У ніч на 17 липня 2014 року, перед катастрофою літака рейсу MH17, Росія закрила повітряний простір на кордоні з Україною - в зоні відповідальності Ростовського зонального центру єдиної системи організації повітряного руху.
Про це пише російське видання Forbes із посиланням на підсумковий звіт за результатами технічного розслідування Ради з безпеки Нідерландів (DSB), опублікований у жовтні 2015 року.
Обмеження було введено за 17 годин 20 хвилин до того, як зенітно-ракетний комплекс "Бук" збив літак "Боїнг" Малайзійських авіаліній, у результаті чого загинули 298 осіб.
Російська сторона ввела обмеження для польотів цивільної авіації на висоті менш ніж 16150 метрів, що порівнянно з максимальною висотою поразки зенітного ракетного комплексу "Бук" (близько 18 км).
Обмеження вводили "для забезпечення безпеки польотів", а як їх причина вказувалися "бойові дії на території України поблизу державного кордону Російської Федерації і факту стрілянини з території України в напрямку території Російської Федерації".
Оглядач Forbes Вадим Лукашевич зазначає, що бойові дії на сході України на той момент тривали вже кілька місяців, але Росію це стурбувало лише в липні 2014 року.
"Тобто до цього моменту українські "Буки" в зоні АТО нашу службу контролю повітряним рухом абсолютно не цікавили, а з нуля годин нуля хвилин 17 липня вони раптом стали смертельно небезпечними. Кілька місяців вони спокійно стояли в зоні АТО, але раптом у ніч на 17 липня вони (на думку Росії) зібралися стріляти в бік прикордонного російського повітряного простору. І тільки-но Росія до цього (заздалегідь!) приготувалася, тут же "якийсь" "Бук" збиває пасажирський лайнер - ви вірите в такі разючі збіги?!" - пише журналіст.
Під час розслідування DSB запитав російську сторону про причини введення таких обмежень на польоти цивільної авіації. Росавіація відповіла, що це було зроблено з метою "узгодження обмежувальних заходів з прилеглим повітряним простором України".
Forbes зазначає, що насправді ніякого узгодження не було - 14 липня Україна закрила повітряний простір над зоною АТО до висоти 9454 метра, вище якого можна було літати, а Росія ж ввела обмеження до набагато більшої висоти - 16150 метрів. На запитання голландських експертів DSB про причини введення Росією заборони вищої висоти за українську, російська сторона так нічого і не відповіла.
Крім того, 17 липня 2014 року маршрут рейсу МН17 пролягав над зоною відповідальності Ростовського зонального центру, якому і було адресовано обмеження, що почало діяти напередодні опівночі. "Тому ростовський диспетчер знав, що при перетині державного кордону Росії малайзійський Boeing 777, ..., вторгається в заборонену для польотів цивільної авіації зону російського повітряного простору, і промовчав..." - зазначив журналіст Вадим Лукашевич.
За його словами, ростовський диспетчер промовчав і в більш ніж півтора сотнях попередніх випадках, проводячи понад сотню цивільних літаків через свою зону відповідальності з опівночі 17 липня 2014 року до моменту закриття Україною повітряного простору над зоною АТО.
Як повідомляли напередодні, винуватих у катастрофі рейсу МН17 на Донбасі можуть судити заочно.