Верховна Рада зруйнувала укладену за останні роки систему фінансування регіонального розвитку.
Таку думку висловив директор з науки і розвитку Інституту громадянського суспільства Анатолій Ткачук під час круглого столу в Інституті Горшеніна, організованого в рамках співпраці з РПР.
"Коли ми говоримо про децентралізацію, ми говоримо не просто про перерозподіл повноважень, а про нові можливості зростання. Людині все одно, хто виконує повноваження, головне - щоб було забезпечено рівень послуг і щоб розвивалася місцева, регіональна економіка. Тому дві політики - у сфері децентралізації і у сфері регіонального розвитку - вони як сіамські близнюки", - сказав він.
Ткачук розповів, що в останні роки в цих сферах сформувалася чітка і проста система фінансування регіонального розвитку: на державному рівні був базовий закон про засади державної і політики і державна стратегія регіонального розвитку; на регіональному рівні - стратегія розвитку регіону з планом заходів, який, своєю чергою, складається з проектів, які фінансувалися з Державного фонду регіонального розвитку.
"Торік уперше влізли в систему фінансування державної регіональної політики, а саме в статтю 24 Бюджетного кодексу. Але цього року депутати перевершили себе. Найкращі ідеї, коли вони неправильно реалізовані, можуть породжувати нові проблеми. Ось перша новела: у нас з'явився всеукраїнський громадський бюджет, і він вписаний у державний фонд регіонального розвитку, і 500 млн коштів, які планувалися під логіку плану заходів реалізації регіональної політики, вже звідти забрали", - розповів Ткачук.
Він додав, що створення громадського бюджету - загалом "крута ідея", але погано реалізована. "Чи можна використовувати ці 500 млн, коли у нас а) немає проектів, б) немає процедури подачі проектів для громадського бюджету і немає процедури голосування? Реально навряд чи ці гроші можна використовувати - і вони пропадуть. Щоб не пропали, потрібно їх перевести у спецфонд державного бюджету", - сказав Ткачук.
Другим нововведенням, за словами фахівця, став розподіл Кабінетом Міністрів 50% фонду регіонального розвитку "на реалізацію пріоритетів економічного зростання і підвищення рівня життя громадян".
"Красива фраза, але що це означає? Що [якщо] ви запланували такий захід, який не збігається з пріоритетами уряду, то ви не зможете його профінансувати", - пояснив Ткачук.
"Далі у нас ще є квотування ДФРР під різні завдання. І у нас є крута субвенція, яка співмірна з Фондом регіонального розвитку, яку називають "депутатською", а легальна назва - на соціально-економічний розвиток окремих територій", - сказав він.
У результаті дій парламенту, вважає фахівець, чітка логічна структура фінансування регіонального розвитку була знищена. "Одним голосуванням логічна система перекроюються повністю", - сказав він.
"Чому так відбувається? Коли уряд просуває реформу і на якомусь етапі починає знижувати увагу, з'являється вакуум, з'являється купа ініціатив, які розвалюють ідею. Аналогічна ситуація і тут. Уряд ще у 2017 році запропонував цілу низку дуже крутих речей: збільшити Державний фонд до 1,5% [від доходів загального фонду бюджету] і третину з них направити на реалізацію проектів національного рівня; в рамках цієї третини мали бути програми для розвитку проблемних територій", - підкреслив Ткачук.
Він сказав, що експертне середовище буде просувати зміни до Бюджетного кодексу і держбюджету на 2019 рік, щоб виправити ситуацію. Крім того, заплановано звернутися до Конституційного Суду, щоб позбавити парламент можливості втручатися у фінансові структури, сформовані органами виконавчої влади. "Не можна об'єднувати в одному органі, в одній особі законодавчі, виконавчі і контрольні функції", - підсумував Ткачук.