ГоловнаБлогиБлог Юрія Огірчука

У кого кращий апетит?

На минулому тижні ми були свідками загострення тихого протистояння між вітчизняними нафтопродуктовими трейдерами та державою. Боротьба, як і завжди, точилася за гроші. А саме, - за жирніший шмат від «нафтового пирога». Апетит, як виявляється, однаково гарний у обох сторін. Заручниками ж переділу доходів на паливному ринку залишаємося усі ми – кінцеві споживачі бензину та дизпалива…

Фото: vladnews.ru

Остання семиденка запам’ятається усім учасникам ринку нафтопродуктів передусім першим запровадженням плаваючих ставок акцизного збору. Так, 11 червня, враховуючи зниження середнього значення котирувань нафти сорту Brent до $99,24/барель, було прийнято рішення про підвищення акцизного податку на бензини й дизпаливо в Україні. Відповідно до прийнятого рішення, значення коригувальної суми до ставки акцизного податку на другу декаду червня поточного року становить на бензини + €35,26/тонна, а на дизельне паливо + €8,82/тонна. Таким чином, акциз на бензини буде стягуватися у сумі €233,26/тонна, а на дизельне паливо від €54,82 до €106,82/тонна залежно від вмісту сірки.

Таким чином, за словами заступника директора НТЦ «Псіхея» Геннадія Рябцева, який повністю підтверджує наші припущення, зроблені у попередніх оглядах, незважаючи на загальноєвропейську тенденцію до здешевлення нафтопродуктів, українського споживача скільки-небудь суттєве зниження цін на паливо навряд чи торкнеться. І усе це завдяки прийняттю закону, яким передбачений щодекадний перегляд акцизів на нафтопродукти в нашій країні. Про здешевлення палива можна забути, поки діє закон про акциз, тобто як мінімум до кінця 2012 року. Адже низька ціна нафти автоматично нівелюється підвищенням акцизу. Закон не продуманий до кінця, він захищає споживача, якщо нафта дорожчає, адже тоді акциз знижується й ціна бензину не росте. А якщо навпаки, нафта дешевшає, як зараз, то ні, – переконує експерт.

У чому ж резон, запитаєте ви? Дещо прояснив ситуацію заступник директора департаменту нафтової, газової та нафтопереробної промисловості Міністерства енергетики та вугільної промисловості (Міненерго) України Костянтин Бородін. За його словами, акцизний збір йде на підтримку автомобільних доріг в належному стані. Торік розмір акцизного збору було знижено у зв'язку зі зростанням цін на нафтопродукти. В результаті необхідних для міністерства компенсаторів не знайшлося, і роботи з будівництва доріг не були профінансовані в повному обсязі. Разом з тим, за наявною інформацією, цього разу міністерство наполягало на збереженні низької ставки акцизного збору, однак Мінінфраструктури наполягло на їх підвищення. Тепер ми знаємо кому дякувати…

Як би то не було, а нові акцизи реально почнуть діяти з моменту реагування на них ринку – себто не раніше, ніж наприкінці червня. А ринок реагує на зміну трендів із затримкою в три-чотири тижні, - пояснює Геннадій Рябцев.

Таким чином, тримати сьогодні ціни не зовсім коректно. Саме тому більшість експертів сходяться на тому, що на разі трейдери ще можуть знижувати ціни. Гарний приклад тут подала група «Приват», на заправках якої у минулий четвер відмічалося суттєве зниження цін на високооктановий бензин марки А-95. В роздрібних мережах «Авіас», «Сентоза», «Укрнафта», ANP тощо ціна даного ресурсу обвалилася одразу на 30 коп./л. Як пам’ятаємо, тижнем раніше аналогічна доля спіткала на АЗС групи й дизпаливо. Оскільки ж на долю «Привата» припадає понад 25% ринку, загальна картина по результатах роботи за тиждень у цілому радує - середні ціни на усі види палива знову знизилися.

Разом з тим, на переконання урядовців, зокрема тих, що входять до складу Експертно-аналітичної групи з опрацювання питань функціонування ринку нафти і нафтопродуктів та розвитку нафтопереробної промисловості України (ЕАГ), подібні темпи зниження цін не зовсім прийнятні. Тому на початку минулого тижня секретаріат ЕАГ розповсюдив заяву, згідно якої, учасникам ринку буде рекомендовано знизити ціни на бензини на величину до 70 копійок за літр, а на дизельне паливо - до 60 копійок за літр з огляду на тенденції до зниження цін нафтопродуктів на ринках Європи і загальносвітової тенденції зі зниження ціни на нафту. У заяві наголошується, що від початку травня середні європейські котирування бензину А-95 знизилися на 14,9%, дизельного палива - на 11%.

У цілому травень для українських нафтових компаній був більш ніж прибутковим - у середньому на тонні палива рітейлери заробляли більше 220 доларів. У червні ж доходи нафтотрейдерів ще вище - 284 долара на тонні. Тому ділитися є чим… Особливо, враховуючи те, що темпи зниження вартості бензину й дизпалива в Україні значно відстають від темпів зниження цін на нафту на світових торговельних майданчиках і темпів зниження цін на нафтопродукти в Європі.

В результаті, згідно даних цінового моніторингу НТЦ «Псіхея», за останній місяць українські середні роздрібні ціни на нафтопродукти знизилися незначно. Так, бензин А-95 подешевшав з 15 травня на 2,58%, дизельне пальне - на 2,16%. Перший при цьому торгується у середньому по 10,95 грн./л, останнє – по 9,76 грн./л.

Як бачимо, порівняно з європейським ринком, на українському ринку зниження цін відбувається повільно і непропорційно європейським тенденціям. Виходячи з цього, рівень «граничної ціни» на бензин А-95, встановлений ЕАГ, наразі становить 10,42 грн/л, а на дизельне паливо - 9,53 грн/л.

Юрій Огірчук Юрій Огірчук , Аналітик розвитку паливного ринку
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram