ГлавнаяЭкономикаФинансы

Гаджети замість касових апаратів. Як це працює

Перехід на все електронне — нова тенденція, яка набирає все більших обертів та знаходить все більше прихильників, зокрема й в Україні. У нас вже повноцінно працює Google Pay, а віднедавна і Apple Pay офіційно почала свою роботу в Україні. Тепер, коли безконтактні платежі це не щось нове, а реалії, то абсоютно логічним виглядає продовження курсу на модернізацію фіскальної системи. Одним із запропонованих нововведень з боку держави стала заміна касових апаратів на гаджети, а друкованих чеків на електронні. У перевагах та недоліках цього способу оплати, а також у тому наскільки реально запустити цей проект в Україні та коли ми можемо на нього розраховувати LB.ua і вирішив розібратися.

Фото: Центр Независимых Аудиторов

Гаджети можуть все

Приводом для розмов про заміну касових апаратів на смартфони стало спрощення Кабміном процедури обслуговування та ремонту реєстраторів розрахункових операцій (РРО), а також пілотний проект з використання сучасних ґаджетів в якості касових апаратів. РРО — це пристрій, який через інтернет передає в податкову інформацію про кожну операцію купівлі-продажу. Загалом, це касовий апарат, який, до слова, зобов’язані використовувати власники бізнесу з обігом понад 1 млн грн на рік.

Перехід на таку систему вигідний обом учасникам ринкових відносин. Для підприємців це зменшення витрат на придбання та обслуговування касових апаратів, а також скорочення терміну реєстрації касового апарата з п'яти до одного робочого дня. Для покупців — пришвидшення процесу покупки та можливість зберігати в одному місці всі чеки.

За даними Мінекономрозвитку в Україні зареєстровано близько 109 тис. суб’єктів господарювання та 283 тис. касових апаратів. А за словами прем’єр міністра Володимира Гройсмана, перехід на нову систему допоможе бізнесу заощадити близько 2 млрд грн.

Важливо розуміти, що все ж поки це тільки експеримент, який триватиме до 31 грудня 2019 року, і тоді вже буде прийнято рішення щодо доцільності впровадження такої системи у промислову експлуатацію та її подальшого застосування.

І справа не тільки в гаджетах

Фіскальна система в Україні на сьогодні застаріла та бюрократизована. Від цього найбільше страждає малий та середній бізнес. Крім, власне, потреби витрачати великі гроші на купівлю касових апаратів, ринок продажу яких в України сильно монополізований, є багато інших труднощів, з якими доводиться миритися власникам бізнесу.

Перш за все, це потреба в щомісячному обслуговуванні РРО, яке коштує до 200 грн для однієї одиниці. По-друге, середній терміна придатності апарата складає близько 7 років, а після його потрібно обов’язково замінити на новий. При цьому середня ціна на один РРО складає від 4 до 20 тис грн. По-третє, процес реєстрації апарата потребує подання документів в паперовому вигляді і триває близько п'яти робочих днів.

Фото: ubr.ua

Запропоновані ж зміни стосуються не тільки заміни РРО на смартфони, комп’ютери чи планшети. Ці зміни тягнуть за собою ряд інших нововведень, які теж повинні посилити малий та середній бізнес в Україні.

Важливий і той факт, що спрощення роботи з РРО може зменшити кількість тіньової економіки, яка за останніми оцінкамі Міністерство економічного розвитку і торгівлі сягає приблизно 31% від ВВП. Введення такої системи також повинно стимулювати бізнес до швидшого переходу на використання E-Receipt — цифрового підпису. 

Проте не потрібно сподіватися, що навіть при всіх перевагах бізнес одразу перейде на нову систему та вийде із тіні.

Відкритими залишаються питання податкового навантаженння та штрафні санкції за порушення норм з регулювання обігу готівки. Власне указ «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки» був створений як запобіжний засіб до прийняття відповідних законів. Закони прийняті, а указ досі діє. Крім цього, ще одним питанням, що неодноразово підіймалося, залишається податковенавантаження на заробітню платню.

Також й сама система повинна показати свою працеспроможність. Наприклад, відсутність перебоїв у роботі, інтеграція з іншими система Державної фіскальної служби та програмами для бухгалтерського обліку.

Фото: habr

А що для покупця?

У світі ця тенденція теж набрала неабиякої популярності. Використання ґаджетів як касових апаратів у світі відносять до так званого «розширеного обслуговування клієнтів», тобто основною причиною використання такої системи оплати є не економія для бізнесу, а зручність для покупця. Процес покупки пришвидшується, а чеки зібрані в одному місці. За потреби, покупець може їх швидко знайти та використати для отримання безкоштовного гарантійного ремонту, обміну товару тощо. Також використання таких технологій допоможе малому та середньому бізнесу з невеликою маржинальністю чи обігом не втрачати клієнтів тільки тому, що вони не мають можливості прийняти оплату товару безготівковим способом. Крім того, у світі існує цілий ринок програм та мобільних додатків, що допомагають перетворити будь-які ґаджети в касовий апарат, щоб проводити операції купівлі-продажу. Кожна транзакція в таких програмах, зазвичай, повністю зашифрована.

Можливість відмовитися від касового апарата на користь сучасних пристроїв — ініціатива, що в перспективі може принести користь як бізнесу, так і покупцям. Проте відкритими залишаються питання реалізації цієї системи, зменшення податкового навантаження та спрощення інших процедур, які тиснуть на власників малого та середнього бізнесу. Бажання відмовлятися від застарілих технологій похвальне та потрібне, проте чи допоможе це бізнесу та покупцям чітко зможемо сказати тільки після закінчення експерименту та повного введення цієї системи.

Денис Пристай , Журналист
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook и Twitter