Все публикацииПолитика

9 місяців роботи на посаді Міністра юстиції України: звіт та плани

Завершилася каденція Уряду, обраного на Майдані. З першого дня на посаді Міністра юстиції головними пріоритетами моєї роботи були та залишаються боротьба з корупційними схемами, якими пронизана вся система юстиції, та створення доступних і прозорих державних сервісів для громадян.

Звісно, окупація Криму та військове вторгнення РФ на сході України внесли свої корективи в роботу міністерства. Однак, навіть у таких умовах, ми змінили правила гри, які роками писалися під конкретні корупційні схеми. Можливо, щось так і не вдалося зробити, але за ці 9 місяців роботи ми заклали фундамент тих незворотних реформ, яких вже давно потребувало суспільство.

Фото: www.kmu.gov.ua

Державна виконавча служба

Що зроблено:

1. Запроваджено систему електронних торгів арештованим майном – СЕТАМ.

СЕТАМ – це повністю автоматизована комп’ютерна програма, в якій зведений до мінімуму людський фактор, а саме – участь державного виконавця у процесах продажу арештованого майна. Завдяки СЕТАМ реалізацію конфіскату вдалося вивести з «тіні» та зробити максимально прозорою і доступною для всіх громадян. Станом на сьогодні проведено 2300 аукціонів, на яких продано майна на суму 190 млн. грн., а сайт СЕТАМ переглянуло понад 740 тисяч потенційних покупців.

2. Спільно з правоохоронцями відбувається активна боротьба із корупцією

За останні півроку у результаті співпраці ДВС з правоохоронцями було відкрито 58 кримінальних проваджень проти посадовців системи ДВС. З них по 8 справах уже винесені вироки судів про притягнення до кримінальної відповідальності. Ще 8 справ знаходяться у судах і по 28 – триває слідство.

Для порівняння, у 2013 році за часів попередньої влади в органах ДВС було відкрито лише 4 кримінальні провадження щодо вчинення зловживань посадовими особами.

3. Інвентаризація судових справ по пільгових категоріях населення

Розроблено проект Постанови КМУ «Про затвердження Порядку погашення заборгованості за рішеннями суду, виконання яких гарантується державою», яку було затверджено у вересні цього року.

Цією Постановою визначено механізм обліку виконавчих документів та судових рішень, передбачених Законом України «Про гарантії держави щодо виконання судових рішень», а також механізм інвентаризації та погашення заборгованості за такими рішеннями. Насамперед, це рішення щодо пенсійних та соціальних виплат, про стягнення аліментів, відшкодування збитків та шкоди, завданих внаслідок каліцтва або іншого ушкодження здоров’я, у зв’язку з втратою годувальника тощо.

У 2014 р. загальна кількість рішень ЄСПЛ, які перебувають на виконанні у ДВСУ – 3 627. На даний момент із них завершено 1537 проваджень, за якими виплачено 81 687 779 грн.

Фото: city.kharkov.ua

Що буде зроблено:

• Остаточне завершення імплементації СЕТАМ по всій території України

• Постійний аудит системи та усунення можливих недоліків

• Долучення до системи додаткових інтернет-майданчиків для розширення доступу громадян до продажу арештованого та конфіскованого майна

• Запровадження автоматизованої системи розподілу виконавчих проваджень між виконавцями ДВС

• Підвищення розміру винагороди держвиконавцю за своєчасне виконання рішення та зміни порядку її виплати (законопроект)

• Розробка проекту Закону «Про виконавчу службу» та нової редакції Закону «Про виконавче провадження»

• Запровадження змішаної системи виконавців та введення інституту приватних виконавців шляхом одночасного реформування системи органів примусового виконання рішень (2015 – перехідний, повноцінний режим – 2 половина 2016 року)

• Впровадження якісно нової процедури виконавчого провадження та електронної системи платежів

Державна реєстраційна служба

Що зроблено:

1. Відкрито доступ до Реєстру прав на нерухоме майно та Реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців

Мін’юст ініціював прийняття закону, відповідно до кого громадяни можуть отримувати інформацію з Реєстру прав на нерухоме майно за об’єктом нерухомості. Для органів державної влади та місцевого самоврядування, судів, адвокатів, нотаріусів та правоохоронців відкрито повний доступ до Реєстру з можливістю пошуку як за об’єктом, так і за суб’єктом. При цьому, власник нерухомості зможе дізнатися, хто отримав таку інформацію, звернувшись за випискою.

Крім того, Реєстр юридичних осіб буде доповнено інформацією про кінцевих вигодонабувачів, тобто реальних власників компаній. Ця інформація також буде відкрита поряд з інформацією про місцезнаходження, керівників та учасників юридичних осіб (технічне відкриття планується в січні 2015 року).

2. Повністю ліквідована черга забудовників на реєстрацію новобудов та черга з реєстрації великих майнових комплексів

Для вирішення питання черги з реєстрації прав на новобудови у Києві для забудовників забезпечено функціонування окремого «вікна». Завдяки цій новації понад 5 тисяч квартир були зареєстровані, а черга забудовників на реєстрацію ліквідована. При цьому була усунута корупційна складова, яка існувала протягом багатьох років.

Станом на квітень-травень цього року черга на реєстрацію прав на великі об’єкти нерухомості (понад 5 тисяч кв. м) сягала більше 6000. Завдяки роботі реєстраторів апарату Укрдержреєстру дана черга була подолана. На даний момент рішення щодо реєстрації такого роду об’єктів приймаються у встановлений законом 14-денний термін.

Фото: tsn.ua

3. Введене нове програмне забезпечення, яке суттєво спростило процедуру реєстрації

З серпня у Києві запрацював модельний офіс з реєстрації прав на нерухомість. Концепція роботи центру побудована за принципом фронт- та бек-офісу. Відвідувачі отримують консультації спеціалістів, а заяви про подачу документів заповнюють оператори центру, що значно пришвидшує роботу, зменшує кількість помилок у заявах, а відповідно, і знижує кількість відмов у реєстрації.

В модельному офісі проходить тестування нове програмне забезпечення, яке дає можливість проводити відповідні реєстраційні дії набагато швидше. Якщо за старої системи будь-яку заявку на реєстрацію необхідно опрацьовувати біля 30-40 хвилин, то новий софт дозволяє це зробити за 7-10 хвилин. У жовтні пілотний проект було поширено на весь Київ, Вінницю, Дніпропетровськ, Харків, Чернігів, Черкаси та Львів.

4. Максимально врегульовані питання, пов’язані із реєстрацією актів цивільного стану, прав на нерухомість та реєстрації бізнесу громадян, що проживають на окупованих територіях та в зоні АТО

З метою забезпечення та захисту прав громадян, що проживають в окупованому Криму, а також на території Луганської та Донецької області, де проходить АТО, Мін’юстом було прийнято цілу низку наказів, якими максимально спрощено порядок проведення реєстраційних дій та забезпечено можливість звертатися до державних реєстраторів в інші регіони. При цьому своєчасно унеможливлено несанкціоноване втрачання у роботу реєстрів з боку третіх осіб.

Що буде зроблено:

• Запровадження спрощеної процедури реєстрації прав на нерухомість на території всієї України

• Створення постійно діючої спецкомісії по розгляду проблемних ситуацій з бізнес-асоціаціями

• Запровадження системи винагороди державним реєстраторам

• Передача частини функцій реєстраторів іншим особам (органам місцевого самоврядування, нотаріусам,торгово-промисловим палатам тощо)

• Формування єдиного стандарту надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації

• Формування єдиного стандарту допуску осіб до роботи реєстратором

• Інвентаризація реєстрів всіх державних органів та оптимізація системи

Фото: dt.ua

Реформа судової системи та адвокатури

Що зроблено:

1. Спільно з ініціативою «Реанімаційний пакет реформ» підготовлено проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та інших законодавчих актів», який містить пропозиції щодо вирішення існуючих проблем судової системи України

Цим законопроектом, серед іншого, пропонується:

• вдосконалити процедуру добору суддів, просування їх по службі та відповідальності;

• забезпечити гарантоване право на доступ до правосуддя, посилити роль Верховного Суду України;

• створити дієву систему органів суддівського самоврядування.

На даний час законопроект направлено до Венеціанської комісії для отримання експертного висновку.

2. Підготовлено проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо здійснення адвокатської діяльності»

Законопроект передбачає посилення гарантій професійної діяльності адвокатів, розширення прав адвокатів, удосконалення системи адвокатського самоврядування.

На даний час законопроект направлено до Ради Європи для отримання експертного висновку.

Що буде зроблено:

• у рамках проведення конституційної реформи будуть внесені зміни до Основного Закону, які передбачатимуть: спрощення системи судів; формування єдиного незалежного органу, що відповідатиме за питання добору суддів, їх просування по службі; створення особливої процедури перепризначення діючих суддів з метою оновлення суддівського корпусу;

• подальше впровадження альтернативних (позасудових) методів вирішення спорів з метою розвантаження судової системи, спрощення доступу до правосуддя.

Фото: Макс Левин

Люстрація

Що зроблено:

1. Створено Департамент з питань виконання закону про очищення влади

2. Створена та діє Громадська рада при Мін’юсті, яка займається контролем процесу люстрації в державних органах.

3. Створено та запущено у відкритий доступ реєстр люстрованих чиновників (наразі Єдиний державний реєстр осіб, щодо яких застосовано положення ЗУ «Про очищення влади», налічує відомості щодо 357 осіб)

Що буде зроблено:

• До кінця 2016 року завершення реалізації Закону України «Про очищення влади»

Державна пенітенціарна служба

Що зроблено:

1. Створено Спецкомісію з питань держполітики у сфері виконання покарань

Спецкомісія проводить постійні перевірки фактів порушення прав людини та умов утримання в установах відбування покарань. П’ять робочих груп Спецкомісії отримали змогу без попередження перевіряти установи відбування покарань. Вперше в історії незалежної України була дана можливість громадськості мати безпосередній контакт і комунікацію з ув’язненими.

2. Розроблено Закон про адаптацію кримінально-виконавчого законодавства до Євростандартів

8 квітня ВРУ прийняла ЗУ «Про внесення змін до Кримінально-виконавчого кодексу України щодо адаптації правового статусу засудженого до європейських стандартів».

Відтепер засуджені мають право користуватися мобільним зв’язком, портативними комп’ютерами із доступом до мережі Інтернет. Мають право, але не зобов’язання, працювати. Засудженим гарантується право на вільний вибір і допуск лікаря для отримання медичної допомоги, у тому числі за власні кошти. Персоналу місць виконання покарань забороняється безпідставне примусове переривання сну засуджених у нічний час. Також забороняється розміщення засуджених, що прибули до установи разом із особами, що мають дві або більше судимостей. Скасований громадський контроль за особами, умовно-достроково звільненими від відбування покарання.

Фото: Макс Левин

Що буде зроблено:

• Проведення інвентаризація всіх установ відбування покарань, за результатами якої буде прийняте рішення про зменшення їх кількості

• Виділення коштів на оптимізацію та реконструкцію установ відбування покарань

• Оптимізація самої системи виконання покарань

• Проведення прозорої інвентаризації господарської діяльності установ відбування покарань

Антикорупційні ініціативи

14 жовтня у Верховній Раді було ухвалено пакет з 4 антикорупційних законів, розроблених Мін’юстом.

– Закон про засади державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційна стратегія) на 2014-2017 роки. Документ передбачає створення системи інструментів ефективного моніторингу та розслідувати корупційних злочинів, притягнення до відповідальності корупціонерів та конфіскації їхнього майна, створення доброчесної публічної служби, впровадження прозорої системи держзакупівель;

– Закон про запобігання корупції;

– Закон про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення кінцевих вигодоодержувачів юридичних осіб та публічних діячів;

– Закон про систему спеціально уповноважених суб'єктів у сфері протидії корупції (Антикорупційне бюро).

4 червня 2014 року набрав чинності урядовий Закон України про зміни у сфері державної антикорупційної політики, згідно з яким будь-які корупційні діяння є кримінальним злочином, впроваджено фінконтроль майнового стану службовців, а викривачі корупціонерів отримали гарантії захисту.

Що буде зроблено:

• створення Національного агентства з питань запобігання корупції:

• запуск системи електронного декларування чиновниками майнового стану, розміщення їх у відкритому Єдиному реєстрі декларацій:

• перевірка на доброчесність та способу життя осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування;

Нотаріат та арбітражні керуючі

Що зроблено:

1. Запроваджено електронні іспити

Відтепер замість співбесід з представниками комісії бажаючі стати нотаріусом складають повністю автоматизовані комп’ютерні тести.

6 жовтня відбувся перший електронний іспит для отримання свідоцтва нотаріуса. За його результатами право займатися нотаріальною діяльністю та свідоцтва нотаріусів отримали 7 здобувачів. Не склали електронний іспит – 159 чоловік.

Так само було змінено і системи допуску до професії арбітражного керуючого. Відтепер спеціальний програмний комплекс автоматично формує білет для кожного претендента. На складення іспиту відводиться 3 години. Оцінювання здійснюється системою автоматично.

Ці новації знищили корупційну складову, яка існувала при складанні кваліфікаційних іспитів.

Фото: megaobzor.com

2. Скорочено строк проставлення апостиля з 5 до 1 робочого дня.

Що буде зроблено:

• Вжиття низки заходів щодо покращення позиції України за напрямом врегулювання неплатоспроможності у рейтингу «DoingBusiness» (підвищення коефіцієнту задоволення вимог кредиторів, запровадження електронної звітності арбітражних керуючих, вдосконалення системи реалізації майна боржників, строків та порядку проведення аукціонів, механізму і порядку оформлення результатів продажу майна, скорочення тривалості процедур банкрутства)

• Удосконалення порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами;

• Спрощення застосування та формування єдиної практики у нотаріальному діловодстві

Діяльність Міністерства юстиції у сфері захисту прав і свобод громадян, прав та інтересів держави

Що зроблено:

1. Розроблено перший спеціальний законодавчий акт щодо регулювання відносин в окупованому Криму – Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», яким встановлено гарантії права власності на цій території, визначено обов’язок держави припинити окупацію та відновити права.

Законом також вперше встановлено можливість притягнення до кримінальної відповідальності юридичних осіб як співучасників злочинів, зокрема, у разі підтримки сепаратистських рухів та терористичної діяльності.

2. Створено можливість винесення обвинувальних вироків щодо осіб, які переховуються від суду і слідства поза межами України – розроблено Закон України «Про заочне кримінальне провадження», який дозволить притягнути до кримінальної відповідальності, зокрема, колишніх українських високопосадовців в бігах, а також будь-яких інших осіб, які залишили Україну з метою уникнення покарання за вчинення злочинів:

- проти основ національної безпеки України;

- проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку;

- умисних вбивств;

- злочинів, пов’язаних з терористичною діяльністю;

- корупційних злочинів.

3. Вперше створено можливості запровадження Україною санкцій на зразок санкцій ЄС, США та інших держав – розроблено Закон України «Про санкції», порядок застосування санкцій Радою національної безпеки і оборони України, а також сформовано перший пакет пропозицій уряду про застосування персональних санкцій проти громадян Російської Федерації та російських компаній. Зазначений закон був направлений Урядом до РНБО.

4. Створено спеціальний підрозділ з питань повернення активів та відшкодування втрат, завданих тимчасовою окупацією Криму, у центральному апараті Міністерства покликаний проводити аналітичну роботу та узагальнювати практику правозастосування. Поряд із цим, створено та очолено роботу міжвідомчої робочої групи з питань відшкодування втрат, завданих тимчасовою окупацією частини території України (консультативно-дорадчий та координаційний орган Кабінету Міністрів України).

5. Проведено попередню оцінку майнової шкоди, завданої державі окупацією Криму, яка лише щодо державного майна на території АРК перевищує один трильйон гривень (без урахування упущеної вигоди, вартості природних ресурсів та низки інших активів). В подальшому результати цієї оцінки будуть використані для наступної комплексної оцінки завданих окупацією втрат.

6. Подано три заяви України до Європейського суду з прав людини проти Російської Федерації щодо порушень останньою низки власних міжнародних зобов’язань за Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод, які спричинили істотну шкоду як державі, так і громадянам України та українським компаніям.

7. Залучено компетентні міжнародні інституції до припинення окупації Криму, терористичної діяльності на сході країни та відновлення порушених прав і свобод людини, зокрема, захищено 6-ту періодичну доповідь України в комітеті ООН проти тортур та поінформовано про дійсний стан прав людини на окупованій території Криму та території проведення АТО, спростовано дезінформацію Російської Федерації з цих питань. Внесено численні заяви та звернення за фактами порушення майнових та особистих прав людини у Криму та на сході України до Європейського комітету проти катувань, Комісара з прав людини Ради Європи, Комітету ООН проти катувань, Верховного комісару ООН з прав людини тощо.

8. За участю профільних органів виконавчої влади складено заяву України до Ради Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО) щодо порушення Російською Федерацією вимог Конвенції про Міжнародну цивільну авіацію 1944 року.

9. Розпочато розробку Національної стратегії у сфері прав людини за участю державних органів та органів місцевого самоврядування, Уповноваженого ВРУ з прав людини, науковців, представників громадянського суспільства та міжнародних організацій. Стратегія створюється з урахуванням кращого світового досвіду створення подібних документів та задаватиме довгостроковий вектор розвитку регулювання та захисту прав людини, враховуватиме як усталені вимоги, так і сьогоденні унікальні реалії України.

10. Подано позов про заборону діяльності Комуністичної партії України відповідно до статті 5 Закону України «Про політичні партії в Україні». За позовом Міністерства заборонено діяльність політичної партії «Руський блок» та політичної партії «Руська єдність».

Фото: Макс Левин

Що буде зроблено:

• доповнення заяв України проти Російської Федерації до Європейського суду з прав людини новими фактами порушень Російською Федерацією своїх міжнародних зобов’язань, а також представництво України у судових процесах;

• звернення до інших міжнародних юрисдикційних органів з метою захисту прав та свобод громадян, прав та інтересів держави, порушених окупацією Криму та терористичною діяльністю на сході України;

• організація проведення подальшої оцінки втрат, завданих окупацією Криму та дестабілізацією у частині східних регіонів України;

• завершення розробки Національної стратегії у сфері прав людини та розробка детального плану імплементації такої стратегії з визначенням конкретних виконавців, строків та індикаторів успіху ініціатив;

• поглиблення співпраці з міжнародними інституціями з питань припинення порушень суверенітету та територіальної цілісності України, відновлення порушених прав і свобод людини, зокрема, ініціювання нових звернень до уповноважених органів Ради Європи, ООН та ОБСЄ.

Оптимізація органів юстиції

Що зроблено:

1. Прибрано корупційну складову при виготовленні спецбланків

Відмова Міністерства юстиції від голографічних знаків на спеціальних бланках дало можливість зекономити 500 млн. грн. бюджетних коштів, а вартість бланка знизилася із 20 грн. до 2,50 грн.

2. Ініційоване добровільне професійне тестування керівників територіальних органів МЮ, державних виконавчих служб, державних реєстраційних служб.

За результатами тестів та подальшої співбесіди 40 осіб звільнилися за власним бажанням.

3. Запроваджено систему обов’язкового тестування для всіх претендентів на посади в Мін’юсті

Усі кадрові рішення по новим співробітникам приймаються лише після відповідної перевірки Люстраційної комісії.

4. Оптимізація апарату МЮ

5. Максимальна публічність та вільний прийом громадян

6. Скорочення адмінвитрат та реалізовано автопарк МЮ

Що буде зроблено:

• Розробка секторальних реформ Міністерства юстиції та його структурних підрозділів (менеджер проекту – для кожної реформи)

• Формування незалежної кадрової комісії

• Проведення поетапного аудиту щодо встановлення ефективності реалізації своїх функцій працівниками та аналізу функцій всіх окремих підрозділів

• Запровадження пілотного проекту щодо зменшенням чисельності працівників та збільшенням їм зарплат

• Створення нової структури Міністерства юстиції та його структурних підрозділів та моделі їхньої роботи

• Реформування системи відкритих публічних конкурсів добору на посади для залучення провідних фахівців (молоді)

• Запровадження системи електронного документообігу

• Запровадження системи випробувальних термінів для працівників (для керівників ГУЮ на 6 місяців)

• Розробка планів приватизації приміщень, що належать МЮ та його структурним підрозділам

• Розробка плану будівництва єдиної будівлі для Міністерства юстиції та його структурних підрозділів (на кшталт будинків юстиції у Грузії)