ГлавнаяЭкономикаГосударство

Митне "вікно можливостей" в "асоціюванні" з ЄС

Помилково вважати Угоду про асоціацію панацеєю від всіх хвороб української податкової та митної політики. Причому такою, що дасть лікувальний ефект невідкладно. Цінність її саме в тому, що вона задає Україні довгостроковий вектор розвитку та удосконалення. Угода передбачає поетапний план модернізації законодавства України, його поступову гармонізацію з керівними документами (рішення, регламенти тощо) Євросоюзу. Зрозуміло, що процес адаптації законодавства є складним та довготривалим.

Сьогодні бізнес не завжди задоволений митними процедурами
Фото: Макс Левин
Сьогодні бізнес не завжди задоволений митними процедурами

Більше того, в короткостроковій перспективі через зниження рівня імпортних мит для імпортованих з ЄС товарів доходи бюджету зменшаться, а видатки навпаки - збільшаться через необхідність адаптації України до європейських стандартів. Однак очевидні вигоди від залучення інвестицій у реальний сектор української економіки можна буде оцінити вже через три-чотири роки після набуття Угодою чинності.

Крім того, не варто забувати, що митне законодавство ЄС також знаходиться у стані постійного удосконалення. Наприклад, наразі відбувається процес переходу від модернізованого Митного кодексу Європейського Співтовариства до нового Митного кодексу Європейського Союзу (який набере чинності найближчим часом). Уклавши угоду про асоціацію з ЄС, Україна матиме змогу не тільки підтягувати вітчизняне законодавство до вимог європейської сторони – але й еволюціонувати разом з ЄС.

Між тим, зрміни, що відбудуться у зв’язку з укладенням Угоди про асоціацію, будуть логічним та послідовним продовженням процесу реформ митної діяльності в Україні, що вже розпочався. Основний здобуток у цій сфері – це новий Митний кодекс.

Він став проривом у вітчизняній митній справі, дозволив на практиці впровадити абсолютну більшість зобов’язань України за Кіотською конвенцією та наблизив митне оформлення та митний контроль в Україні до кращих світових практик (а подекуди й перевершив ці практики).

Завдяки імплементації Угоди про асоціацію очікується не просто гармонізація вітчизняного законодавства, але й практики правозастосування з європейськими стандартами. Відтак, платники податків будуть розуміти, що у Європі та в Україні ведення бізнесу здійснюється за одними і тими ж правилами та принципами, незалежно від мови законодавчих актів.

Українська податково-митна система буде простішою та більш передбачуваною, а платники податків зможуть скористатися новими можливостями для ведення зовнішньоекономічної діяльності, що надають переваги як на території України, так і у Європі. До таких можливостей відносяться в т.ч.

  • взаємне визнання сертифікатів уповноважених економічних операторів митними органами України та ЄС;
  • спільна процедура транзиту товарів у разі приєднання України до Конвенції про спільний транзит товарів (Конвенція NCTS);
  • вигоди застосування митних режимів переробки товарів в рамках виробничої кооперації з країнами ЄС;
  • гармонізація систем сертифікації якості та безпечності товарів в країнах ЄС та в Україні;
  • удосконалення ветеринарного та фітосанітарного контролю переміщуваних вантажів, запровадження принципу «єдиного вікна» при здійсненні державного контролю товарів;
  • законодавче закріплення взаємодії з бізнес спільнотою при формуванні та реалізації податкової та митної політики.

Угода про асоціацію з ЄС продовжує традиції співпраці між митними органами України та ЄС, започатковані Угодою про партнерство та співробітництво між ЄС та Україною 1994 року. До того ж Україна вже сьогодні має діючі двосторонні угоди про взаємну адміністративну допомогу у митних справах майже з усіма країнами-членами ЄС, на підставі яких вже здійснюється обмін митною інформацією.

Новий Митний кодекс може допомогти підприємцям
Фото: niklife.com.ua
Новий Митний кодекс може допомогти підприємцям

У міжнародній взаємодії однаково зацікавлені як європейська (у частині переривання псевдо-експортних та псевдо-транзитних схем переміщення товарів, ухилення від сплати європейських митних платежів), так і українська сторона (протидія незаконному ввезенню товарів з ЄС, заниженню їх вартісних та кількісних характеристик тощо). При цьому посилення міжнародного співробітництва (у т.ч. автоматизація обміну інформацією) між митними органами України та ЄС може дати відчутний позитивний ефект вже у дуже короткотерміновій перспективі.

Для прикладу вже через місяць після запровадження експериментального оперативного обміну даними (при чому у дуже обмеженому обсязі) між українськими та польськими митними органами у одному єдиному автомобільному пункті пропуску в жовтні 2010 року, було викрито масштабні багатомільйонні схеми незаконного переміщення товарів через митний кордон.

Ігор Даньков Ігор Даньков , співголова комітету з питань митної політики Американської торговельної палати в Україні
Читайте главные новости LB.ua в социальных сетях Facebook и Twitter