Уявіть, що Ви є художником, Ви продали свою картину і отримали за неї гонорар. Кожен наступний перепродаж Вашої картини через аукціон, галерею, салон, крамницю тощо, що йде за першим продажем здійсненим Вами, за чинним законодавством має гарантовано приносити Вам 5% від ціни кожного наступного продажу. Тобто скільки б разів Ваша картина не переходила б з рук в руки, Ви гарантовано отримаєте 5% від ціни відповідного продажу. Бо це Ваш твір й зі зростанням його вартості мають росте й виплати його творцеві. У разі ж смерті художника таке право отримують його спадкоємці.
Причому дане право є невідчужувани м та діє протягом всього життя автора та ще, за загальним правилом, 70 років після його смерті.
Але розробники законопроекту №7539 чомусь вирішили втрутитися в дане регулювання та обмежити можливу суму виплат художникам та їх спадкоємцям.
Так, проектом пропонується зменшувати розміри виплат пропорційно збільшенню ціни твору. Тобто якщо ти геніальний художник і твій твір поступово стає популярним, зростає його цінність в суспільстві, збільшується ціна, то відсоток виплат які мають виплачуватися художнику з кожного наступного перепродажу знижується з 5% до взагалі 0,25%. Причому розробники законопроекту пропонують навіть встановити максимальний розмір виплат за відповідний твір.
Яка економічна вигода від таких нововведень – невідомо. Пояснювальна записка про це мовчить.
А от економічна невигода для авторів, на жаль, є очевидною. Встановлення чіткої граничної межі таких виплат в грошовому еквіваленті призведе до порушень прав авторів, які і без того потерпають і не отримують належної оплати за свою інтелектуальну працю.
Напевно, Міністерство економічного розвитку і торгівлі, що ініціювало подібні норми, пояснюючи свої пропозиції, буде посилатися на директиви ЄС, якими передбачена відповідна градація. Але імплементація подібних норм не є частиною Угоди про асоціацію з ЄС. Так навіщо тоді бездумно копіювати все підряд? Причому якщо б ще все підряд. Останнім часом спостерігається тенденція копіювання непотрібних Україні норм і зволіканням із запозиченням дійсно прогресивних.
Але якщо проаналізувати останню політику МЕРТу в сфері захисту прав інтелектуальної власності, то вона виглядає досить послідовною. Міністерством взятий курс на запровадження обтяжень для авторів та винахідників.
Не так давно МЕРТ публікував на своєму сайті проект постанови КМУ про підвищення плати за реєстрацію об’єктів інтелектуальної власності. Постановою пропонується встановити немаленькі суми, які доведеться заплатити митцям, музикантам, стартапам, IT-шникам та винахідникам, щоб захистити свої торговельні марки, винаходи або зареєструвати авторські права. Тобто держава, яка не гарантує захисту інтелектуальної власності митців, планує збирати суттєво більшу плату за те, щоб надалі відстоювати своє авторство, маючи ще численні практичні проблеми.
Так, відповідно до цього проекту автори, винахідники, підприємці повинні будуть сплачувати суттєво більші суми за реєстрацію своєї власності, щоб мати можливість її потім захищати. Наприклад, річні збори за підтримання чинності патенту пропонується збільшувати в 2, а то й у 8 (!) разів! Так, наприклад, розмір плати за підтримання чинності патенту, який раніше становив 3800 гривень, МЕРТ пропонує збільшити до, увага - 30400 (!) гривень. А якщо згадати в якому стані знаходиться наша наука і яким є її матеріальне забезпечення, виникають великі сумніви, що середньостатистичний науковець знайде кошти, аби захищати свій винахід.
Більш детально про цю постанову та її наслідки для власників об’єктів ІВ я писала в своєму блозі: https://lb.ua/blog/victoria_ptashnyk/391922_dorogiy_kreativ_minekonomiki.html.
На сьогодні ідея суттєвого підвищення реєстраційних зборів на об’єкти інтелектуальної власності, так само як ідея обмеження розмірів виплат художникам та їх спадкоємцям, не має жодного адекватного обґрунтування.
Тому подібні норми мають бути вилучені із законопроекту.
Сьогодн і Рада відправила його на повторне перше читання в комітет. Це шанс для членів комітету прибрати подібні норми, а також виправити ті численні недоліки, що містить законопроект. Зокрема, попрацювати над законодавчою технікою, вилучити вживання латинських термінів без жодного їхнього пояснення, прибрати зміни, що вносяться у вже не чинні законодавчі акти тощо. Наразі саме комітет ВРУ з питань науки та освіти відповідальний за якісний текст, що далі буде виноситися на розгляд в Раду.
Якщо відповідні виправлення не будуть зроблені, отримаємо черговий законодавчий спам, який немає нічого спільного з захистом авторських прав, а навпаки, є погіршенням прав окремих авторів. Подивимось, чи посильно буде для комітету ВРУ виправити помилки МЕРТу.