Адам Мартинюк: Розглядається наступне, Постанова про рекомендації парламентських слухань на тему: "Запровадження 12-річної загальної середньої освіти в Україні: проблеми та шляхи їх подолання" (реєстраційний номер 6653). Автор законопроекту – Катерина Самойлик. Є пропозиція за скороченою процедурою. Прошу підтримати. Сухий, направимо назад в Тернопіль!
За - 259. Будь ласка, Катерина Семенівна.
Катерина Самойлик: Шановні колеги! 9 червня поточного року комітетом проведено на достатньо високому рівні парламентські слухання на тему: "Запровадження 12-річної загальної середньої освіти в Україні: проблеми та шляхи їх подолання". В слуханням взяли участь 45 осіб. Учасниками слухань стали фахівці, творці загальної середньої освіти в Україні. Про це красномовно свідчить якісний склад учасників слухань – це вчителі, керівники шкіл, ректори вузів, майже сто управлінців освіти районного та обласного рівня, працівники системи післядипломної практики, 39 працівників освітянських і громадських організацій, представники обласних державних адміністрацій, обласних рад – 50 чоловік.
Протягом 3 з половиною велась фахова, відверта розмова. В розмові прийняли участь представники абсолютно всіх цих категорій, про які вже я говорила. Із виступаючих – а було 27 виступаючих – за подальше впровадження 12-річного терміну навчання виступило 5 виступаючих, всі інші практично підтримали перехід на 11-річний термін навчання.
Фото: glavred.info
Вам всім роздано проект рекомендацій, які розроблено на основі детального аналізу стенограм парламентських слухань, пропозицій Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України. Пропозиції враховані.
Пропоную проект Рекомендацій парламентських слухань „Запровадження 12-річної загальної середньої освіти в України: проблеми та шляхи подолання” прийняти за основу. Ще раз підкреслюю: враховані практично всі зауваження виступаючих. У нас залишилась тільки одна дилема: вибрати нам саме пункт: 11-ти чи 12-річне навчання.
Мій проект Рекомендацій передбачає перехід на 11-річну систему загальної середньої освіти. Дякую.
Адам Мартинюк: Дякую. Сідайте, Катерина Семенівна. Будемо вважати, що Катерина Семенівна як автор, як від комітету, бо вона секретар комітету. Голова комітету, на жаль, хворий. Давайте побажаємо йому видужання. Чи є необхідність обговорювати? Запишіться, будь ласка.
Юрій Кармазін: Шановні народні депутати, безумовно комітет попрацював над рекомендаціями. Я хотів би тільки, щоби ці рекомендації не стали порожнім звуком для уряду, щоб вони були використані ним правильно, і зокрема, я хотів би конкретизації почути, тут очевидно ми неправильно зараз поставили питання про те, щоб по скороченій процедурі розглядати. Через те, що що таке „посилити соціальний захист педагогічних працівників”. Це на скільки посилити? Це в скільки раз посилити? Я хотів би, щоб це було чітко вказано, що шляхом підвищення окладів, скажімо, в півтора рази протягом року. Хоча би. Бо ми з вами треба було візит Президента Янукович до Севастополя, щоб зрозуміти, що, скажем, військовослужбовці там абсолютно незахищені, і він сказав, що в 2 рази підвищить з жовтня заробітну плату. Очевидно, що це не відповідає бюджету. То давайте в парламентських слуханнях будемо записувати тут про підвищення заробітної плати.
Пункт 5. Вжити додаткових заходів для поліпшення вивчення мов національних меншин. А що, хіба не говорилося про те, що вивчення української мови абсолютно на неналежному рівні? А що, хіба ми не бачимо, що у нас з трибуни Верховної Ради виступають люди, які не знають державної мови, які пройшли через сито Центральної виборчої комісії? Бо Закон про статус зобов`язує знати державну мову.
Фото: Макс Левін
Я собі уявляю як в парламенті Румунії виступили б іншою мовою. Я такого просто там не бачив. Але тут вони хочуть по-іншому щоб було. Через це і встановлення і питання по розвантаженню від другорядного матеріалу. Я хотів би, щоб ми говорили про видання підручників…
Я б говорив би про те, що треба про підручники, коли ми записуємо в пункті 4, то підручники щоб були належної якості. І щоби ми могли забезпечити для дітей, для тих дітей, які забезпечені, із забезпечених сімей, не безкоштовні підручники, але щоб вони були у вільному продажі, по доступній ціні. А це значить, що треба наступний пункт записати, що вони мають якісь преференції мати, не закордонні, щоб заходили книжки, а наші вітчизняні, щоб тут друкувалися. Ось ці пункти, я вважаю, треба переглянути, підсилити і українську мову добавити, і захист педагогічних працівників у відсотках добавити чи хоча би півтора рази чітко записати. От такі пропозиції у мене є. Дякую вам.
Адам Мартинюк: Дякую. Ви перебрали одну хвилину. Давимука, будь ласка.
Сергій Давимука: Шановний Адаме Івановичу, шановні колеги, пані і панове! Реформування передбачає дуже серйозну динаміку. Це як їзда на велосипеді: зупинятися не можна, б впадеш. Але в Україні дуже часто буває, що в реформуванні ми робимо перші кроки, набиваємо собі гулі і відразу відступаємо ще глибше назад, ніж були у вихідній позиції. Проблема оця переходу до 12-річки і тепер відхід до 10-річки, звичайно, наші більшовики не дозволили би собі таке питання уже поставити. Тому знайшли варіант російський, бо від Росії теж дуже важко відірватися, 11-річки.
Чому? Тому що реформування повної середньої освіти передбачало дуже важливі, побудову дуже важливих інструментів. У першу чергу це вже в десятий, дванадцятий класи професійна підготовка наших учнів. Друге. Їх підготовка як особистостей. Вони повинні виходити вже в суспільство підготовлені повністю, готові у всіх відношеннях жити у цьому суспільстві.
Друге. Дуже важливий момент було – це увійти в європейський простір. В Європі ви не поступите в університет, якщо ви вчилися тільки 10 чи 11 років. Тому наші українські діти мусять ще там вчитися 2 роки, щоб поступити в університет.
Шановні панове, китайців в Сполучених Штатах зараз вчиться 150 тисяч… їх вчиться багато тисяч. Казахстан прийняв рішення на державному рівні посилати у Сполучені Штати, в Європу і оплачувати, щоб діти вчилися. А ми ставимо цим переходом, повертаємося, як реакціонери, назад, тому що ми не могли, наше суспільство, наш уряд, наше міністерство, не могли розв’язати ті проблеми, які реформа ставила перед собою.
Олег Зарубінський: Шановні колеги, в мене тільки хвилина, тому абсолютно стисло. У мене в руках стенограма парламентських слухань і Катерина Семенівна сказала, що із 27 тих, хто виступав, лише 5 виступили за 12-річну освіту, систему освіти. Але вона не додала те, що ці 5 виступали таким чином, в мене стенограма, вони казали: в принципі треба 12 років, але перше, друге, третє, четверте, п’яте, яке можна реалізувати через 150 років.
Тому фактично ті люди, які мають реальний стосунок до освіти, середньої освіти, прекрасно розуміють, до чого це призводить. А призводить це до того, що сьогодні з 9 класу ті діти, які знають, що їм доведеться вчитись 12-й рік, уходять із школи, кращі діти ідуть в ПТУ, куди завгодно ідуть тільки для того, щоб не йти в 12 клас, це в міських школах. А в сільських школах вже підрахували, і вчителі це прекрасно знають, що в 12 клас просто нема кому буде йти.
Фото: tsn.ua
Очевидно, треба буде в 12 клас тоді направити всіх цих новаторів, які не співставили це з громадською думкою. Бо в одних питаннях треба громадської думки дотримуватися, а в інших питаннях можна наплювати на неї. Так от, 80 відсотків батьків старшокласників і вчителів проти 12-річної системи, про що тут мова може йти?
Адам Мартинюк: Дякую. Шановні колеги, будемо визначатися зараз з проектом постанови. Повірте, за декілька років сидіння на цьому місці, я провів не одні парламентські слухання, але такі зацікавлені і такі активні парламентські слухання, як парламентські слухання з проблеми, яку ми зараз обговорюємо, я не бачив у цій сесійній залі. От дійсно ми потрапили в точку, як кажуть. Дійсно люди зацікавлено говорили про проблему, бо вона зачіпає життя практично кожної нашої родини. І абсолютна більшість тих, хто брав участь в обговоренні підтвердила думку про те, що нам досить експериментувати, тим більше, що ми не готові до 12-річної системи навчання, яка нам має обійтися десь в суму понад 6 мільярдів гривень. Це один момент.
Другий момент. Ті, хто з вас вивчав Болонську систему знає, там є різні вимоги, але вимога про те, скільки вчитися там немає, тобто ми нічого не порушуємо, і з ніякого процесу не випадаємо.
Тому я ставлю на голосування про прийняття Постанови щодо рекомендацій парламентських слухань на тему: «Запровадження 12-річної загальної середньої освіти України, проблеми та шляхи їх подолання» (реєстраційний номер 6653). Незважаючи на заголовок, я наголошую, в заголовку 12-річна, але у самих рекомендаціях, так як і говорили учасники, ми залишаємо 11-річний термін навчання.
Ставлю на голосування про прийняття в цілому постанови.
За-267. Це дуже цікаве голосування. Я прошу показати по фракціях.
Партія регіонів – 164, „Блок Тимошенко” – 47,"Наша Україна-Народна Самооборона" – 8, комуністів – 27, „Блок Литвина” – 18, позафракційні – 3.
Фото: Макс Левін
І те, що випливає із рекомендації розмови, яка там йшла на парламентських слуханнях, ми, група народних депутатів, в розвиток цієї ідеї підготували проект Закону про внесення змін до законодавчих актів України з питань загальної середньої та дошкільної освіти (щодо організації навчально-виховного процесу) (реєстраційний номер 6518).
І від авторів, і від комітету доповідає секретар Комітету з питань науки і освіти Катерина Семенівна Самойлик. Пропонується розглянути законопроект за скороченою процедурою. Прошу проголосувати.
За-258. Дякую. Будь ласка, Катерина Семенівна.
Катерина Самойлик: Зазначений законопроект повністю підтримує Міністерство освіти і науки України, Міністерство праці та соціальної політики, Міністерство охорони здоров’я, з деякими зауваженнями Центральний комітет профспілки.
Хочу сказати, що наше Головне управління висловило зауваження, але вони більше стосуються не змісту, а більше стосуються питань, які ми відкоригуємо готуючи до підпису Голові Верховної Ради України.
Ми пропонуємо внести зміни до законів України про загальну середню освіту та про дошкільну освіту в частині перегляду термінів здобуття повної загальної освіти і пов’язаної з ним структури школи відміни законодавчо закріпленої норми щодо гранично допустимого сумарного навантаження учнів і запровадження обов’язкової дошкільної освіти дітей старшого дошкільного віку. Між іншим все це уже ми з вами пройшли, коли обов’язково діти проходили підготовчу до школи групу де їх в ігровій, де в іншій формі, але готували до школи.
Я сьогодні без нагнітання хочу сказати, що базова школа середня переживає катастрофу. Після закінчення 9 класів, як сказав колега, діти не бажають навчатися саме у 12-річній школі. З трьох класів ледь набирається один клас. Катастрофа для сільської школи, де у 10 клас іде по 2-3 учні. Чому? Тому що за 10 років розмови, а не реформи. Все це перетворило реформи у повну профанацію. Матеріально-технічна база не поновлювалася майже 20 років. Підручники поглибленого вивчення предметів відсутні. І тому про яку профільну школу може іти мова?
Бажає кращого вирішення питання комп’ютеризація школи. А перехід до 12-річної, до профільної школи обов’язкова умова є і матеріально-технічна база, і зміст, і комп’ютеризація. Також профільна школа у сільській школі перетворилась у фікцію. Не оновлено змісту навчання, не проведена перепідготовка кадрів, вчительських кадрів, які повинні якраз навчати дітей у профільній школі. Практично не вирішено питання реалізації програми державної „Шкільний автобус”. Чому я про це говорю? Тому що для того, щоб у селі дитина навчалась у профільній школі, її за декілька десятків кілометрів спочатку треба щодня підвезти до цієї школи, бо жити там дитині ніде. Наші діти, якби ми перейшли з вами повністю на 12-річну освіту… По-перше, у 2012 році ми б не мали змогу жоден вуз прийняти дітей, бо не було б у нас прийому абсолютно у вищі навчальні заклади. Діти б закінчували школу у 18-19 років.
Чому ж автори реформи завчасно не внесли зміни до Сімейного кодексу, який стосується шлюбу. А ми знаємо, коли заключається шлюб у нашій державі. Або хоч би уже ж побудували шлюбні агентства та дитячі садки і пологові будинки при школах, тоді хоч би таким чином вирішили би ці питання. Тобто, дійсно, в такому вигляді ми не можемо продовжувати реформу. Ми її не згортаємо. Ми даємо їй нове абсолютно звучання. І оновлюємо зміст, який вимагає від нас сьогодення, сьогоднішній день.
Адам Мартинюк: Дякую, Катерина Семенівна. Якщо є бажаючі, будь ласка. Два – „за”, два – „проти”. Так, Микола Кульчинський. Підготуватись Зарубінському.
Леся Оробець: Пан Микола передав слово мені. Два моменти.
Адам Мартинюк: Вибачте, вимкніть мікрофон. Будь ласка, почекайте. Я на завершення вам дам. Так, будь ласка, Зарубінський.
Олег Зарубінський: Шановні колеги! Спочатку про один міф з приводу того, що в Європі виключно або винятково 12-річна освіта. Це неправда. Мова йде про обов’язкову освіту, коли ми зараз кажемо про 11 років. А в Європі обов’язкова освіта загальна, середня і загальна не обов’язкова – різні параметри. І різний термін. Тому не треба нікого дурити і обманювати з приводу Європи. Спочатку вивчіть, як там.
А тепер те, що я наводив деякі соціологічні дослідження. Я без коментарів їх дійсно наведу. Чому. Тому що це не фірми, які обслуговують політичні сили перед виборами, а це Інститут соціальної та політичної психології Академії педагогічних наук України провів дослідження. Це Інститут інноваційних технологій змісту освіти - теж абсолютно профільний, який не займається підштовхуванням результатів, назвемо так.
Так ось, цікавий момент, дивіться. Коли опитали, як ви ставитесь до запровадження в загальноосвітніх школах 12-річного терміну навчання, вчителів, то дуже важлива еволюція поглядів. В жовтні 2002 року позитивно ставилося 34 відсотки за 12-річку. Хоча і тоді 55 відсотків були категорично проти. Дивимося еволюцію. Травень 2010 року вже 11 відсотків, а проти – 72 відсотки.
Другий момент. Ми чомусь вважаємо, що можна вирішувати питання за молодих людей, яким сьогодні 16-17 років, і під час, ви пам’ятаєте, Катерина Семенівна, парламентських слухань, я казав, що ці люди, а це вже не діти, тінейджери, яким 16-17 років категорично проти цього. Мені зауважували: ви ще першокласників послухайте. Та не можна так приймати рішення, якщо ми думку батьків ігноруємо, думку вчителів ігноруємо, думку тих, кому вчитись 12 років ігноруємо, а все це для того, щоб реалізувати новели і якісь наукові розробки десятка вчених і певної, невеликої кількості людей, які їх підтримують. Мені здається, рішення має бути просто однозначним хто думає про тих, для кого ми робимо закон. Дякую.
Сергій Давимука: Шановний Адаме Івановичу! Шановні колеги! Пані і панове! Знову в аргументах ми почули таке, що те ми не можемо, друге не можемо, десяте не можемо, тому давайте нічого не робимо повертаємося до того, що було. Шановні панове! Світ перед нами ставить проблеми і не питає, чи ми готові це виконувати, чи ми можемо, чи ми не можемо. Але з другого боку, світ вимагає серйозної реформи, щоб наша держава стала нормальною державою у світі, стала європейською державою.
Тут говорилося, що фахівці знову повертаються, всі підтримують цю ідею і повертають до 11-річки. Шановні, я от читаю, це Національна академія педагогічних наук, яка якраз і призначена для глибокого вивчення цього питання. «Між тим одним з основних міжнародних критеріїв якості освіти є тривалість навчання для здобуття певного рівня освіти. Якщо йдеться про повну загальну середню освіту, то наприклад, в ЄС немає жодної країни, де її здобуття триває менше 12 років. Пропоноване зменшення тривалості навчання для здобуття повної загальної середньої освіти на один рік, а це понад тисячу навчальних годин, природно не може не вплинути на рівень освіти, суперечить європейським освітнім тенденціям і може призвести до ускладнень у визнанні вітчизняних документів про освіту міжнародним співтовариством». Знову ми вступаємо в суперечність з міжнародним співтовариством.
Друзі, нам потрібно, якщо ми йдемо на реформування, виконувати крок за кроком реформи, відповідати часу. Якщо ми виявляємо якісь помилки, ми повинні їх виправляти. Дякую за увагу.
Леся Оробець: Шановні панове, ви думаєте ви скорочуєте освіту з 12 до 11 років. Нічого подібного. До 2000 року діти в школу йшли в семирічному віці, з 2000 року – в шестирічному. За цим законопроектом діти будуть ходити в примусовий дитячий садочок з п’яти років, ваші діти і внуки – так само. Катерина Семенівна, це ваші діяння.
Другий момент. Оскільки в бюджеті немає коштів для продовження 12-річної освіти, окрім того немає таланту і адміністративного хисту довершити цю реформу, то йдеться шляхом просто банального скорочення. Але є ще одна дуже суттєва заувага до цього законопроекту, а саме спосіб його внесення в порядок денний без розгляду комітету.
Фото: www.maidangeneration.org.ua
Заявляю вам відповідально як голова підкомітету з базової освіти, тобто шкільної освіти, комітет це питання не розглядав. Два тижні тому була спроба рейдерська, замість шести, потрібних для кворуму депутатів, на засіданні присутньо було четверо під головуванням Катерини Семенівни, ще п’ятий був долучений телефоном (не знаю, коли це в нас по телефону було обговорення комітету до цього), при цьому не етичними методами ми робимо реформи в освіті. До чого доведуть ці не етичні методи - подивимося.
Одначе я не переконана, що примусове сидіння в державному дитячому садочку з 5 років спасе здоров’я ваших дітей і внуків. Подумайте принаймні про них, якщо вам байдуже здоров’я нового покоління українців. Дякую.
Адам Мартинюк: Так, шановні колеги, заспокойтесь, заспокойтесь. Від фракції регіонів не виступали, будь ласка, 1 хвилина.
Ярослав Сухий: Дякую. Шановні колеги, давайте ми тут не „жонглювати” словом „реформи”. Це, знаєте, я думаю з того часу, коли ми почали „жонглювати” цим словом, людям стає страшно.
Реформа має на меті що? Реформа на меті має щось поліпшити, покращити, реформа має привести у відповідність законодавство з реаліями життя. А ми намагаємося комусь сподобатися, чи штучно підігнати життя наших дітей під якісь ілюзорні, видумані норми.
Я хочу вас всіх запитати: а як же ми всі тут, в сесійній залі, в тому числі колега Давимука вчилися в школі 10 років, не здавали тестів, як ми у вузи поступали по екзаменах, як ми захистили дисертації? Тут, серед нас, професура і доценти, кандидати, доктора наук. Як же це все відбувалося?!
Не видумуйте на пустому місці і не треба розповідати про якісь рейдерські захоплення, бо це вже смішно! Реформа має мати поліпшення.
Петро Цибенко: Шановні колеги, я хотів би сказати колезі, яка пальчиком з трибуни погрожувала тут і переплутала трошки, говорячи щодо примусового утримання дітей в садочках, то вона вочевидь переплутала з іншою установою. Хочу сказати, що і самі слухання, і обговорення проекту закону показали ще раз, що фахівцями в галузі освіти вважають себе абсолютно всі. То я хотів би як людина, яка біля 20 років пропрацювала в школі, ще раз наголосити. Шановні колеги, однією з найбільших втрат пострадянської України за 20 років було знищення досконалої системи освіти – систему, яку переймали інші країни для того, щоб зробити крок вперед, а ми від неї відмовились самі.
Тому шановні колеги, фракція Компартії України, безумовно, буде підтримувати цей законопроект він правильний, він направлений у майбутнє і ми його будемо обов’язково підтримувати. Дякую.
Катерина Самойлик: Шановні колеги! Я прошу вас підтримати цей законопроект, молода колега не знає про те, що якраз чотири чоловіки мали право за Законом про комітети Верховної Ради України вимагати скликання комітету. І не моя вина, що, на превеликий жаль, було дане завдання, і декого з депутатів навіть повернули назад, щоб вони не їхали на засідання комітету. Але не чотири, а шість чоловік висловили своє „за” проведення, я б не хотіла далі поглиблювати цю думку, бо я б розказала як вносились зміни до узаконення тестів, де три чоловіки у комітеті проголосували за це, і ви знаєте, що відбулося, і що відбувається весь цей час. Я не знаю як можна так себе поводити, але хочу сказати, закон на вимогу часу, на вимогу переважної більшості думки науковців, учителів, батьків і я вас усіх дуже прошу підтримати даний законо..
Вячеслав Кириленко: Особливого сенсу тут ні кого переконувати немає, тому що все одно проходить те, що більшість приймає. Але мені прикро, що це відбувається за скороченою процедурою. По суті скасування 12-тирічки і введення 11-тирічки і примусової дошкільної освіти.
А для того, щоб лише декілька фактів, то я скажу те, що встигну от з 5 років треба буде обов’язково всім тепер відвідувати дитячі садки. Повідомляю, що середня зарплата вихователя дитсадка 1.460 гривень на місяць, а помічника 790 гривень – з такою зарплатою тепер вони повинні будуть всіх навчати, грошей в бюджеті на збільшення не передбачено. Відвідування приватного садочка в Києві до чотирьох тисяч гривень на місяць, садочків у Києві не вистачає. Наприклад, наповнюваність груп дітей від 3 до 6 років при нормі 20 – 35 дітей, а в сільській місцевості лише 33 відсотки дітей відвідують дитячі садки. Таким чином ось ця купа проблем вона автоматично перекидається на бюджет і та економія, від 12-річки, її скасування, вона автоматично перекладається на інші…
Адам Мартинюк: Дякую. Шановні колеги! Ми з вами приймаємо чимало різних законів, які так чи інакше позначаються на житті людей. Більшість із вас зустрічається із виборцями, абсолютно всі із нас знають, який рівень довіри у народу до вищого законодавчого органу, але повірте мені, якщо ми зараз приймемо цей закон, а я впевнений, що ми його приймемо, нам чи не вперше за багато років абсолютно більшість людей скаже щире спасибі. (Оплески)
Якщо ми його не приймемо, з першого вересня невідомо що робити. Бо з першого вересня, якщо не буде цього закону треба запроваджувати 12-річку, але майже ніхто із тих хто закінчив дев’ять класів не подав заяви про продовження навчання, бо він не хоче вчитися зайвий рік.
Другий момент. Серед вас сидять викладачі вузів, через рік кого ви у вузи будете приймати, якщо ми перейдемо на 12-річне навчання? Серед вас сидять не мало генералів, скажіть будь ласка хто у війську буде служити, якщо ми почнемо вчити ще один додатковий рік і так далі, і тому подібне.
Тому ще раз наголошую, ми сьогодні можемо зробити дуже гарний подарунок для кожної практично української сім’ї. Я ставлю на голосування про прийняття закону як Закону (реєстраційний номер 6518) про внесення змін до законодавчих актів України з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу. Прошу голосувати.
За-248. Закон прийнято. По фракціях. Партія регіонів – 169, "Блок Юлії Тимошенко" – 22, „Наша Україна – Народна самооборона” – 8, комуністів – 27, „Блок Литвина” – 19, позафракційні – 3. Дякую і прошу всіх батьків і вчителів заспокоїтись. З 1 вересня ми будемо далі продовжувати вчитись 11 років. Я переконаний, що Президент підпише цей закон.