У Канаді понад 26 тисяч дітей шкільного віку, які не ходять до школи. Чому це можливо, і якими виростають ці діти?
Канада – велика держава, і вона складається з провінцій, кожна з яких має власне законодавство у сфері шкільної освіти. В останні 10 років по всій території країни відбувається значний ріст кількості хоумскулерів, все більше сімей мають змогу включати дітей у своє життя, не віддаючи дітей до школи.
Найбільше дітей на домашньому навчанні у Британській Колумбії. Саме ця провінція висуває найменше вимог щодо переходу дитини на навчання поза шкільною системою.
Так, у Британській Колумбії батьки дитини мають право навчати дитину вдома протягом початкової та середньої школи, а у старших класах (10-12) дитина може навчатися вдома, але при цьому зобов’язана також пройти дистанційні курси і здати усі відповідні тести для отримання шкільного атестату.
Для менших дітей окрім хоумскулінгу та відвідування школи також передбачена можливість навчатися дистанційно. Дитина, яка навчається за сімейною формою, реєструється за заявою батьків, яку вони подають до однієї з державних або приватних шкіл.
Державна школа не може відмовити у прийнятті дитини на навчання, також не вимагається будь-яке обґрунтування рішення батьків. Вони використовують своє право на вибір форм і методів навчання власної дитини, і школа не може жодним чином впливати на їх рішення.
Приватна школа може сама визначити, чи буде вона приймати хоумскулерів, і тому може відмовити у реєстрації. Крім того, на відміну від державної школи, приватна школа має право встановлювати плату за навчання хоумскулера.
Разом з тим, держава виділяє кошти школам за кожну дитину на домашній формі навчання, яка зареєстрована у цій школі (250$ на рік державній школі, і 175$ на рік – приватній). Тому часто школи заохочують батьків вибрати саме їх заклад, пропонуючи залучення дітей до різних форм позакласного життя.
Державні школи мають видати дітям на домашньому навчанні увесь комплект посібників для навчання, як і звичайним учням. Якщо це потрібно дитині та її батькам. Оскільки ані влада, ані школа не може визначати, що саме і в якому обсязі вивчати хоумскулерам.
Тому існують приклади як того, що дитина має більший обсяг знань та компетенцій у порівнянні з учнями шкіл, так і того, що дитина у початковій школі суттєво відстає від однолітків в академічних успіхах, зосереджуючись на інших аспектах свого розвитку (спорт, музика, мистецтво тощо). Однак в кінцевому підсумку, у старшій школі, усі діти здають стандартні тести, і їх знання відповідають чинним вимогам.
Враховуючи відсутність єдиного плану навчання для хоумскулерів, батьки можуть вирішити, що їх дитина має здавати щорічні атестації у школі. Але вони не є обов’язковими, і тому дитина може, наприклад, здавати атестації лише з математики. Це дозволяє батькам і самій дитині краще орієнтуватися у рівні знань та помічати проблемні місця. Жодних наслідків за “провал атестації” бути не може, оскільки це не є офіційним тестом. Вчителі шкіл повинні надавати консультації учням на сімейній формі освіти чи їх батькам за встановленим у кожній школі графіком.
Законодавство провінції Британська Колумбія надає батькам повну свободу у вихованні та навчанні власних дітей аж до старшої школи. В окремих провінціях батьки хоумскулерів мають формувати навчальні плани для дітей і надсилати до школи освітнє портфоліо дитини (виконані протягом навчального року проекти, зразки робіт тощо). В деяких регіонах встановлюється перелік предметів, які є обов’язковими для вивчення.
Найбільш суворі правила в провінції Квебек, де дитина має не тільки надіслати власне портфоліо, але й скласти щорічні іспити з базових предметів. Тому більшість квебекців замість сімейної освіти обирають дистанційне навчання, оскільки між цими формами залишається не так багато відмінностей.
Причини навчати дітей вдома можуть бути дуже різними. Ріст кількості хоумскулерів в Канаді в останні роки тісно пов'язаний із змінами у сучасному житті. Значно розширилися можливості поєднувати батьківство з власною кар'єрою без відвідування дитиною школи. Багато батьків починають переосмислювати цілі та мету навчання дитини, або бажають навчити дитину іншим компетенціям, ніж ті, які дає їй школа. Деяким дітям хоумскулінг надає можливість отримати шкільний атестат паралельно із досягненням спортивних успіхів. Окремі родини поєднують подорожі світом із розвитком дитини.
В Канаді ця практика є законною з 1985 року, і вже виросло покоління дітей, які ніколи не ходили до школи. І вони стали такими ж самими дорослими, як і учні шкіл. Хтось з них став більш успішним, хтось - менш. Але батьки і діти повинні мати право самостійно формувати власний стиль життя, і держава має втручатися у цей процес у мінімально необхідних обсягах.