ГоловнаЕкономікаФінанси

Нова програма МВФ: радіти передчасно

Минулого четверга, 12 лютого, Міжнародний валютний фонд (МВФ) погодився замінити діючу програму Stand-By Arrangement (SBA) на Extended Fund Facility (EFF) Arrangement. SBA мала діяти два роки (квітень 2014 – березень 2016), а EFF планується на чотири. До того ж, SBA доведеться повертати вже через 3 роки та один квартал (з серпня 2017 року), а EFF – через 4,5 роки.

Звичайно ж, підтримка МВФ у будь-якому вигляді – це краще, ніж нічого. Якщо б перемовини провалилися (решта міжнародних партнерів тоді б теж від нас відвернулися), Україні не залишилося б нічого іншого, як оголосити дефолт. Проте, нова програма – аж ніяк не запорука стабілізації ситуації в Україні. Чому не варто передчасно радіти?

Фото: EPA/UPG

Реальні умови нової програми залишаються під питанням

Згідно з офіційними заявами Крістін Лагард та Миколи Георгієва, попередньо МВФ збирається надати Україні 17,5 млрд дол. протягом чотирьох років в рамках нової програми EFF, а стара програма SBA ліквідується.

(За великим рахунком, з цих 17,5 млрд дол., 12,4 млрд дол. просто перейшло із SBA і тільки 5,1 млрд дол. – дійсно нове фінансування.)

Проте, велика кількість спекуляцій, якій вирують в ЗМІ стосовно умов нової програми, свідчить про значні вагання з боку МВФ і, як наслідок, про високу вірогідність змін.

"Обіцяти - ще не одружитись"

Спираючись на недавній досвід, гроші обіцяні не дорівнюють грошам виділеним. Так, у квітні минулого року було домовлено, що МВФ дасть Україні у 2014 році близько 7,4 млрд дол. в рамках програми SBA.

Утім, повільність проведення реформ призвела до того, що насправді ми отримали тільки 4,6 млрд дол (близько двох третин). Планувалося чотири транші у квітні, липні, вересні та грудні, але МВФ схвалив тільки перші два, які надійшли у травні (3,2 млрд дол.) та вересні (1,4 млрд дол.)

40 млрд дол. – занадто оптимістична оцінка загального розміру підтримки

Обіцяючи 17,5 млрд дол. від себе, МВФ також запевнив, що ще 22,5 млрд дол. надійдуть протягом наступних чотирьох років від інших міжнародних організацій та окремих країн. Крістін Лагард дала зрозуміти, що вже було досягнуто всіх необхідних домовленостей. Все ж, на сьогодні, це ще більше "вилами по воді писане", ніж "висічене на камені".

Фото: EPA/UPG

В один день з МВФ, Світовий банк оголосив про свою готовність надати Україні у 2015 році 2 млрд дол. (бюджетна підтримка та інвестиційні проекти). ЄС раніше заявив, що Україна може розраховувати на 1,8 млрд євро макрофінансової допомоги протягом 2015 року та на початку 2016 року (на додаток до 0,25 млрд євро, які залишилися із попередньої програми). США обіцяють до 2 млрд дол. кредитних гарантій. Менші позики можуть надійти від Німеччини, Польщі, Норвегії.

Як і у випадку з МВФ, ні Світовий банк, ні ЄС, ні США, ні інші країни не гарантують, що дадуть гроші, – все залежатиме від швидкості та якості реформ. До того ж, усі вони, в тій чи іншій мірі, узгоджують свої дії із діями МВФ. Отже, якщо у нас виникнуть проблеми із МВФ, решта партнерів просто застигне в очікуванні.

Це особливо стосується Світового банку.

МВФ не проведе реформи замість України

Гроші від МВФ та інших партнерів – це не панацея. Їх заледве вистачатиме, щоб розраховуватися по боргам (у 2015 році Україна має виплатити приблизно 9 млрд дол.) - забезпечувати стабільність гривні і т.д. доведеться власними силами. Гроші МВФ дозволять нам не оголошувати дефолт і більш-менш спокійно займатися своїми проблемами. Якщо реформ не буде, по завершенню програми Україна залишиться коло того самого "розбитого корита" тільки ще з більшими боргами. На кінець 2014 року борг вже сягнув 72,2% ВВП.

Про які реформи йдеться?

Серед найголовніших:

  • збалансування бюджету;
  • скорочення державних видатків;
  • удосконалення адміністрування податків;
  • перебудова державних підприємств (особливо в енергетичній сфері);
  • встановлення реальних тарифів на комунальні послуги;
  • удосконалення пенсійної системи; викорінення корупції;
  • відновлення довіри до судової влади;
  • модернізація державної служби;
  • підвищення ефективності в сферах охорони здоров’я та освіти;
  • очищення банківського сектору;
  • зниження інфляції;
  • поліпшення бізнес-клімату;
  • боротьба з бідністю тощо.

Поки що ж уряд старанно зберігає усі існуючі видатки, збільшуючи для цього податкове навантаження. Ця згубна політика була покладена в основну бюджету на 2015 рік і перших змін до цього бюджету.

Фото: www.dyvys.in

Популісти можуть використати нову програму на свою користь

МВФ навіть не намагається приховувати, що нова програма буде дуже складною, особливо для найбідніших верств українського населення. Це вимагає від уряду неабиякої майстерності в реформуванні системи соціального захисту, а також у комунікуванні з громадськістю. В іншому випадку, ситуацією поспішать скористатися відверто популістичні політичні сили, як це нещодавно сталося у Греції.

Отже, в цілому, нова програма EFF – дуже цінна допомога для України, але найбільше ми маємо розраховувати на самих себе. Що стосується попереднього розміру програми, то хоча він, за мірками МВФ, і досить солідний, обіцяних грошей вистачить мало на що. До того ж, треба враховувати, що, як показує попередній досвід, отримати усі гроші (які від МВФ, так і від інших партнерів) навряд чи вдасться.

Юлія ШибалкінаЮлія Шибалкіна, економіст Центру соціально-економічних досліджень CASE Україна
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram