Сучасні православні ієрархи більше схожі на успішних підприємців, аніж на ченців: замість келій у них - дорога нерухомість за містом, замість піших прогулянок - поїздки на елітних іномарках, замість скромних трапез - шикарні банкети. Священики активно пересуваються люксовими седанами й користуються дорогими телефонами.
Про це пише "Корреспондент".
"Те, що ми часто спостерігаємо елементи розкішного життя ієрархів МП, свідчить не про святість представників інших традицій, а про небувалий розгул церковного матеріалізму, втрату почуття міри, реальності та безкарності духовенства", - вважає релігієзнавець, ректор Донецького Християнського інституту Михайло Черенков.
Спосіб життя вищого духовенства відповідає рівню топ-менеджерів успішних корпорацій, і це не випадково - зазначає видання. "Церква, якщо говорити мовою сучасного світу, займається підприємницькою діяльністю", - заявив адвокат Ярослав Бабич.
Якщо хтось дарує патріарху одяг, ікону, машину, годинник - це прояв любові до патріарха, що цілком природно. Чому раптом нас почали наполегливо переконувати, що ми повинні цього соромитися і рвати на собі з цього приводу волосся?
— протоієрей Всеволод Чаплін, глава синодального відділу зі зв'язків церкви та суспільства Московського патріархату
Одне з місць в Україні, де концентрація дорогих автомобілів зашкалює, - задній двір Трапезної церкви в Києво-Печерській лаврі, в'їзд куди дозволено лише духовенству. Журналісти побачили там масивний позашляховик Honda Pilot (від 45 тис. дол. з урахуванням знижок), який стояв поряд із BMW X5 (від 100 тис. дол.) і Mercedes-Benz S500 (від 150 тис. дол.).
Церковному світу загалом не чужі земні слабкості. Так, владика Житомирський і Новоград-Волинський Никодим (УПЦ МП) їздить на Lexus SL (від 120 тис. дол.), його керівник, митрополит УПЦ МП, так само як і його давній суперник, патріарх УПЦ КП Філарет, пересувається на люксовому Mercedes-Benz S600 Long (від 200 тис. дол.).
Машина рівнем трохи нижчим у мерседесівському табелі про ранги - Mercedes-Benz S500 Long, вартістю від 100 тис. дол., обслуговує владику Павла. А настоятель Десятинної церкви архімандрит Гедеон приїжджає на службу на Range Rover Vogue. Ціна британського позашляховика стартує від 79 тис. дол.
Коли видання поцікавилося, на кого зареєстровано автомобілі вищого духовенства, прес-секретар УПЦ МП протоієрей Георгій Коваленко відповів так: головне, що гараж духовенства купується не за рахунок церковного бюджету.
"Хтось може принести курку чи яйце, хтось купить свічку, а хтось може подарувати машину або годинник", - сказав Коваленко. Сам він їздить на подарованому Ford Galaxy ціною від 40 тис. дол.
У МП, виправдовуючи "Мерседеси" церкви, йдуть далі, пише видання. "Беручи та користуючись дорогими подарунками, потрібно зважати на те, як це виглядає збоку. Але ті, хто цікавиться (майновими справами церков, - ред.), зазвичай забувають про десяту заповідь - не заздри", - заявив Коваленко.
Рухоме майно блякне перед заміськими резиденціями деяких священнослужителів. Так, за інформацією видання, будинок протоієрея Косовського розташоване за 2 км від Києва в селі Чайки. Це люксовий триповерховий особняк площею 300 кв. м з банним комплексом і басейном. За оцінками експертів, будівництво такого будинку коштує щонайменше 800 тис. дол. Сам Косовський відмовився від коментарів виданню.
Не відстає від колеги і митрополит Павло. За 30 км від Києва розташований його маєток - двоповерхова резиденція, вартість будівництва якої експерти оцінили в 1,5 млн дол.
На тлі садиби митрополита Павла заміське майно патріарха УПЦ КП виглядає на порядок скромніше, пише видання. За його інформацією, Філарет іще 1968 року купив у селі Новосілки Києво-Святошинського району будинок і ділянку на 6 соток. Двоповерховий особняк площею 200 кв. м. і ділянка при ньому оформлені на Філарета, але сам він не живе тут іще з 2000-х років - зробивши ремонт, глава церкви поселив у будинку родичів. Сьогодні там живуть одразу три сім'ї. За оцінкою фахівців, такий особняк нині коштує близько 100 тис. дол.
Експерти впевнені, що VIP-майно церковних ієрархів не нашкодить іміджу церкви. Вона, як і раніше, залишається інститутом, якому українці довіряють більше за інших: за даними найактуальнішого на сьогодні дослідження TNS Україна, рівень довіри українців до церкви становить 86%.
Однак настільки високим показником церкви зобов'язані не своїм високопоставленим діячам, а пересічним священикам, які служать у невеликих містечках і селах.