Все публикацииПолитика

Захисти кордон

Питання охорони державного кордону України сьогодні має стати одним з пріоритетів державної політики в сфері національної безпеки та оборони. По-перше, агресія Російської Федерації та її ворожа політика щодо України змушує посилювати охорону державного кордону на найбільш вразливих напрямках та забезпечувати безпосередню оборону на лінії розмежування в зоні проведення АТО.

Фото: www.dyvys.in

По-друге, ситуація з Ісламською державою та зростанням міжнародного тероризму ставить питання про перекриття логістичних каналів терористичних груп, незаконної міграції, наркотрафіку та торгівлі людьми. По-третє, набуття Україною Асоційованого членства з Європейським Союзом та підготовка до впровадження безвізового режиму ставить питання про чітке виконання зовнішньополітичних зобов’язань України щодо контролю державного кордону перетворюється на стратегічне іміджеве питання, що визначатиме успіх просування країни до ЄС.

По-четверте, економічна криза, торговельна війна з Росією та необхідність запобігання закріпленню іміджу України в Європі як «прохідного двора» для контрабанди робить питання охорони державного кордону вкрай важливим з точки зору як реалізації зовнішньополітичного курсу, співробітництва з європейським партнерами, так і чинником стабілізації економічної ситуації.

Виконання завдань, що покладені на Державну прикордонну службу України залежить від створення державою умов проходження служби військовослужбовцями та співробітниками ДПСУ, а також усунення корупційних чинників, що перешкоджають виконанню вимог закону прикордонниками.

У вересні 2015 року Кабінет Міністрів прийняв постанову № 704, якою умови виплати грошового забезпечення військовослужбовцям ДПСУ з 1 січня 2016 року мали бути прирівняні до військовослужбовців Збройних Сил та Національної гвардії України. Так, наприклад рядовий та сержантський склад цих підрозділів у 2015 році отримував 2900 та 2800 грн., в той час, як військовослужбовці ДПСУ в такому ж званні отримували 2200 грн. окладу. Тобто різниця в грошовому окладі військовослужбовців ДПСУ та ЗСУ/НГУ становила 700-600 грн. або 21-24%.

Бюджетна пропозиція на 2016 рік була сформована з урахуванням суттєвого збільшення грошового забезпечення військовослужбовців ЗСУ та НГУ відповідно до 7000 грн на місяць для рядового та сержантського складу. Втім, для військовослужбовців ДПСУ грошове забезпечення було збільшено лише до розміру окладу військовослужбовців ЗСУ у 2015 році, тобто до 2900 грн. В результаті різниця між окладом військовослужбовця ЗСУ та ДПСУ в поточному році складе 4100 грн або 58%. Бюджет з такими параметрами був проголосований парламентом, який побачив документ за години півтори до голосування.

Мені складно відповісти на питання чому пропозиції ДПСУ щодо вирівнювання диспропорції в окладах було проігноровано на рівні МВС, якому підпорядковуються прикордонники, але залишається фактом те, що наспіх поданий та проголосований напередодні Нового року бюджет вимагає вже на другій декаді січня терміново шукати 1 млрд 481 млн грн для того, щоб зберегти особовий склад ДПСУ та забезпечити охорону 7 тис. кілометрів державного кордону, а також ще 256 млн.грн для виконання завдань, що покладені на Україну згідно з зобов’язаннями з підготовки до лібералізації візового режиму з ЄС, тобто впровадження безвізового режиму України з Європейським Союзом.

Фото: пресс-служба Госпогранслужбы Украины

Хочу одразу поставити всі крапки на «і» та попередити зауваження на кшталт того, що можна обмежитися підвищення окладу прикордонникам але на рівень менший, ніж військовослужбовців ЗСУ та НГУ відповідного звання.

По-перше, боротьба з корупцією передбачає не тільки активність державних правоохоронних, антикорупційних органів та прокуратури але й усунення корупційних чинників.

За твердженням керівника Одеської митниці Ю.Марушевської середня заробітна платня митника на її ділянці становила в 3 тис. грн. За твердженням голови ДФСУ К.Лікарчука (червень 2015) середня зарплата митників – 3480 грн на руки. Тобто на 580 грн. більше ніж у військовослужбовців ДПСУ після підвищення у 2016 році. Таким чинном, зростатимуть корупційні ризики та службові зловживання, а також значно уповільниться процес реформування прикордонного відомства.

По-друге, ДПСУ сьогодні виконує обов’язки в зоні АТО на лінії розмежування. Станом на 29 грудня 2015 року безповоротні втрати серед прикордонників за весь час АТО становили 67 осіб, санітарні втрати – 406. Загалом в бойових діях брали участь 14,5 тис. військовослужбовців ВСУ. Таким чином, у 2016 році військовослужбовці ЗСУ та НГУ, що знаходяться у сусідніх окопах з прикордонниками в зоні АТО отримуватимуть більш ніж на 4 тис грн більше при відносно схожих (за небезпекою та забезпеченням) умовах проходження служби. В той же час заробітна платня співробітника поліції на найнижчому пості, за твердженням мого колеги А.Геращенко становитиме 6,3 тис грн. Не важко зрозуміти, що наслідком диспропорції окладів військовослужбовців ДПСУ стане відтік кадрів або до НГУ, або у поліцію. Повністю нівелюється мотивація служби, знижується рівень соціальної захищеності.

Існують ризики зменшення кількості особового складу, що прикривають кордон на півночі та заході. Зрозуміло, що це підвищить рівень контрабандних потоків на цих ділянках, кількість незаконного перетинання з боку незаконних мігрантів в бік Європи.

Беженцы в Мюнхене, Германия
Фото: EPA/UPG
Беженцы в Мюнхене, Германия

Доведеться зняти з ДПСУ завдання з оперативного прикриття загрозливих напрямків, які визначені Генеральним штабом ЗСУ, а також з охорони та оборони адміністративної межі з АР Крим. Збереження поточної ситуації призведе до призупинення виконання окремих норм розпорядження Уряду від 14.05.2015 № 439-р щодо нарощування щільності на українсько-російському кордоні. Тобто, підвищиться вразливість українсько-російського кордону та вірогідності переходу на територію України розвідувально-диверсійних груп противника. Відбудеться призупинення створення спеціального угрупування ДПСУ для виконання завдання з відновлення контролю над тимчасово неконтрольованою ділянкою українсько-російського кордону. Крім того, зірветься виконання зобов’язань, що необхідні для виконання в рамках завдань з лібералізації візового режиму з ЄС.

Для виправлення помилок, що припущені під час формування бюджету необхідно знайти 1 млрд 737,4 тис.грн., що включає 1,481 млрд на безпосереднє вирівнювання грошового забезпечення + 256 млн. на «безвізовий режим». Треба визнати, що сума досить велика і потребує пошуку компенсаторів, тобто статей, з яких можна вилучити необхідні кошти.

Після ретельних пошуків в розділі видатків Держбюджету сформувалася наступна пропозиція, що підтримана моїми колегами, які погодилися стати співавторами відповідного законопроекту: Оленою Матузко‬, ‪Іриною Геращенко‬‬, Марією Іоновою, Артуром Герасимовим та Мустафою Наємом, яким я щиро дякую. Але не зважаючи на те, що всі автори з однієї фракції Блоку Петра Порошенка, ми розраховуємо на підтримку колег з інших фракцій.

Отже, частину коштів, що необхідні в розмірі 868631,7 тис.грн взяти з статті МВС, якою передбачається фінансування заходів зі створення спецпідрозділів КОРД, чисельністю у 5000 осіб. Така чисельність є абсолютно необґрунтованою та надлишковою для України. Так, у Франції загальна чисельність спецпідрозділів поліції становить 368 осіб при населенні країни у 66 млн.осіб та високій загрозі терористичних атак. Крім того, Закон про НГУ, що входить до системи МВС пунктом 10 ст.2 визначає функціями цього формування участь у спеціальних операціях із знешкодження озброєних злочинців, припинення діяльності не передбачених законом воєнізованих або збройних формувань (груп), організованих груп та злочинних організацій на території України. Тобто фактично дублює КОРД.

Отже чисельність у 5000 є надлишковою, з урахуванням Альфи СБУ та НГУ - 450-500 осіб КОРДу, замість 5000 – не нестиме негативного впливу для Національної поліції.

Іншу частина суми - 868631,7 тис.грн., - пропонується вилучити з Державного фонду регіонального розвитку, в який закладено 3 млрд.грн.

Нарешті, в Державному бюджеті на 2016 рік виявилася стаття видатків на Національне агентство з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу та реалізації інфраструктурних проектів на суму 136,7 тис.грн. Важко сказати, хто та єдина особа, що отримує заробітну платню за цією бюджетною статтею, але саме існування такого видатку є незрозумілим та має бути припинено. Отже вся сума у 136,7 тис.грн. переводиться до ДПСУ, що у сумі якраз становить потрібні 1 млрд 737,4 тис.грн.

Якщо Мінфін чи уряд не згодний з саме таким перерозподілом видатків, готова до внесення змін, що дадуть змогу забезпечити достатнє фінансування ДПСУ та вирівняти грошове забезпечення військовослужбовців ЗСУ, НБУ та ДПСУ. Втім, питання вилучення видатків на Нацагентство Євро-2012 є принциповим.

Маю надію на підтримку цього законопроекту як з боку парламенту, так і представниками Уряду, адже без надійного захисту державного кордону, без відповідного та справедливого матеріального забезпечення військовослужбовців Державної прикордонної служби ми не зможемо спокійно будувати майбутнє України.