Не судом єдиним: як приватизація допоможе боротися із корупцією

«Борітеся, поборете!» - це про останню велику антикорупційну перемогу – створення Вищого антикорупційного суду. Проте від прийняття закону 7 червня 2018 року до повноцінної роботи суду ще маємо пройти чималий шлях. Тим часом з-посеред усіх повідомлень Національного антикорупційного бюро про підозру 17% було призначено керівництву державних підприємств. Тобто майже 1/5 зусиль НАБУ спрямована на боротьбу з корупцією на державних підприємствах. Що можна зробити аби вивільнити цей ресурс та використовувати зусилля НАБУ більш ефективно?

Фото: politeka.net

Корупція на державних підприємствах поширена не лише в Україні, а й у багатьох країнах світу. Міжнародний досвід Китаю, Сербії, Чехії, Польщі, Словаччини та Бразилії засвідчує, що ані силові структури, ані реформа корпоративного управління не здатні цілковито подолати корупцію на державних підприємствах.Українська ситуація аналогічна.

Аналіз звітів НАБУ засвідчив, що діяльність силовиків у сфері подолання корупції на державних підприємствах наштовхується на значні перешкоди. Більшість справ затягуються, і судові вироки поодинокі. Наявні вироки зазвичай спрямовані не проти організаторів корупційних схем, а проти виконавців.

Запровадження корпоративного управління на державних підприємствах як альтернативний метод боротьби із корупцією поки розгортається кволо, постійно наштовхуючись на опір політиків. Складовою реформи є створення незалежних наглядових рад, що унеможливлять втручання політиків у операційну діяльність підприємств. Однак від старту цієї реформи у 2017 році до початку липня 2018 року, незалежні наглядові ради створені лише у трьох із майже трьох з половиною тисяч держпідприємств (у НАК «Нафтогаз України», Укрзалізниці та «Українські магістральні газопроводи»). Також наглядові ради є у двох з чотирьох державних банків – «Приватбанку» та «Укргазбанку». Крім того, немає гарантій незворотності вже зроблених кроків після президентських та парламентських виборів у 2019 році.

Відтак, єдиний метод, який усуває саме джерело корупції на державних підприємствах – державну власність, а не долає її наслідки це – приватизація. Про це – наше нове дослідження.

Приватизація дозволяє уникнути ризиків політичного впливу на підприємства в довгостроковій перспективі. Корупція може існувати й на приватних підприємствах, але тоді вона є проблемою приватного власника, а не населення країни, яке є кінцевим бенефіциаром за державної форми власності. До того ж, приватний власник більш зацікавлений у подоланні проблеми і має більше можливостей для цього, оскільки може особисто контролювати стан справ на підприємстві.

Прозора та чесна приватизація дозволить не тільки звільнити державні підприємства від корупції, але і стане джерелом інвестицій. Державні підприємства знайдуть нових ефективних власників – будуть створені нові робочі місця, виплачені борги та підвищені зарплати, з’являться нові робочі місця.

Головне, не втратити політичної волі до прозорої та чесної приватизації за рік до виборів.

Дмитро Яблоновський Дмитро Яблоновський , Заступник виконавчого директора Центру економічної стратегії
Читайте головні новини LB.ua в соціальних мережах Facebook, Twitter і Telegram