Законопроект про нову систему допомоги на започаткування власної справи буде внесений до Верховної ради не зважаючи на «передвиборчу лихоманку». Про це заявив міністр соціальної політики України Андрій Рева під час підсумкової конференції пілотного проекту «Рука допомоги» у Львові.
Законопроект розроблений на основі досвіду пілотного проекту Міністерства соціальної політики за підтримки Світового банку «Рука допомоги». Проект більше року діє трьох областях (Львівській, Харківській та Полтавській) та в окремих територіальних громадах Донецької, Житомирської та Чернігівської областей. Він передбачає допомогу працевлаштуванні та започаткуванні власної справи для членів малозабезпечених сімей та внутрішньо переміщених осіб.
«Ми бачимо, що досвід пілотного проекту «Рука допомоги» довів свою спроможність та ефективність. Очевидно, що настав час його поширити на всю країну. Тому ми розробили відповідний законопроект, який будемо подавати у Верховну Раду, незважаючи на передвиборчу лихоманку. Я переконаний, що такий законопроект має всі шанси бути ухваленим», — запевнив міністр.
Проект відрізняється від попередніх тим, що не передбачає надання «живих» коштів. «Головне, що ми зробили — це відійшли від практики надання безповоротної фінансової допомоги підприємцям. Ідея полягала в тому, щоб людина написала бізнес-план, а ми могли б придбати необхідне устаткування та матеріали, допомагали в період становлення. Це та сама ідея, яка реалізована в інших країнах у вигляді бізнес-інкубаторів», — пояснив Андрій Рева.
Станом на 1 грудня, 243 людини в пілотних регіонах захистили бізнес-плани, 213 із них вже отримали фіндопомогу, іще 30 на допомогу очікують найближчим часом. З них 115 — у Львівській області. Голова Львівської обласної державної адміністрації Олег Синютка, який був куратором проекту в області, підтримав ідею поширення практики на всю Україну.
«Завдяки ініціативі Міністерства соціальної політики у співпраці зі Світовим банком, ми насправді маємо абсолютно нові підходи, які, я переконаний, повинні стати новою моделлю роботи для центрів зайнятості. Не брати і роздавати гроші, а потім невідомо в якому місці знаходити, а мотивувати до роботи. Ці 115 людей, які отримали мікрокретити, не просто започаткували власну справу, а й створили нові робочі місця. Завдяки цьому проекту ми не лише вирішуємо проблему зайнятості та залучаємо податки до державного і місцевих бюджетів, основне — ми демонструємо, що тут, в Україні, можна бути успішним», — сказав губернатор.
Координатор пілотного проекту «Рука допомоги» Інна Шинкаренко відзначила додаткову перевагу такого підходу — це детінізація бізнесу. «Одним з побічних ефектів проекту, на який ми спочатку і не розраховували, стала легалізація деяких підприємців, які побачили перспективу розширення свого бізнесу за допомогою проекту. Дехто вважає дане питання дискусійним, але, на мою думку, це теж велика перемога, адже держава отримує нових платників податків, нові легальні робочі місця, поновлює довіру людей до себе», — розповіла вона.
Довідка
«Рука допомоги» — пілотний проект Міністерства соціальної політики України, який реалізується за підтримки Світового банку. Мета проекту — допомогти вимушеним переселенцям та членам малозабезпечених сімей позбутися залежності від соціальних виплат, отримати роботу або заснувати власний бізнес.
Зокрема, учасники мають змогу отримати безвідсоткову поворотну фінансову допомогу (мікрокредит) на обладнання та матеріали для започаткування бізнесу. Сума такого мікрокредиту може складати до 40 прожиткових мінімумів, що у 2018 році складає близько 70 тис. гривень. При цьому повертати потрібно лише різницю між сумою фіндопомоги та сплаченими за три роки податками і зборами. А в разі, якщо учасник стає роботодавцем для двох інших учасників — фінансова допомога стає повністю безповоротною. Окрім фінансування, учасники проекту на старті своєї підприємницької діяльності отримують консультаційну підтримку та супровід у підготовці бізнес-плану.
Як пілот проект «Рука допомоги» з 2017 року діє в Харківській, Полтавській і Львівській областях, а з 2018 року — також в окремих об’єднаних територіальних громадах Житомирської, Донецької та Чернігівської областей.