Державне підприємство спиртової та лікеро-горілчаної промисловості «Укрспирт» створено на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 28.07.2010 року № 672 на базі однойменного державного концерну спиртової та лікеро-горілчаної промисловості, що поєднував 85 підприємств з державною формою власності (зокрема 76 спиртових заводів), потужності яких давали змогу щорічно виробляти до 60 млн дал спирту.
ДП «Укрспирт» – єдиний державний оператор українського спирту на внутрішньому та зовнішніх ринках, який забезпечує понад 95% виробництва спирту в Україні, здійснює впровадження державної політики на ринку спирту та лікеро-горілчаних виробів і займається організацією ефективної роботи державних підприємств спиртової галузі.
Статистичні дані щодо виробництва спирту етилового вказують на його постійне зменшення, з 33 млн дал в 2006 році до 12 млн дал за 11 місяців 2014 року, всього - втричі протягом дев’яти років. Як результат, на даний час працює близько 10 спиртозаводів, інші знаходяться або в процесі банкрутства, або простоюють.
Фахівці Громадської організації «Публічний аудит» дослідили показники фінансової та податкової звітності ДП «Укрспирт», а саме:
Наведені дані свідчать про наступне:
- значне зменшення основних засобів у грошовому виразі з 240,3 млн грн у 2011 році до 153, 8 млн грн у 2013 році (- 36%) свідчить про відсутність заходів щодо модернізації виробничих потужностей, їх поліпшення та удосконалення.
- постійний значний розмір дебіторської заборгованості на підприємстві знижує ліквідність і фінансову стійкість підприємства та підвищує ризик фінансових збитків підприємства.
- прослідковується стійка тенденція щодо зменшення податкового навантаження з податку на прибуток (співвідношення сплаченого податку на прибуток до валових доходів підприємства) з 1,65% у 2011 році, до 0,59 % у 2012 та до 0,55 % у 2013 році, що свідчить про стійке погіршення прибутковості монопольної галузі, навіть при зменшенні ставки податку на прибуток щорічно на 2%. Прибуток (об’єкт оподаткування) підприємства зменшився більше, ніж в двічі у порівнянні 2011 року до 2012 та 2013 років.
- рентабельність (відносний показник економічної ефективності) ДП «Укрспирт» за два роки зменшився в тричі, з 6 відсотків у 2011 році до 2,4 відсотки у 2013 році.
- втричі зменшились відрахування частини чистого прибутку, що підлягає сплаті до державного бюджету, з 13,7 млн грн у 2011 році до 3,9 млн грн у 2013 році.
Також необхідно відмітити тенденцію зменшення в структурі валових витрат собівартості придбаних товарів (робіт, послуг) з 90% у 2011 році до 80% у 2012 році та до 63% у 2013 році, що вказує на зменшення витрат на виробництво та значне збільшення адміністративних витрат.
Адміністративні витрати (витрати на заробітну плату адміністративно-управлінського персоналу й нарахування на неї, витрати на утримання та амортизаційні відрахування за основними засобами і нематеріальними активами загальногосподарського призначення, витрати на комунальні, на охорону, юридичні, аудиторські послуги тощо).
Підприємство декларує збільшення адміністративних витрат, що входять в структурі валових витрат, з 82,7 млн грн у 2011 році (5,7% валових витрат) до 258,9 млн грн у 2012 (12,4% валових витрат) та до 621,8 млн грн у 2013 році (30,5% валових витрат). Тобто, керівництво державного підприємство дозволяє збільшити витрати на своє утримання в 7 разів за два роки.
Для більш повної картини на ринку спирту та алкогольної продукції необхідно відмітити значну його тінізацію. Експерти оцінюють тіньовий ринок алкогольної продукції в 40 – 50 %, а це понад 2 млрд грн лише акцизного податку, який держава втрачає від неефективного контролю за галуззю. Також, очевидним є прямий зв'язок між підняттям ставки акцизного податку, що призводить до подорожчання алкогольної продукції, та збільшенням долі нелегального ринку.
Так, подорожчання алкоголю з початку 2014 року, а саме найпопулярніших його видів – горілки та коньяку - становить 30 %. На горілчаному ринку найбільше піднялась в ціні недорога продукція – на 36,1%, до 40,62 грн за пляшку, в середньому сегменті ціна за пляшку горілки збільшилась на 26,1%, до 43,47 грн, а преміум сегмент подорожчав на 26%, майже до 100 грн за пляшку. Одна з основних причин подорожчання — ставки акцизу, які в 2014 році піднімались три рази: з 1 січня — на 11,7 %, з 1 липня — на 25 %, з 1 вересня — на 5 %.
Виходячи з наведеної динаміки, видно, що ринок відреагував на збільшення акцизних ставок зменшенням виробництва горілки на 9 млн дал, з 27,71 млн дал у 2013 році до 18,65 млн дал у 2014, а це означає, що до 40% горілчаної продукції ймовірно поповнило тіньовий ринок.
Проте, існують й інші чинники занепаду галузі, оскільки багато експертів вважають спиртову галузь найкорумпованішою. Інтернет рясніє статтями-розслідуваннями про тіньовий ринок спирту, що вимірюється мільярдами гривень, його криміналізацію та «кришуванням» посадовцями найвищого рівня. Діяльність Укрспирту в різні час пов’язували з різними олігархічними та кримінальними структурами.
При цьому, на думку експертів ГО «Публічний аудит», у влади є достатньо правових регуляторних механізмів та повноважень для наведення порядку та забезпечення законності в сфері виробництва та реалізації спирту етилового та лікеро-горілчаної продукції.
Підсумовуючи вищенаведене, ГО «Публічний аудит» резюмує, що спиртова галузь завжди перебувала під особливою увагою держави, оскільки становила значну частину надходжень державного бюджету. Однак, підприємство – монополіст щороку декларує показники зменшення рентабельності та сплати податку на прибуток підприємства, а постійне збільшення ставок акцизного податку (лише в 2014 році на третину) провокують економічні передумови до збільшення тіньового ринку лікеро-горілчаної продукції, що оцінюється експертами в 40 - 50 %. Крім того, адміністративні витрати ДП «Укрспирт» щороку збільшувалися та в 2013 році становили майже третину всі валових витрат підприємства (621,8 млн грн).