Акціонерне товариство «Анто́нов» (колишній Авіаційний науково-технічний комплекс імені Олега Костянтиновича Антонова або АНТК імені О. К. Антонова) — українське державне авіаційне підприємство, що об'єднує конструкторське бюро, комплекс лабораторій, експериментальний та серійний завод, випробувальний комплекс. На підприємстві розроблено понад сто типів літаків та їх модифікацій. Проте у світі «АНТОНОВ» відомий передусім як розробник транспортних, регіональних пасажирських літаків та літаків спеціального призначення.
З 4 квітня 2015 року входить до складу державного концерну «Укроборонпром». На підприємстві реалізовано повний цикл створення сучасного літака — від розробки та серійного виробництва до забезпечення комплексної післяпродажної підтримки.
Досвідчено-конструкторське бюро ОКБ-153 утворено 31 травня 1946 постановою ЦК ВКП(б) і Ради Міністрів СРСР на Новосибірському авіаційному заводі імені Ст. П. Чкалова. Головним конструктором призначили Олега Антонова. Одразу ОКБ було дано завдання створення сільськогосподарського літака Ан-2, перший політ якого відбувся 31 серпня 1947 року.
Влітку 1952 року ОКБ переїжджає до Києва. Наприкінці 1953 року підприємство отримало складне завдання зі створення військово-транспортного літака із двома турбогвинтовими двигунами. В результаті було сконструйовано літак Ан-8, який уперше злетів 11 лютого 1956 року. Розробку літаків Ан-10 і Ан-12 ОКБ розпочало 1955 року. 7 березня 1957 здійснив перший політ пасажирський Ан-10, а 16 грудня того ж року на Іркутському авіаційному заводі виконав перший політ транспортний Ан-12. У 1956 році за завданням Уряду СРСР колектив ОКБ-153 приступив до створення літака Ан-14. Перший політ на Ан-14 було здійснено 14 березня 1958 року. У період 1957—1959 років створено пасажирський літак Ан-24, який вперше злетів 20 жовтня 1959 року.
1959 року розпочалося будівництво у селищі Гостомель під Києвом бази для льотних випробувань та доведення літаків. За 30 років було створено комплекс, з оснащення та можливостей порівнянний із провідними льотними центрами європейських держав.
Наприкінці 1960 року ОКБ розпочало розробку літака Ан-22 «Антей» — першого у світі широкофюзеляжного літака, перший політ якого відбувся 27 лютого 1965 року.
У 1962 році творцям Ан-12 було присуджено Ленінську премію, а Антонову присвоєно звання генерального конструктора.
На початку 1970-х років колектив підприємства спроектував багатоцільовий літак Ан-28. Його перший політ відбувся 29 січня 1973 року. У 1970-х роках підприємство розпочало створення літака, оснащеного ТРДД — Ан-72, який вперше піднявся в небо 31 серпня 1977 року. На його базі був розроблений літак Ан-74, який вперше злетів 29 вересня 1983 року. У 1971 році колектив почав створення важкого далекого транспортного літака Ан-124 «Руслан», а 24 грудня 1982 року ця машина вперше піднялася в повітря.
4 квітня 1984 року помер Олег Костянтинович Антонов. 15 травня генеральним конструктором призначено Петра Васильовича Балабуєва, а 19 листопада підприємству присвоєно ім'я Антонова.
У 1984 році підприємство розпочало створення універсального надважкого транспортного літака Ан-225 «Мрія». 21 грудня 1988 року він здійснив перший політ. У травні 1989 року виконані польоти з Бураном на Байконурі, а в червні літак з Бураном взяв участь в авіаційному салоні в Ле Бурже. В даний час Ан-225 виконує комерційні перевезення у складі "Авіаліній Антонова".
1989 року було створено самостійне авіатранспортне підприємство — «Авіалінії Антонова».
Після створення Ан-225 колектив підприємства розпочав розробку середнього транспортного літака Ан-70. Перший політ літака відбувся 16 грудня 1994 року. У 1990-х роках було створено легкий багатоцільовий літак Ан-38, перший політ якого відбувся 23 червня 1994 року. 1993 року «АНТК Антонов» розпочав розробку нового регіонального літака Ан-140. Перший політ літака відбувся 17 вересня 1997 року.
У 2000-х роках підприємство розпочало створення нового регіонального пасажирського літака Ан-148, який вперше піднявся в небо 17 грудня 2004 року.
У 2001 році було модернізовано та розпочато комерційну експлуатацію Ан-225. У вересні 2001 р. «Мрія» з вантажем 250 т виконала політ по замкненому маршруту та встановила 124 світових рекорди.
У 2004 р. вперше піднявся в небо регіональний реактивний пасажирський літак нового покоління Ан-148 із двома двоконтурними турбореактивними двигунами, що призначений для перевезення до 85 пасажирів на регіональних і магістральних авіалініях.
У грудні 2009 р., відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України № 758-р від 1 липня 2009 р., Наказів Міністерства промислової політики України № 476 від 10 липня 2009 р. і № 919 від 23 грудня 2009 р., до АНТК ім. О. К. Антонова був приєднаний Київський авіаційний завод «АВІАНТ». Об'єднане підприємство — ДП «АНТОНОВ» одержало можливість виготовляти літаки серійно. На даний час завершено реорганізацію в напрямку інтеграції двох підприємств.
Першим продуктом об'єднаного Державного підприємства «АНТОНОВ» став регіональний реактивний літак Ан-158, призначений для перевезення до 102 пасажирів. Він вперше піднявся в небо 28 квітня 2010 р.
7 травня 2015 року в небо вперше здійнявся новий транспортний літак Ан-178. Почато серійне виробництво у 2020 році.
У травні 2015 року компанія увійшла до складу «Укроборонпрому».
31 березня 2017 року зі злітної смуги аеродрому «Святошин» злетів перший прототип багатоцільового транспортного літака Ан-132 — літак-демонстратор Ан-132Д. Програма створення Ан-132 реалізувалася за контрактом із замовником із Королівства Саудівська Аравія (КСА).
У січні 2021 року підприємство підписало угоду та почало виробництво трьох військово-транспортних літаків Ан-178-100Р для ЗСУ. Для цього було залучень кредит на 3 млрд гривень. Директор підприємства Сергій Бичков повідомив, що перший транспортний літак Ан-178 українська армія мала отримати в першій половині 2023 року, а наступні літаки мали передавати кожні три місяці.
24 лютого 2022 р., у день початку повномасштабного наступу РФ на Україну був атакований аеродром «Київ-Антонов-2», де проводилися випробувальні польоти літаків «Ан» та який є місцем базування літаків «Авіаліній Антонова». Коли ЗСУ звільнили від російських окупантів Гостомель, виявилося, що після перебування «російського миру» аеродрому та літакам, що там базувалися, завдано значних пошкоджень. Знищено літаки Ан-26, Ан-74, Ан-225 та адмінбудівлю. Значно пошкоджено літаки Ан-12, Ан-22, Ан-28, Ан-132D та Ан-124-100-150, ангари, усі інші об'єкти інфраструктури.
12 квітня 2024 тип підприємства було змінено з Державного підприємства на Акціонерне товариство, 100% акцій володіє АТ «Українська оборонна промисловість».
16.09.2024