Кабінет Міністрів України
Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 256 млн грн
Ціна дня роботи відомства для платників податків – 0,7 млн грн
Ціна робочого тижня відомства – 4,9 млн грн
Результати роботи:
11.02.15 Прем’єр-міністр України доручив керівникам ОДА взяти під контроль питання незаконних перевірок малих і середніх підприємств, а МВС України – порушувати справи за скаргами щодо незаконних перевірок.
«Мова йде про безпринципність, хамство і невиконання на місцях закону щодо заборони перевірок. Вони (перевіряючі) не приходять покращити економіку країни, вони за хабарем приходять. Женіть їх в шию».
Аналіз та оцінка:
Повноваження голів ОДА не поширюються на контролюючі та правоохоронні органи. Також реєстрація кримінальних проваджень не вирішить питання із проведенням таких перевірок.
Для наочності послідовності дій Уряду: рішенням КМУ від 9 лютого 2015 р. № 85-р надано дозвіл на проведення перевірок НКРЕКП суб’єктів підприємницької діяльності, які провадять діяльність на ринках електричної енергії, нафти й нафтопродуктів, природного та скрапленого газу, а також розподілу електроенергії і природного газу, у сферах теплопостачання, централізованого водопостачання та водовідведення, забезпечення цільового використання такими суб’єктами коштів й належного виконання інвестиційних програм з метою забезпечення надійного та безпечного функціонування об’єднаної енергетичної системи України, запобігання виникненню аварійних ситуацій на об’єктах паливно-енергетичного комплексу України, забезпечення ефективного функціонування енергетичної та комунальної галузей, вжиття належних заходів, спрямованих на поліпшення стану розрахунків за енергоносії, оптимізації використання паливно-енергетичних ресурсів.
Міністерство юстиції України (витрати на апарат)
Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 1,9 млрд грн
Ціна дня роботи відомства для платників податків – 5,2 млн грн
Ціна робочого тижня відомства – 36,4 млн грн
Результати роботи:
У Міністерстві юстиції провели тестовий запуск електронної системи державних закупівель, яка дозволить мінімізувати ризики корупції, підвищити прозорість закупівель і відкриє можливості для підприємців брати активнішу участь у постачанні товарів і послуг для потреб держави.
12 лютого продемонстровано аукціон на прикладі закупівель товарів у «допороговому» сегменті (товарні лоти вартістю до 100 тис. грн, для закупівель яких законодавством не передбачено проведення тендерів). Уже під час першого раунду вартість лоту знизилася з 9,5 тис. грн до 7,3 тис. грн.
Аналіз та оцінка:
НАЕК «Енергоатом» стала першою серед державних компаній, яка провела такий тендер. Предметом закупівлі був папір для потреб відокремленого підрозділу «Управління справами».
Завдяки використанню в електронних торгах принципу реверсивного аукціону, Компанії вдалося закупити папір на 15% дешевше.
Ініціатива схвальна! Якщо вартість предмета кожної закупівлі у такий спосіб можна буде зменшити принаймні на 15 %, це дозволить зекономити понад 15 млрд грн (обсяг закупівель у 2013 році – 200 млрд грн, 2014 – 105 млрд грн).
Міністерство інфраструктури України
Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 2,8 млрд грн.
Ціна дня роботи відомства для платників податків – 7,6 млн грн
Ціна робочого тижня відомства – 53,2 млн грн.
Результати роботи:
Віце-прем'єр-міністр Валерій Вощевський визначив основним завданням Міністерства інфраструктури та Державного агентства автомобільних доріг України у поточному році завершити реформування системи управління автомобільними дорогами загального користування. Одним із ключових аспектів є передання управління місцевими дорогами, обласним та районним державним адміністраціям разом із відповідними ресурсами. Сьогодні за «Укравтодором» закріплено 170 тис. км доріг. Реформа передбачає, щоб за державою залишилися тільки 52 тис. км основних доріг, а рештою повністю опікувалися на місцях.
Аналіз та оцінка:
Зазначена програма реформування може мати успіх тільки за умови розроблення плану надходження коштів обласним та районним державним адміністраціям для утримання доріг.
Кошториси мають бути адекватні станові доріг із застосуванням диференційованого підходу залежно від якості дорожньої інфраструктури та покриття. Уже потім має слідувати фактична передача, щоб не було випадків передачі всіх пасивів на баланс обл- та райадміністрацій за відсутності в останніх засобів забезпечення їх функціонування.
Результати роботи:
Пропонується здійснити індексацію тарифів на проїзд залізничним транспортом у поїздах внутрішнього сполучення в три етапи – загалом на 21%, що тільки частково дозволить зменшити розрив між собівартістю перевезень і тарифами, оскільки станом на сьогодні вони утричі менші. Індексувати тарифи пропонується з 1 березня на 6 %, з 1 квітня – на 7 % та з 1 травня – на 6,5 % з урахуванням інфляції.
Аналіз та оцінка:
Зважаючи на ті процеси, які відбуваються в країні, а також готовність органів влади йти на будь-які кроки заради отримання міжнародної допомоги, населенню України варто готуватись до того, що ця анонсована індексація не буде останньою в поточному році, а подорожі залізничним транспортом перетворяться в розкіш.
Міністерство фінансів України (витрати на апарат)
Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 483,1 млн грн
Ціна дня роботи відомства для платників податків – 1,32 млн грн
Ціна робочого тижня відомства – 9,24 млн грн
Результати роботи:
10.02.15 здійснено спробу проведення планового аукціону з розміщення ОВДП на 23 млн грн під 16,7 % річних. Аукціон не відбувся — не подано жодної заявки.
Аналіз та оцінка:
Пропонувати фінансовим установам цінні папери з рівнем дохідності, що на 3% менший від облікової ставки НБУ, і розраховувати на те, що вони будуть викуплені? Розкіш працювати собі в мінус можуть дозволити тільки банківські установи з державною часткою в статутному капіталі – цього разу без їх участі аукціон не відбувся.
Результати роботи:
11 лютого 2015 року Уряд за пропозицією Міністерства фінансів України прийняв рішення про виведення ПАТ «АКБ “КИЇВ”» із ринку шляхом відчуження всіх активів та зобов’язань до державного ПАТ АБ «Укргазбанк».
Аналіз та оцінка:
З одного боку, це хороша новина для вкладників та клієнтів банку. З другого — черговий удар по кредитно-фінансовому сектору економіки країни. Обидві банківські установи за підсумками 2014 року збиткові («Укргазбанк» завершив рік зі збитками в 2,8 млрд грн, АКБ «Київ» — у понад 700 млн грн). За рахунок чого об’єднана установа функціонуватиме та виконуватиме власні зобов’язання? Все просто — рефінансування, додаткова капіталізація. Наслідки для країни в довгостроковій чи принаймні річній перспективі — девальвація, обезцінення гривні, ріст інфляції.
Національний банк України
Обсяги видатків на утримання, передбачені бюджетом на 2015 рік
Відповідно до ст. 4, 5, 5-1 ЗУ «Про Національний банк України» фінансування за рахунок бюджету не здійснюється, НБУ — самостійний суб’єкт. Доходи та витрати затверджує Рада Нацбанку. На 2015 рік кошторис затверджено 17.09.14, документ у відкритому доступі відсутній.
Результати роботи:
11.02.15 на тендері з рефінансування 9-ти банкам надано кредити в сумі 1 млрд грн за процентною ставкою у розмірі 19,50 % річних.
10.02.15 року прийняв рішення про відкликання банківської ліцензії та ліквідацію ПАТ «МЕЛІОР БАНК».
Озвучено наміри скасування обмежень на продаж валюти громадянам, які зараз встановлено на рівні 3000 грн (еквівалент) на день.
За повідомленням офіційних осіб НБУ, рівновагу в курсі знайдено на рівні 25–26 грн/1$.
Нацбанк 12.02.15 підвищив офіційний курс гривні на 45,90 копійок – до 25,0991 гривні за долар.
Національний банк планує відновити свої золотовалютні резерви до прийнятного рівня, який покриватиме тримісячний імпорт в обсязі 17 млрд доларів до кінця року. Про це повідомила глава НБУ Валерія Гонтарева.
Аналіз та оцінка:
1-2) Перші два пункти умовних результатів уже стали звичними для життя українців та кредитно-фінансової системи – їх наслідки зрозумілі.
3) Щодо цього пункту, логічно було скасувати це обмеження в той же день, коли відмовилися від визначення індикативного курсу, оскільки різниця між курсом купівлі валюти на чорному ринку та в банківській установі скорочується, вже немає потреби при необхідності продажу незначної суми звертатися до послуг «міняйл». Натомість, зберігаючи це обмеження, створюється штучний дисбаланс на ринку продажу валюти, оскільки при сьогоднішньому курсі навіть суму в $200 необхідно купувати на згаданому вище тіньовому ринку. Якщо НБУ дійсно хоче повернути клієнтів у банківський офіційний сектор, це обмеження необхідно скасовувати без зволікань.
4-5) Причинами цього стало завершення переговорів із МВФ щодо наступного пакету допомоги. З цього приводу варто навести цитату голови місії МВФ по Україні Ніколая Георгієва: «Місія досягла домовленостей на рівні керівництва стосовно програми економічних реформ за підтримки чотирирічної програми Механізму розширеного фінансування (EFF) у сумі 12,35 млрд СПЗ (близько 17,5 млрд доларів США, 15,5 млрд євро), а також за рахунок значних додаткових ресурсів з боку міжнародної спільноти. Досягнута домовленість із керівництвом країни повинна бути затверджена керівництвом МВФ та Виконавчою Радою. Розгляд програми Виконавчою Радою очікується у наступні декілька тижнів після здійснення керівництвом країни рішучих негайних дій задля досягнення програмних цілей. Політику, що має здійснюватися в рамках нової програми, було розроблено керівництвом України разом із експертами Фонду. Ця політика повинна вирішити велику кількість проблем, із якими зіткнулася економіка України».
Зазначені слова підібрані доволі чітко та дають зрозуміти, що, попри погоджені обсяги, ці кошти Україна отримає виключно після погодження програми Виконавчою радою МВФ. Вона в свою чергу прийме рішення про погодження тільки через декілька тижнів після здійснення керівництвом нашої країни рішучих і негайних дій задля досягнення програмних цілей. Отже, відправною точкою в запуску механізму отримання міжнародної допомоги є виконання заходів, визначених програмою. Наступний пленарний тиждень ВР України передбачає роботу в комітетах, тому на рівні законодавства як мінімум жодних заходів вжито не буде.
Повертаючись до курсу, оптимізм регулятора не поділяються на міжбанківському валютному ринку, де котирування гривні до долара на закритті торгів встановилися на рівні 26,15-26,7. Котирування гривня-євро станом на 17:00 становили 29,7717-30,3979.
6) У зв’язку з таким оптимістичним прогнозом закономірним є тільки одне питання: яким чином це буде зроблено?
Здавалося б, чому виникає таке запитання, якщо за деякими офіційними повідомленнями Україну очікує допомога в обсязі $40 млрд, правда з невеликим уточненням – протягом наступних 4-х років.
Станом на сьогодні обсяги міжнародних резервів перебувають на рівні $ 6 млрд.
Обсяг необхідних зовнішніх виплат у валюті без врахування $3 млрд, отриманих від РФ у грудні 2013 року, а також поточних платежів НАК «Нафтогаз України» протягом року становить $11 млрд.
Таким чином, тільки для того, щоб прогноз пані Гонтаревої справдився та на кінець року міжнародні резерви становили $ 17 млрд, обсяг міжнародної допомоги для України в цьому році має становити принаймні $22 млрд (17 на кінець року, мінус 6, які є на сьогодні = 11 млрд, додамо обсяг боргу, який необхідно сплатити – отримаємо 22 млрд доларів). Цілком ймовірно, що програма співпраці з МВФ передбачає реструктуризацію існуючої заборгованості на більш тривалий період. Однак для того, щоб міжнародні кредитори на це пішли, керівництву нашої країни доведеться докласти значні зусилля.
Верховна рада України
Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 746,8 млн грн
Ціна дня роботи відомства для платників податків – 2,05 млн грн
Ціна робочого тижня відомства – 14,3 млн грн
Результати роботи:
Звільнила Ярему В.Г. та надала згоду на призначення Шокіна В.М. на посаду Генерального прокурора України.
Внесено суттєві зміни до законодавчих актів щодо забезпечення діяльності Національного антикорупційного бюро України та Національного агентства з питань протидії корупції.
Внесено зміни до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за окремі військові злочини.
Прийнято Закону України, яким внесено зміни до законодавчих актів України щодо спрощення умов ведення бізнесу (дерегуляцію).
Прийнято зміни до законодавства України з питань реформування органів внутрішніх справ, ліквідовано спеціалізовані структурні підрозділи на транспорті, ветеринарну міліцію, УБОЗ.
Аналіз та оцінка:
Фактично всі перелічені вище заходи, крім першого, спрямовані на реформування наявної системи державного управління й функціонування та, сподіваємось, на їх ефективне втілення в життя.
Міністерство енергетики та вугільної промисловості
Обсяги видатків на утримання, передбачених бюджетом на 2015 рік, – 1,86 млрд грн
Ціна дня роботи відомства для платників податків – 5,1 млн грн
Ціна робочого тижня відомства – 35,7 млн грн.
Результати роботи:
За словами голови правління НАК «Нафтогаз Україна», на сьогодні Україна купує російський газ по $ 329 за тисячу кубометрів, тоді як європейський газ – менш ніж за $ 300. Ось чому НАК, домовляючись про новий контракт на поставки газу з 1 квітня, очікує на суттєву знижку від російських партнерів.
Аналіз та оцінка:
Оптимізм очільника НАК надихає. Однак варіант розвитку ситуації, за якої РФ в добровільному порядку надасть знижку без додаткових преференцій на власну користь, є маловірогідним. Принаймні в новітній історії України таких випадків не було.
Крім цього, від березня 2015 року навіть на тлі зниження закупівельної ціни на газ у валютному еквіваленті промислових споживачів на рівні базового тарифу без врахування вартості транзиту, цільової надбавки та ПДВ очікує подорожчання вартості природного газу щонайменше на 20 % за рахунок девальвації гривні.
Результати роботи:
Для забезпечення захисту прав та інтересів України під час врегулювання спору між НАК «Нафтогаз України» та ВАТ «Газпром» Нафтогаз розпочинає закупівлю юридичних послуг за переговорною процедурою відповідно до п.7 ч.2. ст.39 Закону України «Про здійснення державних закупівель» з норвезькою юридичною компанією Wikborg, Rein & Co. Advokatfirma DA. Очікувана вартість закупівлі становить 2 740 000,00 (два мільйони сімсот сорок тисяч) євро.
Аналіз та оцінка:
2,74 млн євро за курсом 30 грн/1 євро дорівнює 84 млн грн. Цікаво, а скільки коштує утримання юридичного департаменту НАК «Нафтогаз України» на рік?