Як виміряти ефективність ДФС?

За ініціативи Міністерства фінансів учора відбулася зустріч керівника проектного офісу Міністерства фінансів з представниками експертного середовища, наукових кіл та працівників ДФС з метою вироблення критеріїв та цільових орієнтирів, відповідно до яких можна буде оцінювати ефективність роботи Державної фіскальної служби.

Задача групи – розробити ключові показники ефективності КРІ для ДФС.

Дані показники ефективності будуть доводиться Міністерством фінансів до ДФС і відповідно до них буде здійснюватися оцінка роботи даного відомства.

Фото: www.petrikiv-rn.dp.gov.ua

Це одна з перших системно правильних підходів по зміні існуючої ситуації - де робота відомства (ДФС), яка орієнтована на «процес» та «освоєння» бюджетних коштів буде трансформована в роботу націлену на результат та буде відбуватися якісний та публічний моніторинг даного процесу. Проте, враховуючи особливість даного відомства та його «умовну» підпорядкованість Міністерству фінансів ситуація дуже сильно ускладнюється. Проте, моя мрія збувається – коли Міністр/керівник центрального органу виконавчої влади звітується публічно за виконання КРІ відомства публічно.

Існуюча ситуація

Розглядати ситуацію з ДФС необхідно здійснювати виходячи з стратегічних цілей, мети діяльності відомства та основних його завдань. Для спрощення, дану інформацію візьмемо з офіційно затвердженого паспорту бюджетної програми відповідно до якої фінансується ДФС.

Стратегічна ціль - забезпечення адміністрування надходжень податків і зборів, єдиного внеску на загальнообов'зкове державне соціальне страхування до бюджетів та державних цільових фондів.

Мета діяльності - реалізація єдиної державної податкової та митної політики.

Завдання:

1.    Здійснення контролю за правильністю нарахування, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів та державних цільових фондів податків і зборів, єдиного внеску, а також неоподатковуваних доходів, установлених законодавством, внесення у встановленому порядку пропозицій щодо вдосконалення чинного податкового та митного законодавства.

2.    Ведення митної статистики та обмін даними митної статистики з митними огранами інших країн.

3.    Здійснення контролю та запобігання порушенням законодавства у сфері виробництва спирту, алкогольних напоїв і тютюнових виробів.

4.    Здійснення контролю за виконанням митних формальностей щодо товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, у тому числі на підставі електронних документів (електронне декларування), за допомогою технічних засобів контролю тощо.

На виконання цих завдань ДФС забезпечене бюджетом у розмірі 6 млрд. 180 млн. грн. Структура витрат представлена нижче.

Якість та ефективність роботи ДФС, в тому числі ефективність використання коштів державного бюджету Міністерство фінансів у 2016 році заплановано оцінити по 36 показників ефективності. Відповідно до методології Міністерства дані показники поділені на 4 категорії.

Щоб показати абсурдність ситуації, формалістику підходів до планування, оцінки ефективності роботи органів влади та витрачання коштів бюджету, приведу для прикладу офіційні КРІ ДФС на 2016 рік:

       

Слід зазначити, що ці показники ефективності повинні в своїй сутті бути націлені на досягнення стратегічних цілей та завдань відомства. Проте, подивившись офіційно затвердженні Міністерством фінансів на початку 2016 року ці показники ефективності видно, що вони точно не орієнтовані на досягнення результату.

Абсурдність ситуації полягає в тому, що ні одним з органів влади, в тому числі Міністерство фінансів не здійснюється якісний моніторинг ефективності використання коштів в частині досягнення запланованих результатів. Такий висновок можна зробити з того, що протягом не одного року в середньому тільки третина всіх показників ефективності (КРІ) досягається в повній мірі.

Що пропонується?

Пропонується визначити по 1-2 показнику КРІ по кожній головній функції, яку реалізовує ДФС та встановити їм орієнтир який вони мають досягати щороку. Дані КРІ можуть щороку змінюватися виходячи з стратегічних завдань держави та цілей ДФС на цей рік. Враховуючи основні функції ДФС пропонується встановити невелику кількість КРІ для контролю зі сторони Міністерства фінансів.

Слід зазначити, що до по кожному показнику ведеться жвава дискусія і обговорення. І дані показники є першим варіантом для обговорення. У мене самого є багато зауважень до них і найближчим часом запропоную своє бачення даних показників по кожній функціональній сфері. Окрім цього, всіх бажаючих запрошуємо для обговорення та надання пропозицій.

На наступному тижні буде наступне обговорення та мої пропозиції до КРІ. Маю бажання змінити ментальні підходи до визначення КРІ та їх змістове наповнення. Основна задача для ДФС це функція сервісу та сприяння розвитку бізнесу, а не навпаки. Із варіантів того, що було запропоновано мною та попередньо погоджено – бальна оцінка якості роботи ДФС (де здаються декларації платниками податків) за допомогою електронних сервісів. Зараз розглядаються технічні можливості для забезпечення такої анонімної оцінки платниками податків. Це буде найкращий КРІ для ДФС.

Віктор Мазярчук Віктор Мазярчук , Експерт з державного управління та публічних фінансів
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook и Twitter