ГоловнаПолітика

ДБР: зміни у законодавстві, які потрібні

Чинний Закон «Про Державне бюро розслідувань» має суттєві прогалини. Деякі його норми можуть мати різні інтерпретації, окремі статті потребують доповнення, деякі є дивними, а інші взагалі не врегульованими. Цей закон потребує ретельного шліфування, але є зміни, які вже зараз необхідні для формування штату та початку роботи. Їх ухвалення на даному етапі є для нас принциповим.

Сьогодні комітет Верховної Ради з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності розгляне два законопроекти, що пропонують зміни до профільного закону «Про Державне бюро розслідувань» та інших законодавчих актів. Їх ініціатори – група народних депутатів України (Мустафа Найєм, Олена Сотник та інші) та Кабінет Міністрів України.

Перелік цих змін я озвучував ще в грудні минулого року під час презентації Стратегічної програми діяльності Державного бюро розслідувань. Дякую авторам за те, що більшість з них було враховано.

Зупинюсь на головних.

Фото: Сегодня

Початок роботи ДБР

Як відомо, згідно зі статтею 216 Кримінального процесуального кодексу починаючи з 20 листопада 2107 року Державне бюро розслідувань вже мало працювати та розпочинати провадження за своєю підслідністю. Водночас, лише наприкінці листопада конкурсна комісія обрала керівництво ДБР – про відкриття проваджень не могло йти мови, а інші органи втратили повноваження це робити.

Для того, щоб врегулювати на законодавчому рівні це питання, обидва законопроекти пропонують відтермінувати цю дату на 1 вересня 2018 року – саме тоді, за Стратегічною програмою діяльності, ми будемо готовими до роботи.

Підслідність ДБР

Це одна з головних норм, яку потрібно змінювати, адже законодавець у діючому законі упустив низку категорій чиновників, які мають бути віднесені до підслідності ДБР. Наприклад, керівництво НАЗК, Вищої ради правосуддя або судді Конституційного суду. В обох законопроектах це виправлено та запропоновано, як в Кримінальному процесуальному кодексі, так і в законі «Про Державне бюро розслідувань», доповнити підслідність ДБР однаковим переліком осіб. Тепер чиновники, які займають наступні посади, можуть бути впевнені, що ДБР прийде і до них, якщо вони порушать закон. Це:

  • Голова, його заступники та члени Національного агентства з питань запобігання корупції;
  • Голова, його заступник та члени Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів;
  • депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
  • судді Конституційного Суду України;
  • Голова, заступник Голови, члени Вищої ради правосуддя;
  • Голова, його заступник, члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України;
  • голови місцевих державних адміністрацій, їх перші заступники та заступники.

Але і цей перелік не є повним, оскільки в ньому відсутні такі категорії як депутати обласної ради, міської ради міст Києва та Севастополя, особи вищого начальницького складу органів та підрозділів цивільного захисту, посадові особи митної служби та органів державної податкової служби тощо.

Фото: Макс Левин

Конкурси до Державного бюро розслідувань

Прогресивними та надзвичайно важливими є пропозиції депутатської групи віддати повноваження з проведення конкурсів на всі посади в ДБР (окрім директора, першого заступника та заступника) – внутрішнім комісіям. Зовнішня комісія, за аналогією з усіма подібними органами, має обрати директора та передати йому повноваження формувати орган, за який він несе персональну відповідальність. Згідно з діючим законом зовнішня комісія обирає керівників управлінь, відділів, секторів центрального апарату, директорів територіальних органів, а також всіх працівників управління внутрішнього контролю.

Депутати пропонують передати право обирати працівників на всі ці посади до внутрішніх комісій ДБР. І це правильно.

Урядовий законопроект менш радикальний в цьому плані, і він все-таки залишає право обирати керівників всіх управлінь центрального апарату та директорів територіальних органів за зовнішньою комісією. По суті, Кабмін віддає нам начальників відділів та секторів, а також працівників управління внутрішнього контролю.

Також згідно з депутатським законопроектом, у складі конкурсної комісії ДБР мають бути представники Ради громадського контролю. Я неодноразово заявляв, що підтримую цю норму. В урядовому проекті її немає.

Спеціальні звання, оплати праці оперативних працівників

Обидва законопроекти заповнюють прогалину в законі щодо присвоєння та позбавлення звань осіб рядового та начальницького складу, а також фіксують заробітну плату для оперуповноважених (на рівні заробітної плати слідчих).

Дисциплінарна відповідальність працівників ДБР

Це питання врегульовано лише в депутатському законопроекті. Так, чітко визначено підстави для притягнення до дисциплінарної відповідальності працівників ДБР. При цьому вказано, що висновок готує дисциплінарна комісія, та враховуючи його директор ухвалює рішення.

Фото: elcohetealaluna.com

Оперативний блок

Закон України «Про оперативно-розшукову діяльність» передбачає в ДБР лише два оперативних підрозділи – внутрішньої безпеки та забезпечення особистої безпеки. Це не дозволяє нам проводити оперативні дії під час розкриття злочинів.

Обидва законопроекти виправляють цю помилку та включають ДБР до переліку підрозділів, яким це право надано.

Водночас автори депутатського законопроекту конкретизують повноваження ДБР і в інших законодавчих актах. Так, вони пропонують внести зміни до закону «Про радіочастотний ресурс України» та вказати, що Державне бюро розслідувань відноситься до спеціальних користувачів радіочастотного ресурсу за умови фінансування з власного бюджету.

Також цим законопроектом вносяться зміни до Кримінального процесуального кодексу, якими ДБР надається право знімати інформацію з транспортних телекомунікаційних мереж.

Зміна територіальних управлінь

Про необхідність цих змін ми говорили на початку грудня. Точка зору людей, які слідкують за діяльністю ДБР, розділилась (до речі, ми не завжди публічно коментуємо, але з повагою ставимось до ваших пропозицій та коментарів щодо діяльності ДБР). Усі територіальні органи визначені законом, але не завжди міста, в яких вони розташовані, інфраструктурно готові забезпечити діяльність «місцевого» ДБР.

І народні депутати, і Кабінет Міністрів пропонують перенести територіальне управління:

  • з Миколаєва до Одеси та поширити його діяльність на Миколаївську, Одеську, Херсонську області;
  • з Мелітополя до Дніпра та поширити його діяльність на Автономну Республіку Крим, Дніпропетровську, Кіровоградську, Запорізьку області, місто Севастополь;
  • з Полтави до Харкова та поширити його діяльність на Полтавську, Сумську, Харківську області;
  • з Краматорську до Маріуполя та поширити його діяльність на Донецьку і Луганську області.

Львівське та Київське управління залишаються без змін.

Єдина відмінність між урядовим та депутатським законопроектом у тому, що Кабінет Міністрів все-таки пропонує перенести територіальне управління з Хмельницького до Вінниці, а депутати вважають, що цього робити не потрібно.

Як бачимо, обидва законопроекти схожі між собою та вирішують першочергові завдання для запуску ДБР (але у нас для парламентарів є ще декілька важливих пропозицій для змін). Водночас, лише депутатський законопроект повністю віддає повноваження проведення конкурсів до внутрішніх комісій ДБР, визначає підстави для дисциплінарної відповідальності та конкретизує оперативні можливості ДБР. Я підтримує цей законопроект та буду просити народних депутатів зробити теж саме.

Роман ТрубаРоман Труба, Директор Державного бюро розслідувань
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram