Оприлюднено загальнодоступну базу даних з юридичними та фізичними особами, які офіційно мають частки в українських ЗМІ.
Результати дослідження, яке провели за підтримки OCCRP (Центр дослідження корупції та організованої злочинності) і української служби "Радіо Свобода", опубліковано на сайті Media Ownership Project.
Автори досліджували структуру власності 29-х загальнонаціональних телеканалів, 10-х радіостанцій і 21-го всеукраїнського друкованого видання.
Дані отримано шляхом купівлі офіційних виписок з державних реєстрів компаній - в Україні і за кордоном. Дані збиралися протягом січня-березня 2015 року. Було отримано близько 150 витягів з державних реєстрів України та ще близько 100 довідок з реєстрів інших країн світу, в тому числі офшорних країн (Кіпр, Нідерланди, Чехія, Великобританія, Росія, Віргінські острови, Панама, Естонія, Данія, Беліз та інші). Усі ці витримки завантажено в базу даних і прикріплено як документальне підтвердження кожного встановленого зв'язку. Структуру власності кожного окремого ЗМІ можна переглянути, відкривши його сторінку у списку.
Як вказують автори дослідження, у цілому 60 ЗМІ, дані про які отримано, володіють близько 250 різних юридичних осіб. Виявилося, що кінцевий реальний власник прямо вказаний у реєстраційних документах на різних етапах "ланцюжків" структури власності лише у близько 20% українських ЗМІ.
Створена база даних ілюструє юридичну зв'язаність різних видань у рамках одного медіахолдингу (це статистично збільшує загальну кількість видань, де можна "вийти" на реального власника через інші ЗМІ цього медіахолдингу - до 30 видань із 60 видань).
Структура власності абсолютної більшості досліджуваних ЗМІ сформована за принципом "матрьошки": власник ЗМІ - це компанія, заснована ще однією або кількома іншими фірмами. Ланцюжок структури власності виходить в офшорні країни у 43 ЗМІ з 60 досліджуваних.
Автори дослідження дійшли висновку, що у переважної більшості українських ЗМІ непрозора структура власності. При реєстрації українські медіакомпанії не вказують своїх кінцевих бенефіціарів, приховуючи їх у низці юридичних фірм.
Використання трастових компаній і довгих ланцюжків юридичних фірм мають місце навіть у тих ЗМІ, де реальні фактичні власники (олігархи, політики) медіа давно відомі і публічно не приховують цього - це стосується навіть найбільших медіахолдингів.
Список ЗМІ оновлюватиметься і розширюватитьмеся. Автори дослідження планують актуалізувати всю базу даних щонайменше раз на рік.
Нагадаємо, що зараз доопрацьовують законопроект про прозорість медіавласності (№1831 «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прозорості власності засобів масової інформації, а також реалізації принципів державної політики у сфері телебачення і радіомовлення»), внесений народними депутатами Миколою Княжицьким і Вадимом Денисенком.
Президент Петро Порошенко на прес-конференції 5 червня заявив, що прозорість медіавласності - принципове питання національної безпеки країни, тому він очікує, що парламент найближчим часом проголосує за відповідний закон.