Загальна температура повітря в вагонах класу люкс та купе відповідно до законодавства має бути не більше 26 градусів за цельсієм, а в плацкартних вагонах повинна працювати вентиляція. Як подивитись, скільки насправді в вагоні, куди скаржитись, ви прочитаєте далі.
Дізнатись температуру у вагоні можна за допомогою термометра, який мусить висіти у кожному вагоні. В плацкартних вагонах градусник знаходиться зверху, біля місця №2, в купейних – висить десь посередині вагона. Якщо термометра немає – залишайте скаргу в книзі скарг, що знаходиться у начальника поїзда і штабному вагоні.
Відповідно до додатку 6 Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України у всіх вагонах класу КУПЕ та ЛЮКС поїздів кондиціонування є базовою послугою (не казенною мовою - обов’язковою). У Регіональних експресах кондиціонер має бути встановлений лише в першому класі. В плацкартних вагонах обов’язково має працювати вентиляція.
Відповідно до Державних санітарних правил та норм гігієни транспорту:
п. 2.4. ... Вентиляція, а у вагонах із кондиціонуванням — кондиціонери повинні бути ввімкнуті влітку за 30 хвилин до посадки пасажирів в вагон; взимку вмикається тільки вентиляція.
п.3.6. На шляху прямування, а також під час подачі поїзду під посадку в зимовий час, перехідний період температура повітря у вагонах усіх типів повинна бути на рівні +20° +/-2° , а влітку +24° +/-2° (тільки в вагонах, де є кондиціонери).
Тобто, відповідно до даних правил температура повітря літом в вагонах класу купе та люкс має бути не більше 26 градусів. Разом з тим, у нас залізна дорога не завжди дотримується правил, тому далеко не на всіх вагонах класу люкс і купе є кондиціонери.
Що робити, якщо у вашому вагоні немає кондиціонерів взагалі? Або кондиціонери є, але вони не працюють?
Йти до начальника поїзда, вимагати книгу скарг, куди записати скаргу, та (або) вимагати переведення в вагон з кондиціонуванням. Потім, по приїзду до Києва ще продублювати інформацію про дану ситуацію на гарячі лінії УЗ.
А що робити пасажирам плацкартних вагонів? Помирати, тліючи у вагоні чи вибити вікно, як нещодавно було зроблено працівниками Маріупольського депо?
На жаль, Державні санітарні норми і правила не встановлюють граничну температуру для вагонів другого(плацкартні вагони) та третього(загальні вагони) класу. Фактично відсутні норми обмеження температури літом, але має працювати вентиляція – яка рятує, щоправда, лише вночі або ввечері. Разом з тим, далеко не у всіх вагонах навіть вентиляція працює, а де і справна – провідники не хочуть її включати. Як перевірити чи працює вентиляція і що робити? На стелі ви маєте побачити решіточки. Простягніть туди руку і відчуйте чи дує відти повітря. Якщо дує – то вентиляція включена, якщо не дує – тоді виключена і вам потрібно у провідника вимагати її включити. У випадку відмови провідника включити або переліку причин не роботи вентиляції – підходьте до начальника поїзда і вимагайте книгу скарг. Як правило після цього в вагон направляють електромеханіка, який і запускає в роботу вентиляцію.
Якщо ж вас дуже просять не записувати скаргу в книгу скарг, пригощають чаєм або перевели в інший вагон де прохолодніше – є гарячі лінії УЗ, куди варто залишати звернення – при цьому вказавши, що до провідників немає претензій, адже за це відповідають робітники депо.
А взагалі на залізниці варто запам’ятати простий і дієвий алгоритм скарг:
Провідник-начальник поїзда з книгою скарг-відео\фото фіксація та скарги на гарячі лінії УЗ.
Любіть Україну та щеміть чиновників :)