Урядовий законопроект був прийнятий минулого вівторка. Законодавчий акт тимчасово, до 31 грудня 2012 року, встановлює коригувальну суму до базових ставок акцизного податку на нафтопродукти, яка не може бути більшою 50% такої ставки, і яка буде розраховуватися щодекадно залежно від середньої ціни бареля нафти Brent, яка склалася на біржі ІСЕ за попередню декаду, - говориться в повідомленні прес-служби Верхової Ради.
Згідно новому закону, коригувальна сума буде додаватися до акцизу, у випадку якщо середня ціна нафти Brent за декаду складе менш $105 за барель, що приведе до підвищення акцизів. Якщо ж ціна Brent за декаду складе більше $125 за барель, акцизи будуть знижуватися. При середній ціні нафти в межах $105-125 за барель перегляд акцизів проводитися не буде.
Основна мета прийняття законопроекту, згідно пояснювальної записки, - стабілізація цін на моторні палива в роздрібній мережі для споживачів і зменшення впливу росту ціни на нафту на соціально-економічний розвиток України.
Оцінюючи законодавчі ініціативи уряду, заступник директора НТЦ «Псіхея» Геннадій Рябцев зазначає, що тепер ціни на паливо «замерзнуть» на досягнутих рівнях. Згоден з ним і енергетичний експерт Сергій Куюн, який вважає ухвалений закон вкрай «сирим». За його словами, ціни на нафту впали, і не виключено, що опустяться нижче $105 за барель. Але автоматично зросте акциз, і ціни на паливо, в кращому разі, залишаться на сьогоднішньому рівні. Верхня ж планка у $125 за барель - вкрай висока.
На думку пана Куюна, для того, щоб досягти результату, який був поставлений, а саме зниження цінового навантаження на споживача, необхідно знижувати податки в цілому на бензин, на дизельне паливо і підвищувати ці податки для нафтовидобувної галузі - там, де утворюються надприбутки. Тобто, умовно кажучи, забирати у багатих і тим самим субсидіювати зниження податків на кінцевий продукт. А у нас виходить, що на кінцевий продукт ми податки знижувати не будемо. Вони завжди будуть залишатися високими або на якомусь одному середньому рівні, - резюмує експерт.
При цьому заступник директора департаменту нафтової промисловості Міненерго Костянтин Бородін зазначає, що задум у тому, аби бензин не дорожчав для споживача в період різких коливань. А в діапазоні $105-125 ніщо не заважає трейдерам ще знизити ціни, якщо нафта подешевшає з нинішніх $112 на $6-7, адже акциз залишається постійним.
Як би то не було, а на сьогоднішній день на ринку нафтопродуктів Україні склалася сприятлива ситуація для зниження цін у роздробі. Накопичені запаси палива за останній час і тенденції до зниження цін на європейських ринках свідчать про те, що вже до кінця травня можливе істотне зниження цін. Зокрема, максимальний потенціал зміни середньої роздрібної ціни на бензин марки А-95, розрахований на початку другої декади травня з використанням регресивно-аналітичної моделі, яку НТЦ «Псіхея» застосовує для економічного прогнозування, склав 46 коп./л. Але це зовсім не означає, що всі трейдери зобов'язані знизити вартість моторного палива на цю величину із певної дати.
Сприяє зниженню цін на паливо в Україні й запровадження Радою міністрів Білорусі з 1 травня знижених експортних мит на нафту і нафтопродукти. Згідно прийнятого рішення, експортне мито на нафту знижено з 460,7 долара до 448,6 долара за тонну. А єдина ставка експортного мита на світлі і темні нафтопродукти, крім бензину, становить віднедавна 296 доларів за тонну замість 304 доларів. На товарні бензини і прямогонний бензин ставка вивізних митних зборів встановлена на рівні 403,7 долара замість 414,6 доларів за тонну.
Це особливо актуально в час, коли основними постачальниками палива в Україну є саме білоруські заводи, а власне виробництво фактично зведено нанівець. Так, випуск бензину в Україні в січні-квітні 2012 року скоротився в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 19% - до 746,4 тис. тонн, дизельного палива - на 33% - до 592,5 тис. тонн, мазуту - на 38,1% - до 447,2 тис. тонн. Переробка нафтової сировини зменшилася на 30,8% - до 2 млн. 48 тис. тонн.
При цьому у квітні поточного року з семи великих виробників нафтопродуктів повноцінно працювали тільки Кременчуцький НПЗ і Шебелинський газопереробний завод. Разом з тим Україна в січні-квітні цього року імпортувала 622,8 тис. тонн бензину, що на 31,3% більше обсягів імпорту за чотири місяці 2011 року.
Тим часом практично у всіх сегментах роздрібного ринку спостерігається стійкий перелом цінової ситуації. Середні ціни на низькооктановий бензин А-80 знизились за тиждень на 0,12% і складають 10,36 грн./л. Популярний А-92 подешевшав в середньому по країні на 0,13% - до 10,84 грн./л. Ціни на А-95-й складають, як і тиждень тому 11,19 грн./л, на дизпаливо – знизились на 0,15% - до рівня 10,23 грн./л.
Щодо найближчої перспективи розвитку ситуації на ринку фахівці прогнозують подальше поетапне падіння цін. Основні причини - стабільне зниження світових цін на нафту і наявність в Україні великих запасів нафтопродуктів через зменшення попиту, викликаного дорожнечею. За деякими оцінками, потенціал зниження ціни пального сягає 50-70 копійок. Проте трейдери хочуть уникнути такого глибокого зниження, щоб таки отримати прибуток, який вони не отримали у квітні.
За досить таки сміливими оцінками Інституту енергетичних досліджень, до липня вартість літра бензину А-95 може знизитися до 10,60-10,80 гривень, дизпалива - до 9,70 гривень. Втім, більшість експертів вважає, що такого сильного падіння цін чекати не варто. Пояснюється це лояльною позицією держави щодо роздрібних операторів.
Однак зниження буде, бо споживач втомився, і підтримка цін на цьому рівні призведе до подальшого зниження попиту. В цілому, з огляду на те, що протягом квітня нафта впала в ціні більш ніж на 3%, а за першу декаду травня ще на 7%, варто очікувати, що бензин вже може поступово дешевшати в роздробі на 3,5% або майже на 40 копійок, - переконує Геннадій Рябцев.