Нічого дивного. Який інвестор погодиться вкладати гроші в країну без можливості захистити свої інвестиції та право власності та працювати в умовах, коли більша частина зусиль іде не на розвиток бізнесу, а на блукання кабінетами з метою "вирішення питань"? Таких просто немає. Що й підтвердило опитування Американської палати.
Тому усунути процеси, що викликають у бізнесу найбільший дискомфорт — завдання номер один. У тому числі і для нас.
Перший список таких "вузьких" місць був визначений ще на початку 2015 року. Підприємці тоді живо підтримали ініціативу, накидавши довгий список, з якого в кінцевому підсумку вийшов пул в 200 пріоритетних пунктів. Майже половина з запланованого до цього моменту вже виконана. Ще 131 пункт дерегуляційних заходів Кабмін зобов'язав реалізувати різні органи влади своїм розпорядженням №357-р.
Більше третини з них — а саме 53 ініціативи — здійснює зараз Мінекономрозвитку. Левову частину сподіваємося виконати ще до кінця року.
Оптимізму на цьому шляху додають два моменти. Позитивний тренд: у вересні ВР України вже проголосувала чи зареєструвала стільки законопроектів міністерства, скільки досі не приймала ніколи.
Другий важливий момент – це старт Дерегуляційного офісу, позаурядової інституції, яка займеться спрощенням багатьох регуляторних процедур та поліпшенням регуляторного клімату в країні. Офіс ефективної регуляції, або Better Regulation Delivery Office (BRDO), фінансується на першому етапі урядом Канади, а потім – Європейским союзом.
Голова нового офісу дерегуляції Олексій Гончарук одразу після офіційного представлення почав співбесіди з кандидатами, адже офіс повинен запрацювати в повному складі якомога швидше.
Офіс має стати зародком здорової регуляції в нашій країні. Він повинен знаходитися на відстані “витянутої руки” від всіх державних органів та знімати регуляторні барьєри безпристрастно, не залежно від політичних та кланових домовленостей. Він повинен стати тієї гільйотиною, яка відрубає все, що не заважає громадянам та бізнесу, але одночасно будувати нове краще регулювання, яке збалансує інтереси чесної держави та відповідального приватного сектору.
Команда аналітиків, юристів та експертів у тісній взаємодії з громадськими активістами буде аналізувати і вирішувати за фактом, які норми потребують зміни та спрощенню, а які взагалі треба скасувати. Кількість регуляторних актів, що підлягають перегляду, просто колосальна. Але професіоналізм команди повинен допомогти їм швидко і якісно відокремити зерна від полови.
Візьмемо, наприклад, контролюючі органи. В Україні наразі діє 51 орган контролю та нагляду, кожний живе власним життям за власними правилами. Але ж принцип реформи та демократії полягає в тому, що закон та правила мають бути єдині для всіх.
Тому разом з Офісом ефективної регуляції ми підготували декілька зауважень та правок до закону про контроль і нагляд (проект зареєстровано в Раді №2531а), які вставновлять єдині чіткі правила перевірок. Контролери мають попередити про планову або позапланову перевірку в певні терміни, надати чіткий перелік того, що будуть перевіряти, занести всю інформацію в публічну електронну інтегровану базу данних перевірок, яка буде доступна на сайті, а також нести відповідальність за умисне перешкоджання роботі підприємця.
Цей проект є однією з вагомих складових частин дерегуляційної реформи, яка має спростити ведення бізнесу в Україні.
Спрощення регуляторного середовища, зменшення державного контролю над бізнесом та усунення корупції є невід’ємними складовими здорового ділового та інвестиційного клімату в країні. Більше того, це ключові чинники, що впливають на позиції України в міжнародних рейтингах інвестиційної привабливості.