивитися світ (17%). Мрія для 12% - стабільність. Кожен десятий мріє про хорошу роботу / кар'єру, про здоров'я близьких і про те, щоб Україна стала високорозвиненою країною. А по 5% мріють або про міцну, дружну родину, або про те, щоб бути більш освіченими.
Одна з моїх улюблених цитат належить американському вченому, одному з піонерів сучасної ракетної техніки, Роберту Годдарду: «Важко сказати, що насправді неможливо, оскільки мрія вчорашнього дня стає надією сьогоднішнього і реальністю дня завтрашнього». Впевнена, ця цитата - дуже про нас. Давайте мріяти!