ГоловнаСуспільствоОсвіта

Міносвіти доопрацює рекомендації для антидискримінаційної експертизи підручників

Підручники вже третій рік поспіль проходять антидискримінаційну експертизу.

Міносвіти доопрацює рекомендації для антидискримінаційної експертизи підручників
Фото: Тереза Лащук

Міністерство освіти і науки перегляне методичні рекомендації для здійснення антидискримінаційної експертизи підручників. До цього залучать широке коло експертів, педагогів та вчених. Відповідне доручення дала міністр освіти і науки України Лілія Гриневич профільному заступнику та керівнику Інституту модернізації змісту освіти, відповідального за друк і експертизу підручників.

Також вона прокоментувала приклад з методичних рекомендацій, у якому йшла мова про використання епітета "солов'їна мова" до рідної мови, що викликало дискусію в соціальних мережах.

"Це поняття "солов'їна мова" щодо української мови потрібно використовувати, можна і потрібно. Це вже поетична традиція, що стала частиною нашої культури. І мені здається, що якщо ми говоримо про методичні рекомендації, які були з антидискримінаційної експертизи підручників, це якраз її слабке місце, де наведені цілком безглузді приклади. І саме тому я як міністр дала доручення повернути ці методичні рекомендації для аналізу і доопрацювання", - пояснила Гриневич.

Вона також повідомила, що підручники вже третій рік поспіль проходять антидискримінаційну експертизу. У 2016-му відбулося пілотування методики, а 2017 і 2018-го проходила повноцінна експертиза. Всі, хто виконує антидискримінаційну експертизу підручників, пройшли навчання за сертифікаційною програмою, є кандидатами і докторами наук, представляють різні вищі навчальні заклади, громадські організації України, є відповідними працівниками МОН.

"Антидискримінаційна експертиза не є гендерною. Вона стосується протидії дискримінації за етнічним походженням, дискримінації за віком, статтю, станом здоров'я тощо. Ми виявили у підручниках дуже багато неприпустимих ситуацій. Наприклад, з одного боку, якщо мова йде про людину з інвалідністю чи похилого віку, то завжди показано абсолютно немічну людину. Це абсолютно заперечує тезу про велику роль в суспільстві, яку можуть відігравати і люди похилого віку, і люди з інвалідністю. Ба більше, коли ми дивимося, як показано клас дітей в підручнику, ви не побачите дитину з особливими потребами, наприклад, дитину на візку, а ми повинні виховувати у дітей почуття гідності кожної людини. І зараз для нас пріоритетом є інклюзивна освіта. Звичайно, це стосується і дискримінації за статтю, коли підручники орієнтовані тільки на обмеження ролі жінки домогосподарством. Так, жінка залишається берегинею дому, але ми хочемо показати через підручники і те, що жінка може виконувати й різні професійні ролі, коли жінка може бути дуже талановитим вченим, економістом і працювати у цілому спектрі професій, які також є доступними для чоловіків", - розповіла міністр.

Водночас Гриневич наголосила, що Міністерство освіти і науки всіляко підтримує розвиток сім'ї та можливості батьків виховувати дітей.

"Антидискримінаційна експертиза жодним чином не підриває поняття сімейних цінностей, ба більше, ми виступаємо за їх збереження. Ми зацікавлені в тому, щоб дитина могла жити в повній сім'ї, мати і матір, і батька, а також мати спілкування з іншими поколіннями. Міністерство освіти і науки завжди стоятиме на принципах державності, закладених в Конституції України. У нас дійсно було зауваження антидискримінаційної експертизи до одного з підручників, де в конкретному завданні, яке звучало так: "Виконайте це завдання з батьками", була рекомендація замінити слово "батьки" на "родичі". Це не означає, як пишуть деякі кореспонденти в інтернеті, того, що треба скрізь слово "батьки" замінити на слово "родичі", - пояснила міністр.

Вона обґрунтувала цю поправку тим, що сьогодні 3 мільйони дітей проживають у неповних сім'ях, а це - майже 40%. Деякі з них втратили батька або матір на фронті, існує також ситуація, коли батьки їдуть на заробітки і діти живуть з родичами. Тому мета цієї поправки - з більшим розумінням ставитися до індивідуальної ситуації кожної конкретної дитини.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram