При цьому, враховуючи ситуацію в гуртових сегментах ринку нафтопродуктів, більшість рітейлерів вже готуються до зміни маркетингової політики, впровадження якої не гарантує позитивних емоцій у пересічного споживача. Мова, звичайно, про можливе здорожчання усіх видів палива. Переломити ситуацію може зниження вже з 11 липня податкового навантаження на нафтотрейдерів шляхом перегляду плаваючої ставки акцизу…
Як видається, продовження дії загальних тенденцій до подальшого зниження цін на бензин та дизель у роздрібних мережах стримується підвищенням податкового навантаження. Так, у третій декаді червня акциз на бензини складав 254 євро за кожну тонну, що суттєво вище ніж у травні. Аби не цей фактор, то бензин на наших заправках міг би бути дешевше майже на 60 коп./л.
Вкотре акцизи було підвищено на минулому тижні. Так, згідно з повідомленням, розповсюдженим Міністерством енергетики й вугільної промисловості, на першу декаду липня акцизи на бензин в порівнянні зі ставками, що діяли в останній декаді червня, підвищилися на 12,77% до 283,87 євро за тонну, а на дизельне паливо - на 7,22-13,53% до 67,47-119,47 євро за тонну. Подібна корекція відбулася з огляду на те, що середнє значення котирувань нафти сорту Brent за третю декаду червня склало 90,83 долара за барель.
Таким чином, акцизи на бензин по відношенню до базової ставки зросли вже майже на 100 євро на тонні, що фактично означає автоматичне додавання порядку 1 грн. на літр палива в роздробі. Саме таку суму переплачує нині за кожен літр бензину середньостатистичний споживач, заправляючи власний автомобіль, дякуючи при цьому рідному урядові за турботу про повноту та стабільність надходжень в державну казну.
При цьому, якщо сьогодні податкове навантаження практично знівелювало в Україні дію фактора здешевлення нафтової сировини в Європі, то вже з другої декади липня варто очікувати зниження акцизів на паливо. Це стане можливим у разі закріплення ф’ючерсних цін на нафту сорту Brent у Лондоні на позначці вище 100 доларів за барель. Усі передумови на разі до цього є.
Разом з тим, як переконує заступник директора НТЦ «Псіхея» Геннадій Рябцев, економічні розрахунки свідчать, що у трейдерів все ще зберігається потенціал для зниження цін на АЗС без будь-якої шкоди власним доходам на 20-50 коп. за літр для бензину й дизельного палива й близько 60 коп. за літр зрідженого газу. З огляду на це, експерт прогнозує здешевлення всіх видів палива на українських АЗС по 10 коп. щотижня впродовж найближчого місяця.
Дещо іншої точки зору дотримується експерт паливного ринку Сергій Куюн, який запевняє, що зниження ціни на бензин відбувається сьогодні плавними темпами і вже у липні ціни повинні знизитись на 15-20 копійок за літр.
На переконання С.Куюна, питання суттєвішого зниження цін на разі не стоїть на порядку денному, оскільки ринок до цих пір не зрозумів механізму з плаваючими акцизами. За розрахунками експерта, на даний момент можна констатувати, що нова ставка акцизного збору на 54 копійки вища, ніж була б при стабільному акцизі, який діяв раніше. Тому, на думку експерта, ціни знизяться лише до рівня 10,50 грн./л, як це й декларував профільний міністр Юрій Бойко перед тим, як було ухвалено законопроект про плаваючий акциз.
Сьогодні ж середньоринкові ціни на високооктановий бензин марки А-95 на українських заправках, як свідчать моніторингові дані НТЦ «Псіхея», складають 10,76 грн./л, а на дизпаливо – 9,63 грн./л. Скраплений пропан-бутан пропонується нині у середньому по 6,19 грн./л. При цьому розрахунки експертів науково-технічного центру свідчать про те, що «п’ятий» бензин у роздробі переоцінений на 5 копійок, а скраплений автомобільний газ – на цілих 70. Дизпаливо ж – навпаки, недооцінено на 12 коп./л. Тож рухатися ринку є куди…