Російське підприємство "Тольяттіазот" може повністю відмовитися від транзиту аміаку трубопроводом "Тольятті-Одеса" через територію України, переорієнтувавшись на виробництво карбаміду і відправлення аміаку через інші порти.
Про це повідомив керівник інформаційного агентства Infoindustry Дмитро Гордейчук, коментуючи зупинку транзиту російського аміаку підприємством "Укрхімтрансаміак", повідомляє "ДС".
За словами Гордейчука, "Тольяттіазот" - найбільший партнер "Укрхімтрансаміаку", у 2016 році російське підприємство прокачало через територію України 1 790 тис. тонн аміаку із загального обсягу в 2 376 тис. тонн. Небезпека для української економіки від конфлікту з "Тольяттіазот" полягає в тому, що російське підприємство може замість транзиту свого аміаку через територію України перемкнутися на його використання у виробництві карбаміду. Зараз виробничі потужності "Тольяттіазот" з виробництва карбаміду становлять 950 тис. тонн, і підприємство планує ввести в дію ще один агрегат, у результаті чого потужності виробництва цього добрива зростуть удвічі, а використання аміаку для виробництва карбаміду зросте на 1 млн тонн. "Тобто "Тольяттіазот" 1 млн тонн аміаку буде вже не транспортувати через територію України, а переробляти на місці в карбамід і відправляти замовникам через три російські порти в Чорному морі або через порти Балтики. Карбамід - це гранули, для цього добрива не потрібні аміакопровід і потужності Одеського припортового заводу", - сказав експерт.
За словами Гордейчука, якщо "Тольяттіазот" не домовиться з "Укрхімтрансаміаком", то російська компанія зможе транспортувати аміак через латвійський порт Вентспілс або російський порт "Тамань". Хоча аміакопровід до "Тамані" ще не збудували, але "Тольяттіазот" може відправляти свій товар у цей порт залізничними цистернами - це невелика відстань. "Наприклад, у грудні минулого року "Тольяттіазот" відправив своїм контрагентам 65 тис. тонн аміаку залізницею. Якщо "Тольяттіазот" почне возити аміак залізничним транспортом, то для підприємства постане питання якомога швидшої добудови аміакопроводу до "Тамані". І коли його добудують, то відмова російської компанії від використання українського аміакопроводу стане для нас реальністю", - пояснив експерт.
Зупинка транзиту аміаку загрожує українській економіці втратою валютної виручки - за результатами минулого року транзит приніс близько 100 млн доларів. "Водночас власного аміаку для завантаження трубопроводу в нас немає - Горлівський "Стирол" на непідконтрольній території, "Дніпроазот" і Сєвєродонецький "Азот" не мають виходу до аміакопроводу. Якщо "Тольяттіазот" відмовиться від послуг "Укрхімтрансаміаку", трубопровід буде простоювати без діла", - зазначив Гордейчук.
Зупинка транзиту російського аміаку, за його словами, також згубно позначиться на Одеському припортовому заводі (ОПЗ), який заробляв на перевалюванні аміаку з трубопроводу на судна. Тільки у 2015 році завод заробив більш ніж 19 млн доларів на цій послузі. Зараз ОПЗ простоює, і перевалка аміаку дозволяла йому отримувати хоч якийсь дохід і виплачувати зарплату співробітникам, зазначив експерт. "Укрхімтрансаміак" домагається збільшення плати за транзит аміаку, хоче "віджати" більше грошей в основного партнера. Але відмовляючись виконувати умови договору з "Тольяттіазот", ми показуємо себе не з найкращого боку - Україна в такому разі показує себе ненадійним партнером. Адже мова йде про бізнес із приватною компанією, яка виробляє добрива. Вона не пов'язана з оборонним комплексом Росії", - зазначив Гордейчук.
Транзит російського аміаку "Укрхімтрансаміак" зупинив 23 грудня 2016 року у зв'язку з достроковим виконанням річного обсягу транзиту, передбаченого контрактом із "Тольяттіазот". Для організації транзиту аміаку 2017 року підприємство "Укрхімтрансаміак" ще 21 грудня 2016 року надіслало "Тольяттіазот" додаткову угоду і готове відновити транзит відразу після її підписання.
"Тольяттіазот" 16 січня заявив, що чинним контрактом на прокачування аміаку, підписаним 24 грудня 2007 року, не передбачено підписання будь-яких додаткових угод, тоді як запропонована "Укрхімтрансаміаком" додаткова угода передбачає новий, нічим не обґрунтований підвищений транзитний тариф на прокачування аміаку.
"Тольяттіазот" запропонував "Укрхімтрансаміаку" відновити транзит і виконати зобов'язання з транспортування в січні цього року 130 тис. тонн аміаку, раніше узгоджене з українським підприємством. Російська компанія повідомила, що ще в грудні 2016 року письмово проінформувала "Укрхімтрансаміак" про обсяги, заплановані для транспортування в січні цього року, надала місячний графік подачі суден для завантаження аміаком в Одесі, і "Укрхімтрансаміак" своїм листом від 28 грудня підтвердив прийом 130 тис. тонн аміаку в січні цього року.
Нагадаємо, 23 грудня 2016 року УХТА зупинив транзит російського аміаку у зв'язку з достроковим виконанням річного обсягу транзиту, передбаченого контрактом з ТоАЗ. Умовою відновлення транзиту аміаку в 2017 р. УХТА назвав підписання додаткової угоди до чинного контракту.
ТоАЗ заявив, що чинним контрактом від 24 грудня 2007 року, на виконанні якого наполягає компанія, не передбачено підписання будь-яких додаткових угод, тоді як запропонована УХТА додаткова угода передбачає новий необґрунтований підвищений транзитний тариф на прокачування аміаку.