В Україні у 2030 році спливає термін дії "зелених тарифів", тому нові інвестори не поспішають вкладати кошти у наш ринок відновлювальної енергетики. Для окупності нових проектів залишилося замало часу, а нова система досі не прийнята на законодавчому ринку. Про те, чому потрібно оперативно приймати нові правила гри на ринку «зеленої» енергетики пояснює голова Української асоціації відновлюваної енергетики Олексій Оржель.
«Ситуація критична, бо вже на сьогодні інвестиції у галузь припинилися, інвестори взяли паузу для того, щоб побачити, які будуть прийняті кінцеві зміни. І, якщо ми не забезпечимо ці зміни оперативно, то фактично зробимо «стоп» для ринку. А з іншого боку – ті інвестори, що все таки зайдуть на «перегрітий ринок», мають ризики, що ця система може бути переглянута заднім числом. Тому чим раніше ми зробимо необхідні зміни, тим скоріше ми отримаємо більш стабільну систему в Україні, тим краще буде для інвестиційного клімату у сфері відновлювальної енергетики», – прокоментував ситуацію Олексій Оржель під час прес-конференції прес-конференції з нагоди підписання меморандуму про взаєморозуміння профільними асоціаціями ринку щодо необхідності термінового запровадження змін на ринку відновлюваної енергетики.
Як відомо, у Верховній Раді зареєстрований проекту закону №8449, яким пропонується запровадити тендерний механізм на ринку відновлювальної енергетики. Паралельно зареєстровано ще 7 альтернативних проектів.
«Це один з рекордів, коли зареєстровано таку кількість альтернативних законопроектів. Ми вважаємо, що є базовий законопроект номер 8449, проведено багато робочих груп в рамах профільного комітету Верховної Ради, проведено багато круглих столів і напрацьовано тези, які будуть внесені в кінцевий текст законопроекту. У базовому законопроекті зазначено, що у перший рік роботи аукціонів, сподіваємося це буде 2020 рік, у тендерах мають взяти участь станції сонячної генерації потужністю від 10 мегават. А вітрової – потужністю від 20 мегават, – деталізував пан Оржель і уточнив, що тендерний механізм більш зручний для великих проектів, які можуть конкурувати за рахунок масштабів. А для менш потужних гравців до 10 МВт логічно залишити стару систему зі зниженим зеленим тарифом. При цьому необхідно максимально спросити отримання «зеленого тарифу» для малої генерації до 1 МВт. «Таким чином, ми хочемо розвивати дрібний бізнес у цій сфері за прикладом європейських країн», - зазначив голова Української асоціації відновлюваної енергетики.
Експерти ринку наголошують – аукціонна система забезпечує прозорі ринкові сигнали для інвесторів з одного боку. А з іншого боку – споживач отримує екологічну і дешеву електроенергію.
Голова правління Української вітроенергетичної асоціації Андрій Конеченков нагадав, що в наступне десятиліття будуть виводитися з експлуатації атомні енергоблоки.
«Нам потрібно вже сьогодні розуміти, чим їх замінювати. У нас є достатньо проблемна ситуація з вугільною промисловістю. І тому зелена енергетика має стати альтернативою, як ми бачимо на прикладі країн Європейського Союзу, Китаю, США. І з цього шляху ми вже не зійдемо. Сьогодні розвиток зеленої енергетики залежить від інвестицій. Якщо у нас не буде фінансування з боку міжнародних інвестиційних установ – то ця галузь розвиватися не буде. А саме з січня 2030 року припиняється дія зеленого тарифу і багато банків зараз розуміють, що термін для окупності інвестиційних проектів закороткий і фінансувати великі проекти банки не зможуть через великі фінансові ризики. Перейти на нову систему розвитку відновлювальної енергетики – це надати можливість інвесторам повірити у наш ринок», – вважає Конеченков.