Нинішня система розподілу вагонів в Україні під керуванням Центру транспортної логістики ПАТ "Укрзалізниця" негативно впливає на економіку країни і несе в собі значні корупційні ризики.
Про це йдеться в листі на адресу прем'єр-міністра України Володимира Гройсмана від президента об'єднання "Металургпром" Олександра Каленкова, повідомляє 112 канал.
Такий стан справ, за словами Каленкова, б'є як по бізнесу, так і по самій "Укрзалізниці".
"Через брак напіввагонів гірничовидобувні підприємства України в четвертому кварталі 2016 року за різними оцінками недовантажили на експорт близько 10% запланованих обсягів залізної руди, що еквівалентно втраті валютної виручки обсягом 50 млн дол. Недоотримана виручка "Укрзалізниці" становить близько 140 млн грн (майже 1/2 прибутку УЗ в 2016 році)", - вказує експерт.
Каленков називає дві основні проблеми в забезпеченні вагонами. Перша - це надання послуг із розподілу вагонів через фірми-посередники, які не є вантажовідправниками, їх націнка потенційно може бути джерелом корупції. Друга - підхід до розподілу вантажів.
"Нерівномірний підхід до забезпечення вагонами різних вантажовідправників (так, середній % забезпечення виробників залізної руди в 4 кварталі 2016 року становив 20%, меткомбінатів - 13%, у середньому по Україні - 30%, а окремі приватні підприємства забезпечені на 90-100%, причому на їх перевезеннях задіяно 40% парку піввагонів УЗ), що може бути свідченням наявності корупції як на центральному, так і місцевому рівні", - пише Каленков.
За словами президента об'єднання "Металургпром", запропоноване Міністерством інфраструктури України рішення у вигляді внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 9 квітня 2012 року №209 "Про заходи щодо врегулювання ситуації з організацією залізничних вантажних перевезень" не дозволить вирішити вказані вище проблеми через низку причин, одна з яких полягає в тому, що "розпорядження КМУ №209-р саме і було прийнято для стабілізації ситуації в сфері залізничних перевезень після того, як "Укрзалізниця" почала встановлювати тарифи на свій розсуд".
Президент об'єднання просить Кабмін і "Укрзалізницю" внести низку змін у процес розподілу вагонів.
"Починаючи з 01.02.2017 і до виконання п.1 забезпечити рівноправний доступ вантажовласників до напіввагонів ВАТ "Укрзалізниця" шляхом зміни підходу до регулювання потоків порожніх вагонів під керуванням ЦТЛ таким чином, щоб кожна дирекція в структурі УЗ була забезпечена порожніми напіввагонами ЦТЛ пропорційно до частки її навантаження на мережі УЗ у попередньому періоді (місяць/квартал), при цьому вантажовідправники, які відвантажують понад 500 вагонів на місяць, були забезпечені ними в автоматичному режимі", - резюмує Каленков.
Крім того, Олександр Каленков звернувся до прем'єр-міністра з проханням дати доручення Міністерству інфраструктури і ПАТ "Укрзалізниця" опрацювати альтернативу скасування розпорядження КМУ №209-р від 09.04.2012, яка дозволить знизити інфраструктурну складову залізничного тарифу на користь вагонної. Це дозволить збільшити прибутковість вагонів і створити передумови для оновлення парку як "Укрзалізниці", так і інших учасників ринку вантажних перевезень. Також керівник галузевої асоціації попросив зобов'язати "Укрзалізницю" надавати вагони тільки за прямими договорами з вантажовласниками або з транспортними компаніями, що входять до їх структури.