ГоловнаЕкономікаБізнес

Американська торгова палата виступила проти автоматичної індексації тарифів "Укрзалізниці"

Проект наказу передбачає зростання залізничного тарифу в 2019 році на індекс промислових цін (14,2%) і щоквартальну автоматичну індексацію на рівні прогнозованого ІСЦ (2,5% щокварталу).

Американська торгова палата виступила проти автоматичної індексації тарифів "Укрзалізниці"
Фото: Александр Рудоманов

Планована індексація тарифів "Укрзалізниці" в грудні оціночно збільшить витрати вантажовідправників на 11,7 мільярда гривень. Автоматична індексація тарифів УЗ обійдеться вантажовідправникам майже в 12 млрд грн. 

Аналіз проекту наказу Мінінфраструктури про автоматичну індексацію тарифів на залізничні перевезення дає підстави вважати, що таке зростання негативно вплине як на роботу вітчизняних виробників, так і на показники операційної роботи самої "Укрзалізниці". Про це йдеться в листі Американської торгової палати міністру інфраструктури Володимиру Омеляну, "Укрзалізниці" і Державній регуляторній службі, пише УНІАН.

Нагадаємо, проект наказу передбачає зростання залізничного тарифу в 2019 році на індекс промислових цін 2018 (14,2%) і щоквартальну автоматичну індексацію в 2019 році на рівні прогнозованого ІСЦ у 2019 році (2,5% щокварталу). На думку членів Палати, завдяки планованій індексації передбачається зростання регульованого залізничного тарифу на рівні 23% в грудні 2019-го, що оціночно збільшить витрати вантажовідправників на 11,7 мільярда гривень. "Автоматична індексація фактично виключає бізнес із дискусії про збільшення залізничного тарифу і дає суб'єкту, що має ознаки монопольного становища на ринку залізничних перевезень, можливість необмежено збільшувати витрати вантажовідправників і підвищуючи регульований тариф, і збільшуючи вартість послуг з використання вагонів АТ "Укрзалізниця", яка буде автоматично збільшувати вартість вагонів приватного парку", - йдеться в зверненні.

У листі також зазначено, що запропоноване підвищення не враховує як майже двократне зростання вартості користування вагонами у 2018 році, що є складовою загальних витрат на залізничні перевезення, так і збільшення доходів АТ "Укрзалізниця" від надання в користування її власних вагонів на 4,3 мільярда гривень, або на 7% в загальній сумі доходів "Укрзалізниці".

За підрахунками членів-компаній Палати, "Укрзалізниця" в 2018 році підвищила тариф мінімум на 7%. Також у зверненні вказується, що індекс промислових цін, як індикатор зміни цін на послуги "Укрзалізниці", не відображає об'єктивної структури витрат підприємства, мінімум 50% витрат якого становить фонд оплати праці, що не залежить від ІСЦ, і на який впливає індекс споживчих цін, який був набагато нижчим за ІСЦ у 2018 році (9,8%). На думку членів-компаній Палати в проекті наказу не проаналізовано вплив на обсяги перевезень "Укрзалізниці".

"Подальше збільшення вартості витрат на залізничні перевезення буде автоматично зменшувати обсяг перевезень залізничним транспортом і обсяг доходів "Укрзалізниці", одночасно зі збитковістю пасажирських перевезень буде вимагати постійного підвищення залізничних тарифів для покриття витрат і дефіциту оборотних коштів АТ "Укрзалізниця"", - наголошується в листі.

З огляду на все вказане вище, Американська торгова палата не підтримує наказ про автоматичну індексацію в частині відсоткового збільшення тарифів на залізничні перевезення на рівні 14,2% (ІСЦ у 2018 році) і додаткового збільшення тарифів на залізничні перевезення в 2019 році щокварталу на 2,5%. Таким чином, пропонується доопрацювати проект наказу про автоматичну індексацію та в доопрацьованому проекті наказу врахувати коментарі та зауваження бізнес-спільноти, і передбачити загальне зростання тарифів на перевезення залізничним транспортом у 2019 році не більш ніж 7%.

Як раніше повідомляли, 1 лютого 2019 року на офіційному сайті Міністерства інфраструктури України було оприлюднено проект внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2009 №1392, яким змінюються принципи держполітики в сфері регулювання тарифів на залізничні перевезення, і вводиться автоматична індексація тарифів АТ "Укрзалізниця".

Також було опубліковано проект наказу "Про проведення щорічної автоматичної індексації", яким передбачається зростання залізничного тарифу в 2019 році на індекс промислових цін 2018 (14,2%) і щоквартальну автоматичну індексацію (2,5% щокварталу) в 2019 році. Керівники промислових асоціацій уже написали лист віце-прем'єр-міністру Володимиру Кістіону, першому віце-прем'єру - міністру економічного розвитку і торгівлі Степану Кубіву, міністру інфраструктури Володимиру Омеляну, про те, що така ініціатива має ознаки зловживання монопольним становищем на ринку залізничних перевезень.

Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram