Освітні реформи починати, безумовно, слід зі шкільної освіти, адже вона закладає фундамент для нашого подальшого навчання та вибору професії. Насправді, про невідповідність шкільної освіти вимогам сучасного світу говорять не лише в Україні, а й, наприклад, у США та Південній Кореї, де вже активно впроваджують реформи у цій сфері. Адже вся сучасна освіта була сформована ще 200 років тому – це так звана «прусська система», основним завданням якої було продукувати солдатів, це освіта на замовлення держави, абсолютно не адаптована до потреб окремого індивіда. А якісна освіта включатиме індивідуальні особливості тих, хто навчається.
Маріо Кіллонен, голова департаменту освіти Хельсінкі та автор інноваційної освітньої реформи в Фінляндії говорить: «Школи сьогодні навчають дітей старомодним способом, який більше підходить для ХХ століття, але в наш час запити змінилися, нам потрібне щось для ХХІ століття». І так говорять у країні, в якій шкільну освіту вважають однією з кращих у світі! То в котрому столітті перебуває українська школа? Про тренди в освіті, на які потрібно звернути увагу, щоб наші діти були готові освоювати професії майбутнього, поговоримо далі.
Зокрема, Всесвітній економічний форум (World Economic Forum) підготував звіт, у якому визначив, якими будуть 16 найважливіших навичок ХХІ століття. Зміни на ринку праці змушують всіх осіб, а не лише частину, володіти цими навичками. Отже, йдеться про:
- фундаментальну грамотність: писемність, вміння рахувати, наукова грамотність, комп’ютерна грамотність, фінансова грамотність та культурна і соціальна грамотність;
- компетенції: критичне мислення/здатність приймати рішення, креативність, комунікація, здатність до співпраці;
- риси характеру: допитливість, ініціативність, наполегливість/витримка, здатність пристосовуватися, лідерські якості, соціальна та культурна обізнаність.
Місце і час, де ми будемо отримувати освіту, матимуть усе менше значення (або й не матимуть взагалі). Освітні он-лайн платформи, такі як coursera, udacity, iversity, Khan academy та інші дозволяють отримувати потрібні вам зання у зручний для вас час і в зручному для вас місці. Крім того, coursera вже починає видавити сертифікати, які роботодавець бере до уваги. Ця тенденція суттєво вплине на ринок освіти та конкуренцію на ньому.
Важливим є також те, як ми отримуємо контент у процесі навчання. У школі майбутнього цей контент можна буде отримувати не з запилених підручників, а використовуючи різноманітні сучасні можливості. Тому, одним з основних завдань в освіті стане оцифрування контенту. На сьогодні Amazon вже працює над легким та зручним електронним підручником, в якому буде все необхідне.
Суттєво зміниться роль як тих, хто навчає, так і тих, хто навчається. Діти/студенти зможуть вчитися, коли захочуть і не обов’язково під час перебування у школі/університеті. А вчитель перестане бути головним в процесі начання, його роль зводитиметься більше до менторства, пітримки. Крім того, багато знань можна буде отримувати завдяки, так званому, навчанню у спільноті, де знання будуть отримувати один від одного.
Критично важливим моментом є збір та аналіз інформації в освіті за допомогою підходу big data. В майбутньому історія вашого навчання буде акумульована та проаналізована, таким чином, викладач зможе пропонувати вам саме той продукт, який вам потрібен. Це пов’язано з таким освітнім трендом, як adaptive learning – система, що дозволяє моделювати всі наступні ваші кроки у навчанні, залежно від того що ви вчили раніше. Головне питання залишається відкритим – у якій школі вчитимуться наші діти і чи будемо ми достатньо гнучкими, аби пристосуватись до нових викликів і в освіті, і в роботі?..
За матеріалами візійної конференції Intro LvBS «Тренди, які визначають майбутнє» та освітнього звіту від World Economic Forum «New Vision for Education».
Автор: Роксолана Вороновська