Венеціанська комісія в попередньому висновку розкритикувала кілька принципово важливих пунктів законопроекту про децентралізацію, але українська влада про це не говорить. Про це в коментарі LB.ua заявив екс-голова Центральної виборчої комісії, член-кореспондент НАН України Володимир Шаповал.
"Я прочитав висновок комісії, і мене здивувало, що в українських ЗМІ всі написали про те, що Венеціанська комісія однозначно позитивно оцінила законопроект про децентралізацію. Крім того, не розумію, чому на сайті Президента чи Верховної Ради немає цього документа і його перекладу, щоб всі могли з ним ознайомиться. Водночас, дуже швидко конституційна комісія у п'ятницю затвердила проект про децентралізацію", - сказав він.
За словами Шаповала, в попередньому висновку Венеціанська комісія пише про позитивні і негативні аспекти законопроекту. "Наприклад, Венеціанська комісія правильно похвалила проект в тій його частині, де він присвячений адміністративно-територіального устрою України та повноваженням виборних органів місцевого самоврядування. При цьому наголошується, що в законопроекті в цій частині багато зайвого. Зокрема, він викладений так, як закон, а не як Конституція. І може так скластися, що в Конституції буде найбільший розділ, присвячений саме місцевому самоврядуванню. Такого ніде немає. Конституція має свою матрицю, і таке втручання в її текст справляє враження недостатньої професійності", - заявляє Шаповал.
Крім того, за його словами, Венеціанська комісія вважає, що неприйнятно надавати Президенту право достроково припиняти повноваження місцевих рад та старост (сьогодні - сільських, селищних і міських голів) у разі, якщо вони діють за межами повноважень, встановлених Конституцією та законом.
"В європейській практиці такої норми немає. Наприклад, у Польщі Сейм розпускає місцеві ради за поданням уряду. Між іншим, і в Україні сьогодні за законом повноваження місцевих рад можуть бути припинені за рішенням Верховної Ради у разі, якщо вони діють за межами своєї компетенції. Тоді виникає питання, для чого ця норма в законопроекті? Для створення вертикалі під Президента? Так не забувайте про те, що у нас - парламентсько-президентська республіка, а не навпаки. І до того ж у Конституції задекларована самостійність місцевого самоврядування", - зазначає Шаповал.
У проекті висновку Венеціанська комісія пропонує інший варіант. "Якщо Президент вважає, що, наприклад, місцева влада вийшла за межі повноважень, він може своїм рішенням призупинити її діяльність. Причому це питання невідкладно розглядається Конституційним судом. Якщо КС визнає, що місцева рада вийшла за межі повноважень або, приміром, своїм рішенням зазіхнулв на державний суверенітет або територіальну цілісність України, Верховна Рада терміново призначає нові вибори. В протилежному разі місцева рада відновлює свою діяльність", - говорить Шаповал.
Друге суттєве зауваження Венеціанської комісії, за його словами, стосується інституту так званих префектів - сьогодні голови місцевих держадміністрацій.
"У проекті закону написано, що префектів призначає Президент за поданням Кабміну. Але звільняє з посади Президент за своїм розсудом. Тобто знову будується президентська вертикаль, тому що стосовно того, хто тебе звільняє, ти є підлеглим. Експерти ВК кажуть, що це - неприйнятно:в тому порядку, в якому префекти призначаються, вони повинні й звільнятися. Якщо ми посилаємося на досвід Польщі, то там воєводи (фактично те ж, що й префекти) призначаються і звільняються Радою міністрів. Це ж по суті органи, що здійснюють виконавчу владу на місцях", - сказав Шаповал.
Нагадаємо, 17 червня робоча група Верховної Ради завершила підготовку змін до Конституції в частині децентралізації. 19 червня голова парламенту Володимир Гройсман відвіз проект на аналіз Венеціанської комісії.
24 червня Венеціанська комісія затвердила попередні висновки з приводу змін до Конституції про децентралізацію.