ГоловнаЕкономікаБізнес

Непослідовність влади в енергетиці призведе до скорочення інвестицій в інші галузі, - експерти

Навколо "зеленого" тарифу для сонячних станцій тривають суперечки

Непослідовність влади в енергетиці призведе до скорочення інвестицій в інші галузі, - експерти

Непослідовна політика уряду в питанні "зеленого" тарифу торкнеться інвестицій далеко за межами галузі енергетики та спричинить негативний економічний ефект для країни в цілому. Таку думку висловив партнер консалтингової компанії Traficon, член ради та комітету Європейсько-українського енергетичного агентства EUEA по роботі з урядом Наум Рікшпун агентству РБК-Україна.

"Довіра до України знизилася через політичні чинники. А дії уряду тільки погіршують ситуацію. Якщо сьогодні знизили тариф сонячним електростанціям, то що заважає завтра знизити його вітровій або біоенергетиці? Сьогодні енергетика, завтра транспорт, сільське господарство. Для розвитку будь-якої країни потрібні інфраструктурні проекти на сотні мільйонів євро. І ось така непослідовність уряду в галузях, які регулюються Кабміном і потребують довгострокових інвестиціях, буде мати тяжкі економічні наслідки для України", - підкреслив експерт.

При цьому він назвав незаконним розпорядження Кабміну від 18 червня, яким НКРЕ рекомендовано знизити коефіцієнт пікового часу, що застосовується при розрахунку "зеленого" тарифу, майже удвічі.

На думку Рікшпуна, великі компанії, які активно працюють на ринку, і банки, які кредитують "сонячні" проекти, можуть оскаржити це розпорядження Кабміну в суді.

Адвокат юридичної фірми Marchenko Danevych Максим Сисоєв назвав вказане розпорядження Кабміну дискримінаційним, так як тарифний коефіцієнт рекомендується знизити тільки для сонячних електростанцій і не знижувати для малих ГЕС. "За законом цей коефіцієнт застосовується до двох типів виробників. Тобто Кабмін фактично здійснює дискримінацію та антиконкурентні дії стосовно одних виробників на користь інших", - говорить Сисоєв.

Водночас, на думку старшого юриста юридичної фірми "Астерс" Ярослава Петрова, НКРЕ має право як виконати дану рекомендацію Кабміну (з дотриманням процедури прийняття регуляторних актів), так і відмовитися переглядати коефіцієнт пікового часу.

"У законі "Про електроенергетику" є норма про те, що мінімальний розмір "зеленого" тарифу не може бути меншим, ніж тариф, який розраховувався за правилами цього закону станом на 01.01.2009 року. І той коефіцієнт пікового часу, який існував на 01.01.2009 року, повинен використовуватися для розрахунку мінімального фіксованого "зеленого" тарифу. Враховуючи це, якщо коефіцієнт пікового часу і буде зменшений НКРЕ, то "зелений" тариф все одно не повинен бути меншим ніж той, який розраховувався на 01.01.2009 року", - зазначив юрист.

На думку учасників ринку, шкода, заподіяна репутації держави в результаті зниження гарантованих "зелених" тарифів, перевищить економію оптового ринку електроенергії у кілька разів (близько 40 млн євро, за розрахунками Міненерговугілля). Особливо ж катастрофічні наслідки можуть настати у випадку, якщо суб'єкти господарювання та міжнародні фінансові інститути почнуть судитися з Україною.

Як відомо, в рамках програми прямого фінансування відновлюваної енергетики в Україні (USELF) ЄБРР було підтримано 7 проектів із загальною сумою фінансування 52 млн євро. Сума траншу ЄБРР у 2014 році на розвиток альтернативної енергетики України може скласти близько 140 млн євро.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram