Із початку 2016-го і до сьогодні році ми багато в чому просунулася, люди відчули причетність до реформ і це зробило їх незворотними. У частині децентралізації передаємо об’єднаним територіальним громадам реальні повноваження і ресурси. Те, чого у попередні роки їх навпаки позбавляли. В Україні створено 172 ОТГ. 31 липня відбудуться перші вибори ще у п’ятьох громадах. Найбільш відчутний результат забезпечує бюджетна децентралізація. Так, доходи місцевих бюджетів у січні-липні зросли до 77,4 млрд грн. Тобто приріст склав 47,5%. У минулому році цей показник був 53,3 млрд грн. Це не просто цифри, це свідчення того, що реформа із року в рік набирає обертів, бюджетна децентралізація довела свою ефективність. Українські міста стають самостійними і самодостатніми. Це яскраво доводить факт, що, наприклад, міста Київ та Дніпро, які беруть участь у відборі на проведення Євробачення-2017, заявили про готовність і спроможність провести конкурс виключно за рахунок власних місцевих бюджетів і не просити кошти у державі.
Відчутні зміни відбулись і для об’єднаних територіальних громад. Обсяг їхніх доходів у 2016-му із трансфертами з держбюджету склав майже 4,6 млрд гривень. Це майже уп’ятеро більше від показників цих же громад у 2015-му, ще до об’єднання. Зміни податкового та бюджетного законодавства дозволили ОТГ збільшити обсяг власних доходів більше, аніж удвічі: із 0,8 млрд гривень у 2015-му році до майже 1,9 млрд.
Важливою бюджетною новацією є інфраструктурна субвенція для об’єднаних громад. До Мінрегіону надійшло 828 заявок від 134 ОТГ щодо реалізації інфраструктурних проектів. Загальний обсяг фінансування за субвенцією становить 724 млн грн. У регіони інвестовано і 2,87 млрд гривень з Державного фонду регіонального розвитку. Розподілено майже 96% цих коштів. Вперше за 25 років на території громад почали будувати дороги, модернізувати школи, лікарні і дитячі садки. Це – реальна децентралізація в дії, яку вже неможливо заперечити чи ігнорувати.
Пріоритетами на ІІ півріччя 2016-го бачу створення ще принаймні 200 ОТГ, ухвалення законодавчого пакету з децентралізації із понад 10 проектів. Час просувати секторальну децентралізацію в освіті й медицині. Формувати карти опорних шкіл, спільно із МОЗ створювати госпітальні округи.
Формування інституту ефективного власника та енергоефективність
Незворотній й змінами у системі управління ЖКГ. Прийнятий у 2015-му Закон «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» запалив зелене світло інституту ефективного власника. Ще на початку року в Україні було 14,8 тисяч ОСББ. За перше півріччя утворено ще 3,6 тисячі ОСББ у 3963 багатоквартирних будинках.
У сфері енергоефективності в Україні за півроку зроблено чимало. Колеги з Латвії та Польщі зізнаються, що цей етап реформ подолали за кілька років. Причому без війни і маючи потужну підтримку партнерів з ЄС.
ОСББ першими відчули переваги Урядової програми енергоефективності. Станом на липень 272 із них стали учасниками програми. Вони отримали безповоротну фінансову допомогу – щонайменше 40% від залучених коштів на утеплення. Маємо десятки прикладів багатоповерхівок-учасників програми, де реально заощаджують 45-55% теплової енергії та газу, здійснивши енергоефективні заходи. А загальні витрати на комунальні послуги там знизилися на 20-50%.
Мінрегіон уклав меморандуми про партнерство із 24 регіонами щодо залучення до програм з енергоефективності коштів місцевих бюджетів. Загалом прийнято 175 місцевих програм щодо співфінансування цих заходів. У рамках програми «теплих кредитів» видано 142,5 тисяч таких позик на суму більше 2,3 млрд гривень. Попит на «теплі кредити» зростає. Тож буквально днями Уряд виділив додатково ще 100 млн гривень на продовження цієї програми. Таким чином ми продовжили практику відшкодування громадянам частини витрат на впровадження енергоефективних заходів.
Ключовим рішенням у просуванні реформи вважаю схвалення Урядом у липні 2016-го проекту Закону «Про енергоефективність будівель». Після його прийняття громадяни матимуть змогу зменшити споживання енергоресурсів, заощадити на оплаті за енергоресурси, мати якісніші послуги і збільшити вартість власних помешкань.
Безумовно, ключовим рішенням Уряду у цій сфері є схвалення Концепції Фонду енергоефективності. Фонд є фундаментом реформи. Його стратегічними інвесторами стануть ЄС та уряд ФРН. Зможемо монетизувати субсидії, перетворити їх в енергоефективні інвестиції. Діяльність Фонду дозволить Україні за 5 років наблизитися до європейської моделі споживання і обліку енергоресурсів. До 2021-го зможемо щороку заощаджувати 1,5 млрд куб. м газу і 5 млрд гривень бюджетних витрат на фінансування субсидій. Маємо створити 75 тисяч робочих місць і дати поштовх розвитку малого та середнього бізнесу на новому перспективному ринку енергоефективності.
Пріоритетами на ІІ півріччя 2016-го бачу підготовку до запуску Фонду, стимулювання парламенту до ухвалення законів «Про Фонд енергоефективності», «Про житлово-комунальні послуги», “Про енергетичну ефективність будівель”, “Про комерційний облік комунальних послуг”.
Міжнародне партнерство
Запровадження цих та інших програм стало можливим завдяки нашим міжнародним партнерам і донорам. У рамках співпраці із Світовим банком реалізуємо проект «Підвищення енергоефективності у секторі централізованого теплопостачання» загальною вартістю $382 млн та «Другий проект розвитку міської інфраструктури» на $350 млн. Разом із Європейським інвестиційним банком запустили «Надзвичайну кредитну програму для відновлення України» вартістю $200 млн. Інша наша спільна ініціатива з ЄІБ «Програма розвитку муніципальної інфраструктури України» (400 млн євро).
Погоджено із німецькою організацією KFW перелік проектів для фінансування за рахунок кредитних коштів. Серед них – «Комунальна інфраструктура» - 10 проектів вартістю 80,67 млн євро, «Енергетика» - 4 проекти на 150 млн євро, тощо. За рахунок цих коштів органи місцевого самоврядування зможуть здійснити інфраструктурні проекти, яких люди чекають десятки років.
Ми спільно з нашими міжнародними партнерами оздоровлюємо комунальну сферу. Єдине питання, яке виникає: чому, коли донорські організації готові прийти нам на допомогу і разом реформувати непросту галузь, одночасно в обличчі наших державних компаній ми отримуємо гальмо цих починань. Мова про НАК «Нафтогаз», яка заблокувала через заборгованість рахунки комунальних підприємств, в результаті чого суттєво гальмується проведення аварійно-ремонтних робіт та підготовка до опалювального сезону.
У 2016 році ми активізували двостороннє співробітництво у рамках діяльності спільних міжурядових комісій. Проведено стратегічно важливі засідання із партнерами з Туреччини, Азербайджану, Туркменістану. Готуємося до проведення засідань комісій із Білоруссю, ФРН, Казахстаном, Китаєм.
У 2016 році започаткували і розпочали реалізацію шести нових проектів міжнародної технічної допомоги. Ідеться про децентралізацію, розвиток місцевого самоврядування, енергоефективність, відновлення Донецької та Луганської областей. Координується діяльність із донорами щодо реалізації 25 спільних проектів міжнародної технічної допомоги.
Ми прагнемо залучити українців до реформ. Стимулюємо людей зменшувати комунальні витрати. Ми знаємо, як зменшити споживання енергії утричі, а згодом – уп’ятеро. Аби захистити і підтримати кожну українську родину. Кожен має почати реформування із себе. Із енергоефективності власного помешкання, із ініціативи зі створення ОСББ, із використання можливостей, які дає об’єднана громада. Тоді переможе Україна і кожен із нас.