Монополія держкомпанії "Дельта-Лоцман" знижує якість послуг лоцманства в українських портах, вважає член правління Колегії юристів з морського права Євген Сукачов. За його словами, практика "застою" призводить до аварійних ситуацій, після яких ринок доведеться все одно відкрити для приватних послуг.
"Більшість наших чиновників дивляться на все абияк, поки не трапиться якась пригода. Тоді починають збирати робочу групу, обговорювати, чому ж це сталося. У нас не працюють на запобігання. Нічого не відбувається - отже, все добре. Вибирається така вичікувальна позиція, яка не є правильним шляхом розвитку галузі. Ця сфера не є винятком. Однак лоцман, як і будь-який інший професіонал, повинен мати альтернативу - працювати в приватній або державній компанії", - цитують юриста "Подробності".
Експерт вважає, що конкуренція на ринку суднопроведення поліпшить ситуацію, оскільки приватні компанії будуть активно підвищувати якість послуг, що вплине на поліпшення безпеки судноплавства загалом. Зараз же у зв'язку з принциповою позицією монополіста не проводити стажування для нових лоцманів у галузі зростає дефіцит кваліфікованих кадрів. Частина професіоналів у пошуках кращих умов іде працювати на іноземні судна.
"Дельта-Лоцман" не зацікавлене в приватних компаніях, тому що монополіст фактично готує собі конкурентів. Можливо, саме тому вони відмовляються виконувати вимоги до проходження стажування. Однак держава повинна забезпечити резерв таких людей. Не може бути так, що всі лоцмани задіяні", - упевнений юрист.
Старший викладач Київської державної академії водного транспорту Володимир Шаповалов вважає, що держава повинна створити інші структури, які зможуть проводити стажування лоцманів поряд із "Дельтою-Лоцман". В іншому разі через кілька років в Україні кадровий дефіцит змусить брати у штат недосвідчених фахівців, які будуть відповідати за проведення суден з небезпечними вантажами.
"Для підготовки лоцмана необхідно щонайменше 10 років. Потрібен досвід, навчанням це не візьмеш, тільки досвід. Необхідно змінювати законодавство. Створювати районні комісії, щоб були фахівці, які будуть приймати іспити. Сьогодні, крім "Дельти-Лоцман", більше ніде пройти стажування", - пояснив Шаповалов.
Він зазначив, що за кордоном на українських лоцманів хороший попит, отже, відтік кадрів буде зберігатися. Крім того, за словами Шаповалова, у світі безліч прикладів спільної роботи державних лоцманських компаній і приватних. А в деяких регіонах світу держава взагалі віддала галузь приватникам, залишивши за собою лише функцію регулювання судноплавства.
"Навіть у нашого північного сусіда приватні компанії працюють і досить успішно, а державні починають відступати. Регулюванням суден має займатися держава, а проведенням може і ті, і ці", - резюмував експерт.