Український бюджет недотримує близько 700 млн. гривень щорічно. В умовах протистояння на сході, стагнації економіки, дефіциту пенсійного фонду ці кошти були б як ковток свіжого повітря. Джерело наповнення бюджету старанно не помічається вже впродовж 8 років. Лотерейний бізнес переживав різні часи в Україні і незважаючи на все завжди був надзвичайно прибутковим. Виходячи з соціологічних досліджень 20% українців грають в лотерею (для порівняння в Європі 60%).
Історія питання. Після заборони азартного бізнесу в червні 2009 р., державні лотереї є єдиним дозволеним законодавством видом азартних ігор (ігор на гроші) в Україні. 06 вересня 2012 року був прийнятий Закон України «Про державні лотереї в Україні», який встановив нові правила гри. Відбулася заборона проведення будь-яких інших лотерей, крім державних.
Діяльність по проведенню лотерей мають право лише оператори державних лотерей, котрі отримали відповідні ліцензії. Операторами державних лотерей згідно із ст.6 закону можуть бути юридичні особи, зареєстровані на території України. Крім цього, вони мають відповідати низці вимог: мінімальний розмір їх статутного капіталу не може бути меншим від встановленого НБУ для банків (120 млн грн.), мають бути створені постійно діючі відокремлені підрозділи в кожному населеному пункті, де мешкає понад 500 тис. чоловік, а також точки розповсюдження державних лотерей у кожному населеному пункті з кількістю жителів понад 5 тис., але не менше 5 тисяч пунктів розповсюдження тощо.
Жодних обмежень стосовно того, що оператори повинні бути підприємствами державної форми власності або державі має належати хоча б частина компанії, закон не містить. Тобто фактично під прикриттям держави монопольно працюють на ринку бізнесмени, які заробляють на цьому шалені гроші. Хто ці люди?
Гравці ринку. Ринок державних лотерей в Україні представлений трьома операторами лотерей - оператором "МСЛ" (всі види лотерей), Української Національної Лотерей (числові лотереї) і ПрАТ "Патріот" (миттєві лотереї). У 2001 році ліцензія на випуск і проведення державних лотерей була видана також і Державному ощадному банку, однак останній вже досить тривалий час не здійснює, відверто кажучи, не властиву банку, тим більше державному, лотерейну діяльність.
ПрАТ "Патріот" через кіпрську "Cehriba Investments Limited" входить в інвестиційний холдинг Finstar, яким володіє російський мільярдер Олег Бойко. Власник "Патріота" має лотерейний бізнес і на батьківщині. У Росії Бойко є оператором лотереї "Перемога", доходи від якої направляє на підтримку російської армії. ТОВ "М.С.Л" - підконтрольна одному з найбагатших росіян - Михайлу Фрідману. "Українська національна лотерея" - належить офшору з Віргінських островів "Олімпік Голд Холдінгз Лімітед".
Цей елітарний клуб є закритим. Основною вимогою до операторів державних лотерей, яка блокує вихід нових суб’єктів господарювання на цей ринок, є необхідність мати 10-річний досвід випуску та проведення державних лотерей в Україні на момент звернення за отриманням ліцензії (ч.6 ст.6 закону).
Погодьтеся, більш шикарного подарунку злочинний режим Януковича і Ко не міг зробити для російський продавців лотереї. Але після Революції Гідності до влади прийшли фахівці і професіонали з європейською освітою, які змогли ще покращити шикарне монопольне становище лотерейних магнатів країни агресора. Все ж таки не даремно кажуть європейська освіта це європейська освіта.
Подарунки для операторів лотерей. Після набрання чинності Закону «Про державні лотереї в Україні» Мінфін повинен був внести відповідні зміни до Ліцензійних умов лотерейної діяльності не пізніше, ніж протягом 3-х місяців з моменту опублікування закону (до 06.01. 2013 р.). Міністерство фінансів часів Віктора Федоровича пішло на широкий жест і з метою виходу з патової ситуації просто подовжило дії ліцензій ще на рік.
Відзначимо, що ні Закон України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», ні Закон України «Про державні лотереї в Україні» не передбачають можливості продовження строку дії ліцензій і, відповідно, ні Мінфін як орган ліцензування, ні тим більше Кабінет Міністрів України не мають повноважень для продовження строку дії вже виданих ліцензій, тобто Кабінет Міністрів просто вийшов за рамки своїх повноважень.
Після зміни влади в країні питання було вирішене більш красивим методом. З одного боку ліцензії операторів закінчилися в період з 23 лютого по 30 березня 2014 р., і їх більше не продовжували. Хоч і Рахункова палата України, і Мінюст офіційно відзначали ліцензійну бездіяльність Мінфіну. Одночасно до санкційного списку РНБО потрапили два найбільших, зокрема найбільший в Україні оператор державних лотерей "М.С.Л.". З іншого боку, нові менеджери з закордону знайшли вихід з такої скрутної ситуації.
Частина 2 статті 15 Закону України «Про державні лотереї в Україні» передбачає, що оператори лотерей, що провадили діяльність з випуску і проведення державних лотерей до моменту набрання чинності цим Законом на підставі виданих ліцензій, діють на підставі цих ліцензій до моменту закінчення терміну їх дії. І саме головне: у разі відсутності нормативно-правових актів, необхідних для отримання нових ліцензій, оператори лотерей, що провадили діяльність з випуску і проведення державних лотерей до моменту набрання чинності цим Законом на підставі виданих ліцензій, продовжують свою діяльність до отримання нових ліцензій, але не більше як на три місяці з моменту набрання чинності зазначеними нормативно-правовими актами.
І відповідно для того, щоб вищезазначені оператори продовжили займатися своїм бізнесом платячи в бюджет копійки, потрібно було лише не приймати нових ліцензійних умов, тобто нічого не робити. Операторам навіть не потрібно платити щорічний платіж за ліцензію, адже вона продовжується, а це є значним фактором наповнення бюджету. Питання чи розуміли це пан Шлапак, чи пані Яресько чи зараз пан Данилюк? Впевнений що розуміють.
Іноземним російським кампаніям це надзвичайно вигідно. По перше не треба платити за переоформлення ліцензій, по друге це дозволяє оминути санкції, по трете фактично зберігає їх монопольне становище на ринку. Єдине на що потрібно було витрати кошти, це процес переоформлення активів на довірених осіб і просування у ЗМІ ідеї, що тепер «МСЛ» та «Патріот» українські компанії.
Цифри. У розвинених країнах світу надходження від лотерейної діяльності становлять не менше 1 – 2% від дохідної частини бюджету. Оскільки у 2017 р. дохідна частина бюджету України сягала 706 млрд. грн., такі надходження мали становити 7 – 14 млрд. грн.
З приводу отриманих коштів то є можливість оперувати лише даними 2013 року. Дохід державного бюджету України від проведення лотерей у 2013 році склав 321 млн. грн.
Якщо міністерство фінансів України просто виконає свій обов’язок по розробленню і прийняттю нових ліцензійних умов для ведення лотерейного бізнесу, то за самими скромними підрахунками державний бюджет отримає близько 1 млрд. грн. за рік.
Висновок. Керівництво міністерства фінансів України та вочевидь Кабінету Міністрів України навмисно зберігає ринок в тіні, створюючи квітучі умови для бізнесу країни агресора, прибуток від якого напряму йде на фінансування армії.
З метою нормалізації ринку лотерейного бізнесу, наповнення державного бюджету України та недопущення фінансування армії країни агресора в умовах військового протистояння необхідно виробити нові ліцензійні умови ведення лотерейного бізнесу. А з метою потужного використання механізму наповнення державного бюджету України надходженнями від лотерейної діяльності необхідно прийняти новий закон докорінно змінивши правила гри.