ГлавнаяСпортДругие

Парадокси українського футболу: порядку немає – конкуренція є!

Якщо так піде й далі, то рейтинг українського чемпіонату стрімко зросте! Варто було подивуватися сенсаціями в 1/16 фіналу Кубка України, як вже наступне календарне змагання – черговий тур у Прем‘єр-лізі – подарувало масу несподіваних результатів. Якщо суперників так подразнюють сварки власників клубів напередодні старту нового сезону, то, можливо, варто щоразу обмінюватися різкими заявами у міжсезоння?!

Олександр Гливинський Олександр Гливинський , спортивный обозреватель

Неформальний розкол існує в українській лізі досі: п‘ятірка клубів («Динамо», «Дніпро», «Кривбас», «Арсенал» і «Металіст») не лише не віддали телевізійні права на трансляцію своїх домашніх матчів до загального «ТВ-пулу» Прем‘єр-ліги, а й відмовляються розміщувати рекламу спонсорів цієї організації на своїх стадіонах, нашивки з емблемою Ліги – на рукавах, а у Дніпропетровську і Кривому Розі навіть не підіймають прапор змагання (у перших турах прапори також не підіймали «Динамо» й «Арсенал»).

За усе це Прем‘єр-ліга справно штрафує згадані клуби, однак чи перераховуватимуть вони кошти до скарбниці об‘єднання, яке формально не визнають? «Де-факто» виходить, що 11 команд грають в одному турнірі – Прем‘єр-лізі, а 5 в іншому – у чемпіонаті України: як часто буває в нашій країні, поговорили-поскандалили і залишилися при своїх. З одного боку, добре, що турнір триває і його ніхто не бойкотує, інакше слід було б очікувати на санкції УЄФА, з іншого боку – порядку немає. Генеральний директор ФК «Металіст» Сергій Волєк каже, що для розміщення реклами Прем‘єр-ліги просто не існує законних підстав. До того ж, за минулий сезон Ліга ще досі не виплатила клубу близько 400 тис. грн. Директор з розвитку Прем‘єр-ліги Вадим Галаган підтверджує заборгованість перед «Металістом» і додає, що Ліга поки нікому з учасників повністю не виплатила кошти минулого сезону: «Вся справа у затримці спонсорських виплат».

Вадим Галаган розповідає, що всім клубам української еліти було запропоновано так звані «ринкові умови співпраці». Фактично це виглядало так: клуби підписують дві угоди – ліцензійну (на передання телеправ Прем‘єр-лізі) і рекламну. Зиск кожного клубу формується залежно від його успішності в чемпіонаті: аутсайдер після закінчення змагання отримує 200 тис. грн, а переможець – 1,5 млн. грн. Така пропозиція була замалою для власника «Металіста» Олександра Ярославського, котрий публічно заявив, що телеканал ТЕТ виплатив йому за телеправа мільйон «зелених». У Прем‘єр-лізі кажуть, що не вірять у реальність сплати такої суми каналом, який не входить до числа найбільш рейтингових. Водночас наводять приклад Ліги чемпіонів, засновник якої (УЄФА) заробляє великі кошти на тому, що продає цілісні права на турнір, а не подрібнені. Як і в цьому турнірі, Прем‘єр-ліга зробила спробу внести передання прав на телетрансляції «по замовчанню», тобто якщо клуб є учасником Ліги, то права віддає автоматично – відповідний пункт було внесено до статуту Прем‘єр-ліги. Однак «Велика п‘ятірка» з цим не згодна, і статут не затверджено Федерацією футболу, а тому рішення, за яке, за словами Галагана, на початку року голосували представники всіх клубів еліти, не набуло чинності. Хай там як, а сьогодні п’ять клубів, серед яких три – одні з найпопулярніших в країні, транслюють свої матчі саме на ТЕТ, і реклама титульного спонсора не оголошується. Поки судовий розгляд легітимності існування Прем‘єр-ліги все ще триває, футбол не припиняється, і для глядача це – найголовніше.

Олександр Гливинський Олександр Гливинський , спортивный обозреватель