ГоловнаБлогиБлог Віталія Шарлая

Реформетр РПР: перший робочий тиждень лютого

На початку другої сесії Верховна рада України виконала три вимоги експертів ініціативи Реанімаційний Пакет Реформ, однак відмовилась розглядати вимогу відкриття публічних коштів.

На сесійний тиждень 3-6 лютого активісти Реанімаційного пакету реформ вимагали від праламентарів включити до розгляду та ухвалити законопроекти № 0915 Про добровільне об’єднання територіальних громад, № 0908 Про засади державної регіональної політики, № 1660д Про внесення змін щодо забезпечення діяльності національного антикорупційного бюро та національного агенства з питань запобігання корупції, № 0949 Про відкритість використання публічних коштів, а також виключити з порядку денного законопроект № 1551 Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про здійснення державних закупівель».

Народні депутати погодились виконати 3 із 4 вимог РПР, зокрема, 3 лютого було прийнято у І читанні проект закону № 1660д, який вносить суттєві правки для запуску роботи Національного Антикорупційного Бюро, 5 лютого ухвалили в цілому два Закони, що відповідають частині реформи місцевого самоврядування № 0908 Про засади регіональної політики та № 0915 Про добровільне об'єднання територіальних громад. Однак законопроект № 0949 Про відкритість використання публічних коштів був раптово виключений з порядку денного.

Давайте спробуємо розібратись, в чому суть цих законопроектів.

№ 0908 - Проект Закону про засади державної регіональної політики

Закон «Про засади державної регіональної політики» був прийнятий у ІІ читанні і в цілому та отримав загалом 254 голоси, серед них голосів 107 «за» від Блоку Петра Порошенка, Народний Фронт – 69, Об’єднання Самопоміч – 19, Рарикальна партія – 18, ВО «Батьківщина» – 14, Група «Економічний розвиток» – 12, Група «Воля народу» – 6, позафракційні – 9, Опозиційний блок відмовився голосувати.

Цей закон націлений на формування законодавчих умов для реалізації розробленої Кабінетом Міністрів України Державної стратегії регіонального розвитку на період до 2020 року. Його прийняття є важливим кроком у напрямку децентралізації та регіонального розвитку враховуючи особливо те, що Уряд передбачив в бюджеті фінансування на виконання цього закону вже цього року.

№ 0915 - Проект Закону про добровільне об'єднання територіальних громад

Майже одночасно із попереднім відбулось приняття в цілому Закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад» за який проголосувало 265 народних депутатів, зокрема Блок Петра Порошенка – 114 «за», 1 «проти», 4 «утрималось», НФ – 73 «за», Об’єднання Самопоміч – 23 «за», Рарикальна партія – 19 «за», ВО «Батьківщина» – 13 «за», Група «Воля народу» – 8 «за», Позафракційні – 11 «за», 6 «утрималось», Група «Економічний розвиток» – 4 «за», 2 «проти», 4 «утрималось», Опозиційний блок знову не голосував.

Прийнятий закон передбачає запровадження механізму об'єднання малих територіальних громад між собою. Об'єднані громади матимуть додаткові можливості збільшити свої територію, матеріальні, інфраструктурні та фінансові ресурси. Зокрема передбачається створення правових умов та можливостей для: укрупнення шляхом добровільного об'єднання територіальних громад; формування дієздатних територіальних громад, головним завданням яких має стати поліпшення забезпечення потреб громадян; створення передумов для удосконалення системи органів місцевого самоврядування.

№ 1660д (раніше 1406) - Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення діяльності Національного антикорупційного бюро та Національного агентства з питань запобігання корупції

Прийняття законопроекту було досить важким, оскільки депутати не проголосували його з першого разу, оскільки Народний фронт на дав голосів через неузгодженість позицій фракції. Тільки після переголосування він набрав 283 голоси підтримки за основу із скороченням строку підготовки. За законопроект проголосували Блок Петра Порошенка – 128 «за», Народний Фронт – 67 «за», Об’єднання Самопоміч – 25 «за», Рарикальна партія – 21 «за», ВО «Батьківщина» -16 «за», Група «Воля народу» - 5 «за», Позафракційні – 21 «за», Група «Економічний розвиток» разом із Опозиційним блоком не голосували.

Законопроект усуває суперечності в пакеті антикорупційних законів від 14 жовтня 2014 р., він є компромісом усіх заінтересованих сторін, оскільки не влаштовує жодну з них у повній мірі. Це стало наслідком його провалу під час першого голосування, після чого його переголосували та прийняли за скороченою процедурою. Без прийняття цих змін неможливо провести конкурс на посаду Директора Національного антикорупційного бюро, а також запустити роботу нових антикорупційних органів. Законопроект очікує розгляду та внесення необхідних правок на наступному пленарному тижні.

№ 0949 - Проект Закону про відкритість використання публічних коштів

Законопроект № 0949 «Про відкритість використання публічних коштів» був виключений з порядку денного через формальні підстави - відсутність висновку юридичного управління.

Законопроектом пропонується зобов’язати розпорядників державних коштів оприлюднювати щоквартально на спеціальному єдиному веб-порталі інформацію про заплановане та фактичне використання цих коштів, зокрема за договарами, на службові відрядження. Це дозволить громадянам України зрозуміти наскільки прозоро та ефективно використовуються державні кошти.

Наступний тиждень обіцяє бути досить важливим, оскільки експерти РПР вимагатимуть доопрацювання та прийняття в цілому законопроекту №1660д, який дозволить розрочати роботу Націоналному Антикорупційному Бюро, а також законопроекту №0949, що відкриє доступ до інформації про використання публічних коштів органами влади.

Перед виборами активісти Реанімаційного пакеру реформ погодити та підписали із обраними політичними партіями Дорожню карту реформ, яка загалом включає виконання владою 123 кроків для здійснення повноцінної трансформації країни. Значна частина пропозицій увішла до Коаліційної уготи, що підтвердило готовність новообраних депутатів здійснювати вимоги громадськості.

Загалом, станом на 6 лютого 2015 року Парламент виконав 13 із 123 кроків визначених у Дорожній карті реформ Реанімаційного пакету реформ.

Віталій Шарлай Віталій Шарлай , Аналітик УНЦПД, експерт з аналізу державної політики ініціативи Реанімаційний Пакет Реформ
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram