Вчимося працювати ProZorro. 6 лайфхаків для замовників

Цього року реформа сфери публічних закупівель вийшла на новий етап. Після успішної роботи в пілотному режимі, електронна система публічних закупівель ProZorro стає обов’язковою. Перехід на неї відбувається у два етапи: з 1 квітня свої великі, надпорогові закупівілі (від 200 тис грн для товарів та послуг та від 1,5 млн – для робіт) в ProZorro мусять перевести всі центральні органи влади, великі державні підприємства і природні монополісти. А з 1 серпня мусять перейти решта замовників.

Головним завдання пілотного проекту було максимальне залучення бізнес до участі у публічних закупівлях. Що, як ви розумієте, було завданням непростим, враховуючи низький рівень довіри і корупційний шлейф, який довгі роки тягнувся за державними тендерами. Саме тому ми робили акцент на роботі з постачальниками. І в першу чергу - з представниками малого і середнього бізнесу, для яких раніше участь у публічних закупівлях була майже недоступною. Активне навчання, проведення семінарів по всій країні дозволили підвищити рівень конкуренції в системі і, як наслідок, ще на етапі пілотного проекту зекономити близько мільярда гривень коштів платників податків.

Проте ми не забували і про замовників. Вже на першому етапі до закупівель через електронну систему долучилися всі міністерства і відомства, а також Національний банк. Міністерство оборони взагалі проводило всі свої закупівлі через ProZorro. За рік нам спільно вдалося напрацювати цінний досвід використання системи з боку замовників і довести, що система зручна, проста у використанні і дозволяє сумлінному замовнику економити не менше 10% від планової вартості закупівель. А іноді отримувати навіть вдвічі меншу ціну. Загалом за рік роботи системи в пілотному режимі нам вдалося зекономити більше 1 млрд грн - це кошти платників податків, які можна спрямувати на харчування у школах і дитячих садках, будівництво нових доріг тощо.

Ми активно ділилися цим досвідом із замовниками. Так було проведено десятки спеціалізованих навчальних заходів у державних компаніях, від НТКУ до Нафтогазу. Ми запрошували замовників до київського офісу ProZorro, а також виїжджали в регіони, щоб навчати користуванню системою, ділитися кращими практиками і готувати замовників до переходу в систему ProZorro.

Звісно, професіоналізація закупівель в державі залишається болючим питанням. В країні близько 25 тисяч тендерних комітетів, враховуючи, що середня кількість учасників комітету – 5, в закупівлях беруть участь більше 100 тис людей. Часто це люди, які не дуже добре розуміються у закупівлях, не мають навичок ведення переговорів, та й, власне, навряд чи читали Закон «Про публічні закупівлі». Звинувачувати їх в цьому теж важко, оскільки закупівлі у невеликих замовників, наприклад, районних лікарень чи дитячих садочків – це додаткове неоплачуване навантаження. Як результат, закупівлею паперу змушені займатись хірурги чи викладачі.

Підвищити професійний рівень закупівельників – одне з головних завдань нашої реформи. Ми вже вибудовуємо систему, яка дозволить чітко і планово підвищувати кваліфікацію членів тендерних комітетів. Але це справа не швидка, а проводити всі закупівлі через ProZorro треба вже з серпня. Саме тому ми вирішили розповісти про інструменти, які дозволять сумлінним замовникам досить швидко опанувати роботу з публічними закупівлями і помітно її полегшити.

1. Тренінги і практикуми щодо використання ProZorro. За рік пілотного проекту команда реформи організувала більше 150 тренінгів по всій Україні, як для замовників, так і для представників бізнесу. І ці практикуми тривають, актуальний план заходів ви можете побачити на сайті: https://prozorro.gov.ua/ua/podiyi/

2. Крім того, в червні цього року стартує проект з навчання регіональних тренерів ProZorro. З більш ніж 150 претендентів з усієї України будуть відібрані учасники інтенсиву, під час якого вони отримають знання і навички щодо роботи системи і проведення семінарів по ProZorro. За підсумками навчання регіональні тренери отримають сертифікацію і проведуть в своїх регіонах серію безкоштовних тренінгів для замовників.

3. Безкоштовний онлайн-курс «Публічні закупівлі». Міністерство економічного розвитку і торгівлі України та команда ProZorro спільно з Проектом ЄС «Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС» запускають на платформі безкоштовних онлайн-курсів Prometheus перший в історії України масовий онлайн-курс «Державні закупівлі». Відзначимо, що Україна стала однією з перших країн у світі, що створила подібний онлайн-курс.

Онлайн-курс допоможе швидко опанувати основи користування системою ProZorro в зручний для вас час і спосіб. Ви зможете прослухати цикл відео-лекцій і виконати практичні завдання, які допоможуть вам ефективно користуватись системою. Курс стартує в травні, на нього вже записалися більше 3,5 тисяч слухачів зі всієї України. Реєстрація - за посиланням: http://bit.ly/PrometheusCoursePP

4. Інформаційний портал для замовників – Infobox, http://infobox.prozorro.org. Портал містить в собі всю основну інформацію щодо використання системи. Наприклад, розділ «Доступно про Публічних закупівлі» був створений і наповнюється відділом навчання ДП «Зовнішторгвидав України». У ньому з наочними прикладами показано, як діяти, з чого почати і на що в першу чергу звернути увагу в системі електронних закупівель Prozorro. Для зручності при відвідуванні ресурсу Infobox вперше, користувач може бачити спеціальні підказки, які роблять знайомство з ресурсом зручним і швидким.

База знань, яка будується на основі порталу Infobox, дозволяє сортувати інформацію і будувати прикладні курси, які дозволяють швидко отримати необхідні знання. Перші з них можна вже побачити в розділі http://bit.ly/InfoboxCourses

Крім того, ресурс містить розділ новин, де закупівельник може отримати найсвіжіші оновлення щодо роботи системи, акредитацію майданчиків, особливості процедур і т. Ці новини державні замовники можуть отримувати у вигляді регулярної поштової розсилки.

5. Окремим пунктом хочемо відзначити Бібліотеку примірних специфікацій. Як відомо, відсутність зразкових специфікацій і неможливість їх активного поширення було одним з ключових недоліків паперової системи. Кожен замовник був змушений писати специфікацію на товар, який закуповується, практично «з нуля». Тепер знайти і оформити специфікацію на популярні товари (наприклад, на бензин, каву, папір для друку, явітильники вуличного освітлення, молоко, картриджі)буде набагато простіше, адже всі специфікації будуть зібрані в єдиній бібліотеці і доступні кожному бажаючому. Замовнику просто треба знайти необхідну специфікацію через пошук за ключовими словами або за кодом CPV, завантажити файл, змінити його відповідно до специфіки його власної закупівлі і приєднати до тендерної документації. Таким чином підготовка до закупівлі буде проходити швидше і легше.

Також в межах двох місяців буде створений Конструктор примірних специфікацій: простий інтуїтивний спосіб формування специфікацій, що чітко відповідатиме особливостям конкретної закупівлі.

Ознайомитись з примірними специфікаціями, а також запропонувати примірну специфікацію для розробки можна також на сайті Infobox: http://infobox.prozorro.org/specifications

6. Створення Центральних закупівельних організацій (ЦЗО). Такий інструмент підвищення професіоналізації закупівель передбачений новим Законом «Про публічні закупівлі». Суть ЦЗО полягає в об’єднанні експертизи груп визнаних спеціалістів задля отримання більшої ефективності та якості публічних закупівель. Такі організації можуть забезпечувати закупівлі для цілої низки регіональних замовників. Об’єднуючи у своєму складі найкращих фахівців, ЦЗО дозволять більш професійно планувати і проводити закупівлі, отримати максимальну економію за рахунок масштабу. Так, закупівля паперу не для однієї школи, а для шкіл цілого регіону, дозволить збільшити замовлення і отримати велику знижку. Цього року експеримент по створенню ЦЗО буде проведений в Донецькій області. Крім того, пілотний проект зі створення Центральної закупівельної організації стартує на базі КМДА. Згодом, після відпрацювання механізмів, практика створення ЦЗО може буде розповсюджена і в інших регіонах країни.

Як ви бачите, інструментів для сумлінних замовників створено достатньо. Ми розуміємо, що будь-які зміни потребують зусиль, тому ми закликаємо замовників по всій країні не зволікати і навчатися використанню системи вже зараз. Ми пройшли довгий шлях, але ще багато роботи попереду. Приєднуйтесь!

Александр Стародубцев Александр Стародубцев , Директор департамента государственных закупок Министерства экономического развития и торговли Украины
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook и Twitter