ГлавнаяБлогиБлог Тараса Гука

Дорожня поліція – крок назустріч безпеці

12 червня у поліції урочисто оголосили про запуск дорожньої патрульної поліції.

Потрібно віддати належне голові Національної поліції, який прийняв рішення про підпорядкування усіх головних трас саме патрульній поліції.

До цього моменту існував ризик створення двох паралельних структур – патрульної поліції у містах та дорожньої поліції на трасах. При тому остання могла б підпорядковуватись обласним головним управлінням і, по суті, була б колишньою системою ДАІ.

Разом з тим залишилось багато запитань щодо того, що це за служба і як вона буде працювати. Спробуємо дати відповіді на деякі із них.

Тарас Гук Тарас Гук , Юрист, експерт громадської организації LEAD office

Фото: Владислав Мусиенко

Чи є дорожня патрульна поліція окремою структурою? 

По великому рахунку, дорожня поліція є лише окремим стройовим підрозділом міського управління патрульної поліції і входить у його підпорядкування.

Керівництво, принципи роботи, моніторинг за діяльністю повністю зберігається за Департаментом патрульної поліції та відповідним управлінням патрульної поліції.

Загалом це є значно ефективнішим способом роботи дорожньої поліції, адже не потрібно створювати окрему структуру із своїм керівництвом, приміщенням, витратами на утримання і таке інше. Достатньо лише провести донабір поліцейських та збільшити кількість автомобілів.

Які завдання стоять перед дорожньою поліцією?

Очевидно, що безпека дорожнього руху, зниження аварійності та контроль за дотриманням правил дорожнього руху є тими пріоритетами, які обумовлюють необхідність існування поліції на дорогах.

Основним завданням є забезпечення безпеки дорожнього руху.

Окрім цього, патрульна поліція веде облік та оформлення ДТП, які відбуваються на трасах, фіксує порушення правил дорожнього руху водіями, пішоходами та іншими учасниками дорожнього руху, спільно із іншими службами проводить ваговий контроль, а також може перевіряти дотримання спеціальних правил перевезення вантажів та небезпечних вантажів.

Щодо останнього повноваження, то вантажні перевезення завжди вважались найбільшим корупційним ризиком. Адже система колишньої ДАІ була побудована так, що на кожному із постів перевізники сплачували фіксовану “данину” за безпечний проїзд. В протилежному випадку міліція могла затримати транспортний засіб і тим самим зірвати строки поставки або іншим чином завдати шкоди бізнесу.

Із запровадженням патрульної поліції така практика відійшла у минуле. 

Чи готова патрульна поліція до роботи на трасах?

Однозначно – так.

Вдалий досвід роботи патрульної поліції на трасах кількох областей протягом більш ніж року це лише підтверджує.

Так, траси Львівської області патрулюються силами управління патрульної поліції міста Львова ще з січня 2016 року. Для охоплення більшості головних доріг області та стаціонарних постів знадобилось залучення 12 додаткових автомобілів і 120 патрульних, які до цього патрулювали місто.

Трасу “М-06 Київ-Чоп” патрульна поліція повністю обслуговує з червня 2016 року.

Ці пілотні проекти явно показали хороші результати:

- патрулів стало більше;

- хабарів менше;

- безпеки на дорозі більше.

В той же час, потрібно зауважити, що критерії ефективності роботи поліцейського не мають нормативного регулювання, і не тільки в дорожній поліції, що дає можливість говорити про відсутність об’єктивних критеріїв успішності.

До речі, ще 6 червня 2016 року за участі нинішнього голови Національної поліції – С. Князєва та чинної на той момент голови – Х. Деканоїдзе було поставлено завдання патрульній поліції - до кінця 2016 покрити усі головні траси України.

Якщо минулого року ми чули про кінцевий строк повного завершення формування дорожньої поліції, то зараз чомусь не було надано відповідь – коли закінчиться перехідний період і дорожня патрульна поліція буде остаточно сформована.

Чи достатньо автомобілів та поліцейських?

Очевидно, що цифра 20 автомобілів, про які повідомили при проголошенні “запуску” дорожньої патрульної поліції і близько не може співвідноситись із тією, яка необхідна для патрулювання усіх доріг України.

В середньому, для ефективного патрулювання на кожні 50 кілометрів трас необхідно, щонайменше, один автомобіль. За оцінкою патрульної поліції, близько 9000 кілометрів трас потребують додаткової присутності поліцейських.

Також є проблема браку кадрів.

Ще 20 грудня 2016 року начальник Департаменту патрульної поліції оголосив, що в серпні 2017 року розпочнеться додатковий набір для підготовки поліцейських дорожньої поліції, і їх кількість становитиме 2600 осіб. 

Чи потрібна патрульна поліція на дорогах?

В історії України відомі випадки повної ліквідації поліції на дорогах.

Зрештою, до сьогодні, вже майже два роки незрозуміло, які підрозділи поліції і у якій кількості несуть службу на трасах.

Однак, держава повинна надавати громадянам відчуття безпеки, в тому числі на дорозі.

Тому дорожня поліція повинна функціонувати, адже вона:

- забезпечує ефект присутності на дорогах;

- збільшує відчуття особистої безпеки у водіїв та громадян;

- підвищує швидкість реакції на злочини та правопорушення;

- наддає можливість оформляти ДТП;

- забезпечує контроль вантажних перевезень та перевезень небезпечних вантажів;

- є додатковим засобом комунікації із поліцією і втілює принцип community policing.

Чи є поліція панацеєю аварійності?

Кількість смертей у ДТП, в тому числі на трасах, в Україні є найвищою серед усіх країн Європи.

Однак, присутність поліції на дорогах не є єдиним і вирішальним інструментом забезпечення безпеки дорожнього руху, і, як наслідок, зменшення смертності у ДТП.

До прикладу, найбільш істотний фактор усіх ДТП, перевищення швидкості, вже більше ніж 2 роки ніяк не фіксується і не присікається поліцією у зв’язку із поганим законодавством та відсутністю системи автоматичної фіксації.

Невикористання засобів пасивної безпеки в Україні карається мізерним штрафом – 51 гривня, і той дуже легко в суді скасовується у зв’язку із недолугою процедурою збору доказів.

Керування в стані алкогольного сп’яніння на віддалених ділянках дороги чисто технічно неможливо зафіксувати, адже закон надає строк лише 2 години від моменту зупинки до проведення огляду лікарем.

І це лише деякі приклади.

Насправді, головний інструмент забезпечення виконання правил дорожнього руху, Кодекс України про адміністративні правопорушення, є радянським документом, прийнятим більше ніж 30 років тому. А правила дорожнього руху не змінювались істотно з 2013 року і також потребують значного вдосконалення.

Цілковито підтримуючи необхідність запуску саме патрульної поліції на дорогах, необхідно більш глибоко підходити до питання безпеки дорожнього руху:

А) негайно запроваджувати швидкісний контроль;

Б) набирати достатню кількість нових поліцейських для формування повного штату підрозділу, а не переводити поліцейських із міст на траси;

В) збільшувати кількість автомобілів для патрулювання швидкісних трас;

Г) змінювати нормативне регулювання в частині забезпечення безпеки дорожнього руху та належного виконання усіх встановлених правил і відповідальності за їх порушення.

Тарас Гук Тарас Гук , Юрист, експерт громадської организації LEAD office