Як відомо, різке зменшення публічних даних про тендери відбулось після прийняття у липні 2012 року змін до Закону про держзакупівлі, які дозволили державним підприємствам не публікувати у "Віснику державних закупівель" дані про свої закупівлі за власні кошти. Також провладна більшість ВРУ кілька разів розширювала перелік держструктур, які можуть проводити закупівлі без тендерних процедур. Одним з таких виключень став Аграрний фонд.
І вже у цьому році перестали публікувати свої тендери такі великі підприємства як Одеський припортовий завод, "Турбоатом", "Електроважмаш", "Київміськбуд" (тендери на 3,26 млрд. гривень у 2012 р.), "Дарницький вагоноремонтний завод" (3,37 млрд. грн.). Також практично перестали оприлюднювати дані підприємства вугледобувної галузі, які у 2012 році провели тендери на 28 млрд. грн., заводи зі структури "Укрзалізниці".
Тепер же й сама влада визнає, що створено нову систему розкрадання коштів під час державних закупівель. Так, за повідомленням СБУ «від 50 до 75% бюджетних асигнувань під час процедури держзакупівель освоюється з численними порушеннями. Через корупційні оборудки у сфері держзакупівель збитки становлять 10-15% (35-52,5 млрд. гривень) видаткової частини держбюджету щорічно».
Що ж, мета ухвалення минулорічних змін стала цілком очевидною після оприлюднення тендерного рейтингу Forbes.ua. Відповідно до нього старший син Януковича Олександр є абсолютним лідером за виграними тендерами на держзакупівлі, за що його називають «тендерним чемпіоном». Президент корпорації "Менеджмент ассетс компані" ("МАКО") і дружні до нього компанії виграли замовлення на суму майже 10 млрд. грн. Найприбутковішими галузями для сина глави держави є енергетична, паливна і хімічна сфери.
Також до першої п'ятірки тих, хто найбільш «натендерив», потрапили найбагатша людина України Рінат Ахметов, голова ради директорів "Альтком" Олександр Тисленко, президент Асоціації роботодавців України Дмитро Фірташ і голова фракції Партії регіонів у Верховній Раді Олександр Єфремов.
Державні закупівлі завжди були сферою особистих інтересів корупційних можновладців, однак діючий на сьогодні закон про державні закупівлі є вершиною корупційності – від громадського контролю приховано більшість корупційних схем, пов’язаних із витрачанням державних коштів.
Одним з ключових завдань партії «УДАР» є знищення корупційної системи державної влади в країні. Тому, у лютому 2013 року в парламенті було зареєстровано законопроект №2207, яким пропонується зобов’язати державні підприємства звітувати про всі свої закупівлі. Нагадаю, автори законопроекту з трьох опозиційних фракцій пропонують, щоб підприємства публікували дані про предмет та ціну закупівлі, а також про постачальника.
Нині у діючому Законі “Про здійснення державних закупівель” не залишилось жодних інструментів державного чи громадського контролю ефективності витрачання державних коштів, чим створюються ризики зловживань під час здійснення відповідних закупівель, неефективного витрачання як державних коштів, додаткових бюджетних витрат.
Але «УДАР» наполягає: кожна державна копійка має бути на контролі громадськості. Грабунок державного бюджету має бути припинений, а всі хто брав у цьому участь покарані. Ми будемо чітко й поступово добиватися докорінного знищення цього можновладного «бєспрєдєла».