Міністерство охорони здоров'я опублікувало покрокову інструкцію для родичів пацієнтів, які перебувають у реанімації. Незважаючи на те, що МОЗ дозволило доступ рідних до пацієнтів у реанімаційних відділеннях, у багатьох випадках лікарні обмежують вільний доступ до таких пацієнтів.
"Вільний доступ для родичів або знайомих пацієнтів відділень інтенсивної терапії ("реанімації") дозволено наказом МОЗ України №592 від 2016 року. Результати досліджень показують, що досі лише половина людей знає про таку можливість, а цілодобовий доступ працює у 21% випадків. Розповідаємо детально, як реалізується право на вільний доступ до відділення інтенсивної терапії і що робити, якщо туди не пускають", - сказано в повідомленні Міністерства.
Згідно з дослідженням, проведеним ГО "Горизонталі" і Info Sapiens, тільки 21% відвідувачів мали безперешкодний доступ у цілодобовому режимі. У 30% випадків пускали тільки на короткий час за згодою лікаря або молодшого персоналу, а 28% відвідувачів могли вільно відвідувати пацієнтів у встановлені години (для дитячих реанімацій цей показник становив 48%). Кожного п'ятого - 21% відвідувачів - не пустили у відділення інтенсивної терапії. Дослідження зазначає, що 10% родичів були змушені виборювати право на вхід, при цьому питання доступу не було пов'язане з корупцією: гроші від рідних вимагали тільки в 4% випадків.
Дослідження показало, що найскладніші і найболісніші моменти для пацієнтів і відвідувачів - це ставлення персоналу, обмеження доступу і відсутність інформації. "Вони болісніші, ніж тяжкий стан пацієнта", - сказано в повідомленні МОЗ.
Згідно з чинними нормативними актами:
- Право на допуск до пацієнта будь-якого віку діє 24/7 і забезпечується закладом охорони здоров'я.
- Один відвідувач може перебувати біля ліжка пацієнта без часових обмежень.
- Одночасно біля пацієнта може бути не більше двох осіб. Винятки обговорюються з лікарем.
- Відвідувачем може бути будь-яка особа незалежно від родинних стосунків.
Що робити, якщо не пускають у відділення інтенсивної терапії:
- Не конфліктуйте, не погрожуйте, не нападайте. Якщо ви будете діяти агресивно, лікар має право викликати поліцію.
- Спокійно поясніть черговому лікарю чи завідувачу відділенням, що він порушує Наказ Міністерства охорони здоров’я №592 від 15.06.2016.
- Якщо вам категорично відмовляють, зверніться до головного лікаря з письмовою заявою, зареєструвавши її у секретаря. Головний лікар має відреагувати на вашу заяву протягом 24 годин з моменту її реєстрації за умови, що він перебуває на робочому місці. Якщо головний лікар відсутній, звертайтесь до виконувача його обов’язків.
- Якщо головний лікар теж відмовив, зверніться із письмовою скаргою (електронною або звичайною поштою) до департаменту (управління) охорони здоров’я регіональної адміністрації, вказавши місто, назву лікарні та прізвище головного лікаря. Також можна звернутися за телефоном до обласного або міського департаменту (управління, відділу) охорони здоров’я (можна знайти на сайті облради або місцевої ради).
- У вихідні і святкові дні гарячі лінії не працюють, керівництва лікарні немає на роботі. Якщо черговий лікар не пускає до відділення, ви маєте право викликати поліцію, щоб скласти протокол.
Більш докладна інформація про відвідування ВІТ розміщена на сайті http://reanimation.in.ua/
Як поводитися у відділенні інтенсивної терапії:
- Майте при собі антисептичну рідину для дезінфекції рук і постійно нею користуйтеся. Руки – найбільше джерело поширення інфекцій.
- Якщо ви відчуваєте себе застудженим, не заходьте до палати, не наражайте близьку людину та інших пацієнтів на небезпеку.
- Не заходьте до реанімації у стані алкогольного або наркотичного сп’яніння або із сильним запахом тютюну.
- Ви потрапите в незвичне середовище: навколо вас будуть тяжкохворі люди, багато різних запахів та звуків. Налаштуйтеся на це перед входом у палату та стримуйте емоції.
- У жодному разі не чіпайте апаратуру, до якої підключені пацієнти, це може бути критичним для їхнього здоров’я і життя. Якщо апаратура почала незвично звучати або вам здалося, що з пацієнтом щось трапилось, терміново покличте медичний персонал. У жодному разі не намагайтеся щось зробити із пацієнтом та апаратурою самостійно. В таких випадках не панікуйте, не кричіть, залиште палату та довіртеся лікарям.
- Дослухайтеся до інструкцій, порад та прохань медичного персоналу. Не заважайте медикам, не конфліктуйте з ними. Команда відділень працює задля того, щоб зберегти життя та допомогти пацієнту. Вони кваліфіковані та досвідчені фахівці.
- Поважайте комфорт інших пацієнтів, не розмовляйте голосно, не роздивляйтеся людей, не заходьте до інших палат. Будь-яке питання краще обговорити з медичним персоналом поза палатою.
- Не користуйтеся мобільним телефоном у палаті. Не фотографуйте палату, персонал, інших пацієнтів та їхніх родичів. Ставтеся з повагою до приватності інших людей.
- Медичний персонал може попросити вас вийти з палати через необхідність провести певні маніпуляції з вашою близькою людиною або ж із іншими пацієнтами. Будь ласка, дослухайтеся цих прохань.
- Подбайте про свій стан, бо він впливає на стан вашої близької людини. Не треба перебувати у палаті цілодобово. Вам необхідно регулярно їсти та спати, виходити з приміщення.