Перехід на механізм RAB-регулювання розподілу електроенергії є кращим вибором для України і має бути негайно впроваджений, а запропонований НКРЕКП підхід відповідає провідним європейським практикам. Про це йдеться в дослідженні американської компанії "IHS ENERGY" "Заохочувальне регулювання розподілу електроенергії в Україні. Застосування уроків, засвоєних з міжнародного досвіду". Дослідження оприлюднено на сайті Асоціації операторів розподільних електричних мереж, пишуть "Українські новини".
На думку американських експертів, RAB-регулювання дасть можливість уникнути подальшого погіршення рівня надійності енергопостачання українських споживачів: як підприємств, так і приватних осіб.
Компанія IHS Energy порівняла запропоноване Україною бачення RAB-регулювання з міжнародним досвідом і кращими практиками та розробила низку рекомендацій щодо внесення змін до нинішніх формулювань регуляторної системи.
Зокрема, експерти рекомендують, щоб та сама ставка доходу застосовувалася до чинних і нових активів, щоб дотримуватися стандартних європейських практик.
"Те, що актив є новим або старим, не впливає на комерційні ризики оператора, пов'язані з його використанням; цей факт також не впливає на його роль у наданні послуг споживачам", - наголошується в дослідженні.
Крім того, в IHS рекомендують, щоб ставка доходу враховувала реальний рівень інфляції.
"Використання реальної ставки доходу особливо важливе для України, враховуючи нинішній і майбутній рівень інфляції. Номінальна ставка доходу фіксує рівень інфляції на момент розрахунку середньозваженої вартості капіталу, потенційно є несправедливою стосовно споживачів (якщо інфляція різко впаде і стабілізується на низькому рівні) або руйнівною щодо операторів, їхніх інвестицій і доходів - таким чином виникає загроза концепції RAB-регулювання загалом, якщо рівень інфляції почне зростати", - наголошується в досліженні.
Експерти зазначають, що пропозиція України передавати 50% зекономлених коштів споживачам протягом наступного регуляторного періоду також є досить типовою європейською практикою.
Також в IHS наголошують, що вимоги щодо поліпшення якості обслуговування обленерго своїх споживачів унаслідок впровадження RAB-регулювання мають "бути чіткими, строгими і впроваджуватися послідовно, щоб оператори мали серйозний стимул робити інвестиції, тим самим відповідаючи цим вимогам, навіть якщо мінімальний рівень капіталовкладень НЕ встановлюється".
RAB-регулювання або стимулююче тарифоутворення - система довгострокового тарифоутворення, основною метою якої є залучення інвестицій у розвиток і модернізацію електричних мереж. Ця система широко застосовується в Європі. У середині 1990-х років на RAB-регулювання перейшло більшість країн Західної Європи, Канада, США, Австралія. Європейський Союз 2002 року зобов'язав країни Східної Європи застосовувати RAB при встановленні тарифів для монополій і на RAB-регулювання перейшли Чехія, Словаччина, Угорщина, Польща, Румунія, Болгарія та низка інших країн. Впровадження RAB-регулювання передбачено Угодою про асоціацію України з ЄС у частині імплементації директиви 2009/72 / ЄС, а також енергетичною стратегією України до 2035 р.