Аналіз «кошторису держави», запропонованого Урядом на наступний рік, наводить на думку про те, що його автори живуть в альтернативній реальності. Проект бюджету важко назвати реалістичним, і такий підхід стає хронічною болячкою бюджетотворення.
Передусім, слід розуміти, що ключові позиції, закладені у проект бюджету на наступний рік, відповідають параметрам так званого базового сценарію у Прогнозі економічного і соціального розвитку України на 2018-2020 роки, який був схвалений постановою Кабміну 31 травня.
Зокрема, йдеться про зростання реального ВВП аж на 3%, збільшення номінального ВВП до 3247,7 млрд. грн., інфляцію на рівні 7%, дефіцит бюджету на рівні 2,4% ВВП.
Проблема в тому, що всі ці цифри базуються на цілій низці вкрай оптимістичних припущень. Зокрема, базовий сценарій передбачає, що будуть активно впроваджуватися економічні і соціальні реформи; умови на зовнішніх ринках будуть сприятливими, триватиме зростання попиту на товари українського експорту; збільшиться чистий приріст прямих іноземних інвестицій. А що матимемо насправді?
Про темпи та якість реформ уже не раз ішлося в цьому блозі. На цій проблемі постійно акцентують увагу й іноземні партнери України, закликаючи владу прискоритись.
Щодо зростання глобальної економіки та сприятливих умов на зовнішніх ринках – тут теж немає певності. У липневому бюлетені МВФ «Перспективи розвитку світової економіки» йдеться про те, що високі ціни активів на ринках та доволі низька волатильність в умовах невизначеності економічної політики можуть послабити зростання світового виробництва.
І нарешті ще одна цеглина базового сценарію - збільшення чистого приросту прямих іноземних інвестицій у 2018 році на рівні $3-3,5 млрд – теж не виглядає надто міцною. Доволі висока вірогідність згортання іноземними компаніями інвестиційних планів зафіксована навіть у вересневому консенсус-прогнозі «Україна: перспективи розвитку», який нещодавно був оприлюднений Мінекономрозвитку.
Взагалі, щоб оцінити реалістичність проекту бюджету на наступний рік, можна згадати, що закладалося у бюджет на рік поточний і як він виконується. Нагадаю, у ньому теж планувалося зростання ВВП на 3% та інфляція у 8,1%. Але вже у травні Кабмін погіршив прогноз зростання ВВП у 2017 році до 1,8%, а прогнозний рівень інфляції зріс більш ніж у півтора рази - до 12,9%. Хотіли як краще, а вийшло те, що заслужили. Скоріше за все, давати задній хід, жонглюючи цифрами, Уряду доведеться і в новому році.
Порадив би урядовцям вчитися реалізму у спортсменів – хто ж береться штовхати штангу, знаючи, що недостатньо тренований для такої ваги? У спорті подібні речі закінчуються катастрофами – принаймні іміджевими.