Про наприйнятність проекту Держбюджету на 2017 рік

Бюджет бідності та безнадії.

Уряд Гройсмана продовжив політику скорочення соціальних стандартів і гарантій населенню, запроваджену «попередниками», та подав проект бюджету антисоціального характеру, без будь-якого намагання відновити економічне зростання країни.

Незбалансований бюджет.

Прогноз доходів держбюджету – сумнівний, надходження не мають законних підстав для їх зарахування у бюджет країни, а саме:

10,5 млрд. грн. надходжень від спец. конфіскації майна;

22,1 млрд. грн. від збільшення ставок податків – подано, але не прийнято урядовий законопроект змін Податкового кодексу № 5132 (в основному збільшення акцизів на тютюнові вироби, алкогольні напої, дизельне пальне, ренти на транзит аміаку і радіочастотний ресурс);

10,0 млрд. грн. – непідтверджені надходження від НБУ – правління НБУ підтверджує можливе перерахування лише 31 млрд. грн. у Держбюджет 2017 року.

Бюджет тіні та офшорів.

Прогноз доходів бюджету на 2017 рік так само як і в попередніх роках немає оцінки і врахування додаткових надходжень від детінізації та деофшоризації економіки України. Наприклад вже в 2017 році можна було б отримати:

77,5 млрд. грн. – від деофшоризації економіки;

20 млрд. грн. – від вилучення чистого прибутку НАК «Нафтогаз України» прямо в дохід бюджету;

7 млрд. грн. – від «зрівняння» ставки оподаткування дивідендів, які будуть нараховуватися олігархам (підвищення з 5% до 18%) із ставкою оподаткування доходів всіх громадян;

5 млрд. грн. – від легалізації та фіскального унормування видобутку бурштину.

Дефіцит є – реального покриття немає.

Дефіцит держбюджету пропонується покрити за рахунок сумнівних надходжень від приватизації державного майна – 17,1 млрд. грн. (як і на 2016 рік), у поточному році надійшло лише 60,3 млн. гривень.

Решту дефіциту (60,4 млрд. грн.) – планується покрити за рахунок нарощення державного боргу.

Встановлені соціальні стандарти – узаконення зубожіння громадян.

Запропоновані соціальні стандарти на 2017 рік (у середньому) відповідають лише на 47% для працездатних та на 50,1% для пенсіонерів й інвалідів відповідного розміру прожиткового рівня за методологією.

Уряд економить на дітях.

Не дивлячись на занижений розмір прожиткового мінімуму більше, які на 50% до розміру за методологією, уряд передбачив допомогу дітям із малозабезпечених сімей лише у 85% від прожиткового мінімуму.

Не передбачено видатки на забезпечення харчуванням всіх дітей 1-4 класів.

Не буде індексації пенсій, стипендій, заробітних плат

працівникам бюджетних установ освіти, культури, охорони здоров’я, науки, інших бюджетних установ, допомог інвалідам, дітям сиротам.

Продовжено неконституційне обмеження пенсій.

У порушення статті 22 Конституції України – продовжується скорочення пенсій для працюючих пенсіонерів.

Крім того, не передбачено видатків на осучаснення з березня 2017 року розмірів трудових пенсій, що здійснювалося до 2014 року.

Занижено пріоритетні видатки держави на:

наукові дослідження і розробки;

підтримку сільськогосподарського виробника, підприємств оборонно-промислового комплексу та підприємств космічної галузі;

протезування інвалідів та інші засоби реабілітації;

надання спеціалізованої медичної допомоги громадянам України у науково-дослідних інститутах Національної медичної академії та бюджетних програм МОЗу;

соціальний захист чорнобильців;

 фінансування системи професійно-технічної освіти.

Майже не передбачено підтримки закладів культури.

Не вирішено питання боргового зашморгу.

У 2017 році уряд планує продовжувати політику нагромадження боргів – капіталізація банків та Фонду гарантування вкладів громадян не контролюватиметься і не обмежуватиметься.

Встановлюється граничний обсяг державного та гарантованого боргу на рівні 88,8% ВВП на 2017 рік (граничний рівень – 60%).

Зменшується фінансова спроможність громад.

Замість запровадження реальної бюджетної децентралізації в бюджеті на 2017 рік уряд планує передати оплату комунальних послуг та утримання адміністративно-технічного персоналу загальноосвітніх і медичних закладів як делеговані повноваження місцевим бюджетам – без передачі відповідного бюджетного ресурсу. Тобто, на «плечі» місцевих бюджетів перекладається додатковий фінансовий тягар в обсязі не менше 20,7 млрд. грн., який не передбачається в межах медичної і освітньої субвенцій. (урядовий законопроект змін Бюджетного кодексу – № 5131).

Зменшення видатків Бюджету за рахунок узаконення антисоціальних ініціатив уряду законопроектом № 5130.

Уряд задля «економії» коштів на соціальних виплатах подав законопроект № 5130 щодо змін до деяких галузевих законодавчих актів, де пропонується продовжити дію чинних обмежень соціальних виплат та запровадити ряд нових, зокрема:

- вилучити положення щодо виплати інвалідам стипендій у повному розмірі під час навчання у вищих та професійно-технічних навчальних закладах;

- продовжити до 31.12.2017 дію положень, якими обмежено максимальний розмір пенсій, з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, в тому числі пенсій військовим;

- відтермінувати до 01.01.2018 початок виплати пенсій окремим категоріям працюючих пенсіонерів;

- скасувати матеріальне забезпечення, включаючи стипендії, учнівської та студентської молоді, яка перебуває на повному державному забезпеченні;

- вилучити положення щодо виплати надбавок до стипендій за успіхи в навчанні, а також підвищених стипендій для окремих категорій молоді;

- замість законодавчо визначеного підвищення на 50% стипендій особам із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які навчаються, передбачити посилання на встановлення урядом своїм рішенням «вручну»;

- замість законодавчо встановленого розміру стипендії на рівні прожиткового мінімуму для шахтарів, дітей шахтарів, які загинули внаслідок нещасного випадку на виробництві чи стали інвалідами I або II групи, передбачається посилання на встановлення урядом своїм рішенням «вручну»;

- передбачається визначення розмірів соціальних стипендій виходячи з рівня доходу сім’ї у порядку визначеному КМУ.

Антисоціальний законопроект № 5130, як і проект Держбюджету, не може бути підтриманий народними депутатами України.

Андрій Павловський Андрій Павловський , Експерт з питань соціальної політики
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram