Саме так, як пам’ятаємо, полюбляв говорити попередній глава держави, згадуючи про своїх співгромадян. Що ж, у маленьких людей – маленькі проблеми… Але мова про ключовий фактор розвитку економіки – її енергетичну складову. Тому вітчизняним високопосадовцям варто замислитися, яким буде кінцевий результат впровадження в життя соціальних ініціатив президента України В.Ф. Януковича за умови подальшого зростання цін на паливо й, як результат – здорожчання усіх видів товарів і послуг. Як би то не було, а ціни на бензин та дизпаливо, не кажучи вже про скраплений автомобільний газ, далекі до стабілізації – зростання продовжується…
Так, лише за останній місяць, за моніторинговими даними НТЦ «Псіхея», середні ціни на бензин марки А-95 зросли в українському роздробі на 5,57% й складають 10,90 грн./л, євро «п’ятий» подорожчав на 3,66% й пропонується у середньому по 11,80 грн./л. Невтішна ситуація й на ринку дизпалива, що подорожчало за останні тридцять днів на 4,22% - до 10,10 грн./л. Абсолютним же рекордсменом залишається скраплений пропан-бутан, середньоринкова вартість літра якого зросла з початку березня на 15,6% - до 6,61 грн.
Ви спитаєте, що робить уряд в цій ситуації? Працює, - відповідаємо ми… Вже два тижні триває розслідування щодо обґрунтованості зростання цін на нафтопродукти, розпочате Антимонопольним комітетом України спільно з Міністерством енергетики та вугільної промисловості. Результати будуть не скоро – чиновникам потрібно мінімум півтора місяці. Чому так довго, виникає логічне запитання? Відповідає заступник голови комітету - державний уповноважений Рафаель Кузьмін: «Треба подивитися як стабілізується ціна на нафту... Вважається від 130 до 145 (доларів за барель – Авт.) … Якщо такого підвищення не буде, ми обов'язково вважатимемо це підвищення не обґрунтованим». Дивна арифметика… До того ж, за словами Кузьміна, на разі комітетчики з’ясовують причину підвищення вартості палива на 10-20 копійок. Реально ж, лише за останній місяць, ціна приміром літра А-95-го бензину зросла більш ніж на 60 коп.!
А минулого тижня Кабінет міністрів України «видав на гора» черговий рецепт спасіння вітчизняної економіки від неминучого колапсу, схваливши проект закону про плаваючу ставку акцизу на нафтопродукти. Про це повідомив заступник міністра енергетики та вугільної промисловості Володимир Макуха. «Це наше принципове рішення і ми прийняли його, проект закону ще допрацьовується і найближчим часом буде переданий у Верховну Раду», - сказав чиновник.
Законопроект, що передбачає введення диференційованих ставок акцизного збору на бензин і дизпаливо, уряд планує надати парламенту через два тижні. За словами голови комітету Верховної Ради з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва Ксенії Ляпіної, пропозиція ввести плаваючу ставку акцизу обговорювалося на засіданні Експертно-аналітичної групи з регулювання ринку нафтопродуктів.
«Вартість нафти йде вниз — акциз підвищується. Пішла вартість нафти вгору — акциз знижується. Таким чином, ми будемо гнучко стабілізувати цінову ситуацію на ринку нафтопродуктів», — пояснив прем’єр Микола Азаров. В Міненерговугілля розраховують знизити акцизи вже в травні. Що буде з цінами на нафтопродукти до травня у уряді не прогнозують…
Однак, за словами профільного міністра Юрія Бойко, держава буде завжди контролювати ринок нафтопродуктів, адже він... «має особливу чутливість». Останні законодавчі ініціативи уряду, на його переконання дозволять знизити ціни на той самий А-95 до 10,50 грн./л й утримувати їх на цьому рівні… Однак, ніхто не говорить про те, що буде з цінами на паливо після корекції цін на нафту в бік зниження… Судячи з усього, їх будуть «утримувати»…
Цікавими виявилися й інші сентенції міністра. Так, коментуючи підвищення вартості бензину в країні в ефірі «Шустер Live», Ю.Бойко зокрема сказав, що дуже багато хто скаржиться на адміністративний тиск, дуже багато говорять про втручання держави у діяльність цього ринку… І хто ж це скаржиться, спитаєте ви? Може таксисти, може фермери, вчителі? Та ні, - скаржаться передусім ті, хто недоотримає мільярди… За наш з вами рахунок, за рахунок державного бюджету. Так, група «Приват», очевидно, прагнучи стабілізувати ситуацію на ринку нафтопродуктів країни просить суттєву знижку на українську сировину, а «Нафтогаз» і Міненерговугілля лобіюють імпорт в країну мільйона тонн безподаткової нафти.
Як би то не було, а з огляду на тривалість процедури проходження законопроекту по всіх інстанціях, вступу в дію закону про «плаваючі ставки» слід очікувати не раніше другої декади травня. А то й у червні…
Тим часом, потуги урядовців викликають справедливе нарікання з боку опозиції… Так, Анатолій Гриценко заявляє, що прем’єр-міністр Азаров, який полюбляє вихвалятися зниженням ціни на капусту, чомусь мовчить і голосно не повідомляє суспільству про те, що буквально за три дні по всій країні ціна на бензин зросла на 50-60 копійок і вже давно вийшла за межу 1 євро за 1 літр. І це при тому, що рівень зарплат в Україні у кілька разів нижчий, ніж в європейських державах.
Опозиційний політик здивований тим, що уряд, який кожної середи голосно рапортує зі своїх засідань про покращення життя, чомусь залишив поза увагою цей новий ціновий удар по десяткам мільйонів українцям. Він також нагадав, що Кабмін має всі необхідні повноваження і важелі впливу на цінову політику, в унісон з ним працює парламентська більшість і за необхідності оперативно прийняти відповідні законодавчі рішення, вони можуть бути прийняті.
«Ми бачимо, коли Януковичу потрібно проштовхнути через ВР якийсь закон, він приймається за один день, без обговорення, одразу за основу і в цілому, не дивлячись на заперечення депутатів. Але чомусь у цій ситуації, коли з бюджету кожної української родини знову витягують останні копійки, уряд мовчить і не демонструє рішучих дій», - наголосив Гриценко.
Що ж, критика пана Гриценка не видається голослівною… Прем’єр-міністр не забарився із роз’ясненням ситуації. За його словами, Україна, купує нафту за світовими цінами, адже свого видобутку нам абсолютно не вистачає. В умовах суттєвого росту світових цін на нафту, після фактичної зупинки переробки в Україні, перед урядом стоїть дилема, зазначає прем’єр - або адміністративно обмежувати ціни на заправках, що неминуче призведе до дефіциту палива, або створювати такі умови, коли постачальники і переробники нафти одержували хоча б мінімальну рентабельність. І одночасно іншими заходами підтримати споживачів автомобільного палива.
Саме так і діє уряд, - переконує М.Азаров…